Start med 4 fiskar (kilfläcksrasboror)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    Start med 4 fiskar (kilfläcksrasboror)

    Funderar kring det här med att man ska starta med 4 fiskar första gången för att undvika nitrit och fiskdöd... borde inte det vara relaterat egentligen till hur stora fiskarna är och hur stort akvarium du har? T ex 4 svärdbarare borde ju "skita ner" mer än 4 små stimfiskar? Startar jag med dessa 4 fiskar i ett 50-liters kar kontra 240-liters kar borde det väl ha betydelse?

    Edit. Har läst runt en massa på forumet då jag inte fått nåt svar här, fast inte många som läst heller Jag hade tänkt starta med 4 kilfläcksrasboror och utöka stimmet några veckor senare med 4 till men nu är jag är lite sugen på att starta med ett litet stim direkt, typ 8 st då, men jag vill ju inte riskera nåt.. men med tankte på storlek så borde 8 små rasboror motsvara 4 lite större fiskar som t ex guppysar.
    Spontant känns det som 8 rasboror är gladare än 4....har tänkt ha 12 st så småningom.

    Ligger det nåt i mina funderingar eller är jag bara en potentiell fiskmördare? haha...
    Senast redigerad av Mrs Peel; 28 October 2009, 21:04. Anledning: Obesvarad fråga - omformulering
    240 l blubb blubb
Arbetssätt...