Köpa akvarium som är "igång"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sam706
    • October 2009
    • 4

    Köpa akvarium som är "igång"

    Hej

    Skall åka o hämta mitt nya akvarium på lördag i kruxet är att det är "igång" nu så det skall tömmas när jag hämtar det.

    Skall man ta med en del av vattnet (1/3 kanske?)f rån den gamla ägaren, eller hur brukar ni göra? Fiskarna klarar väl inte av att hamna i helt nytt vatten (170L)?

    Akvariet står i göteborg o jag bor i borås så det är väl ca 1 timmes bilfärd för firrarna, sen tar det väl en stund o ställa allt på plats o få i vattnet.

    Är helt grön på akvarium så alla tips är tacksamma.
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Om du har möjlighjet att ta med vatten, så är det bara bra att du gör det. Tänk också på att INTE göra rent filter, grus eller annan inredning som ligger i akvariumet. Lägg ner allt som det är när du kommer hem med karet, då är alla nyttobakterier intakt. Du kanske också ska se till att du har Nitrivec hemma, som du häller ner i karet innan du släpper i fisken.

    du får ändå räkna med att det kommer att bli bortfall på fisken, nån eller några....i värsta fall allihop.

    vad är det för fiskar? Vissa är tåligare än andra och klarar frakt/flytt bättre.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Sam706
      • October 2009
      • 4

      #3
      Det är 16 Guldbarber, 17 Neontetra och 20 Sorgmantetra.
      Nitrivec vad gjorde det för vattnet? Japp lite kan det ju bli, men det är ju därför man undrar här för att minska risken.

      Som sagt tacksam för alla svar man får.

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Någon annan kan säkert svara på om det är bäst att transportera filtret fuktigt, eller liggande i vatten, men i vilket fall, det första du gör så fort du kommer hem, så lägg ner filtret i en hink/balja med vatten och dra igång det, så att inte alltför många filterbakterier dör.

        Sen som Ciklidtok skriver, har du möjlighet att ta med dig vatten, så gör det, så mycket som möjligt. Nitrivec har jag aldrig testat, kör med Baktozym i nya kar eller efter medicinering/STORA vattenbyten, men det kanske är liknande preparat.

        Har du en större balja/hink, så klarar sig fiskarna utmärkt där i några timmar/något dygn när du har kommit hem, förutsatt att filtret snurrar på och du håller tempen på vattnet uppe. Det ger dig även mer tid att loda in karet ordentligt och plantera växter och inreda så som du vill ha det.

        Sen hade nog jag gjort så att jag hade fyllt på med allt "gammalt" akvarievatten, släppt i fiskarna och sedan fyllt upp resterande mängd vatten i omgångar under ett par timmar så fiskarna vänjer sig vid ev. ph-skillnad osv.. Lycka till med ditt nya kar, och var inte rädd att fråga om du undrar över något.

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Välkommen Boråsare

          Du har ingen möjlighet att låta en vän ta en del av fisken under uppstart?

          Filtret skall som sagt var INTE sköljas ur eller tvättas på något sätt, frakta det i vatten, är det ett innerfilter så plocka isär det och lägg filtermediat i en plastpåse.

          Du kan även låta bottensubstratet(sanden) vara orörd då karet bara är på 170liter så lär det inte väga så otroligt mycket även om det är sand i

          Ta med vatten ifrån det gamla karet kan väl vara att föredra även om jag inte anser det nödvänligt sålänge flytten går fort och smärtfritt och du koppar i fiskarna långsamt i det nya vattet.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Sam706
            • October 2009
            • 4

            #6
            Tack för alla svar!
            Men Jonas vad menar du med "koppa" i fiskarna?

            Det är ett ytterfilter med så det nlir väl vatten kavr i det när man kopplar loss slangarna antar jag. Skall se hur många dunkar man får med sig hem av vattnet.
            Skall det nya vattnet stå ett tag innan man häller i det, eller kan man ta det direkt ur kranen o i akvariet?

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Koppa i fisken betyder helt enkelt att man tillsätter små mängder vatten av det nya vattnet ner i den behållare fisken är i, exempelvis en kopp/5 minuter, så har du efter 30min-1h vant in fiskarna långsamt till det nya vattnet. Standardprocedur som bör utföras vid all flytt av fisk till nytt vatten(även ifrån akvariebutiken).

              Är det ett ytterfilter så se bara till att det inte läcker ut något i bilen Sätt igång filtret så fort du kommer hem, vill du inte stressa med att få igång karet så fyll en hink med vatten och sätt igång filtret med in och utsug i den hinken, bakterierna i filtret dör fort när de inte får syre vilket de inte får om vattnet inte cirkulerar.

              Kranvatten behöver inte stå, du kan köra det direkt i karet, finns många olika varianter på detdär men det fungerar perfekt att köra det rakt ner i karet.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Sam706
                • October 2009
                • 4

                #8
                Okej, noterat detta med filtret,, men nu kanske jag är lite trög men som sagt helt grön på detta...
                Låt oss säga att jag får med mig 80-90 liter av det gamla vattnet, skall fiskarna ner i det på en gång o sen fylla resterande 80 liter kopp för kopp, eller bara under en timme med kopp o sen i med resten av det nya?

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  vad sultanen menar är att du ska hälla i lite nytt vatten åt gången under en periodDet kommer att ta dej hela natten om du skall hälla ner vattnet koppvis. Men får du med dej, säg 80-90 liter, fyll på med nutt vatten...nångon liter åt gången, tills karet är fyllt.
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Så här menar jag:
                    Fisken lägger du i en 10L Spann, fyll denna till hälften med vatten ifrån akvariumet
                    Fyll akvariumet med resterande vatten du fickmed dig och sedan med kranvatten som har lagom temperatur.

                    Var 5e minut tar du sedan och skopar över 2dl vatten i hinken fram till den är full, då kan du håva över fisken ner i karet... Ungefär så
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...