Aquasafe nödvändigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Aquasafe nödvändigt?

    När man bytt vatten, är det nödvändigt att ha i Aquasafe eller liknande eller kan man strunta i det?

    När jag rengör akvariet får jag aldrig med allt smuts på botten, det ligger en del kvar är det dåligt för akvariet?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du har en massa smuts på botten då har du en dålig filtrering i akvariet - du behöver se över detta.

    Vad gäller Aquasafe så behövs detta bara normalt i uppstartfasen (första ca. 2 månaderna) därfter inte, men det finns en massa MEN. Har du slarvat med vattenbyten en tid använd det, innehåller ditt kranvatten kloramin (vilket det gör på flera ställen i Sverige) så är det absolut nödvändigt, gör du väldigt stora vattenbyten (mer än 1/3) så är det vettigt att använda det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Storkas
      • August 2009
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Om du har en massa smuts på botten då har du en dålig filtrering i akvariet - du behöver se över detta.
      Jag är tacksam över om någon vill fördjupa det här! Sitter ungefär i samma båt som Vux, fast jag kommer helt enkelt inte åt med slamsug i hela akvariet på grund av alla växter o rötter. Jag antar att "skitet" är döda växtdelar etc. Vad är det som händer som är skadligt? Sitter med ett Juwel med innerfilter som är ganska slött tycker jag..

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Skulle bara slå ett slag för easy lifes:s filtermedium som är mkt bra och har mkt fler "funktioner" än aquasafe. Kan iaf rekommendera denna kemikalie istället vid vattenbyten och annat. Körde med aquasafe förr men har gått över till easylife som så många andra. De zoohandlare jag pratar med säger att easy life:s produkter står för en mkt stor del av försäljningen och både zoohandlare och kunder verkar vara nöjda.
        Bara ett tips inför framtiden.
        Lycka till!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...