Panik! Syresättnings problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #46
    Förresten om det är yngel på gång så försök att ha växter i ytan så att dom kan gömma sig, eller om du har något buskigt som dom kan gömma sig i men dom håller sig mycket i ytan och där är lätt att bli mat.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #47
      Hm, men eftersom happy life är ju beredningsmedel så ska man ju inte dumpa ner massor av det, både slöseri och att det blir väldigt grumligt.

      En kille jag pratade med precis sa att molly's ink. segelfens mollys är en väldigt dålig "start" fisk för att dom behöver bräckvatten. Bör jag ta och lämna tillbaka dom och skaffa några andra fiskar eller kommer fiskarna kunna anpassa sig? vill inte att dom vantrivs eller något sådant.

      Jag har även algtabletter som ska tydligen vara "natt mat" då hon i butiken sa att man ska dela en tablett i 4a och ge dom 1 bit varje natt. Så ska jag mata dom 2 gånger per dag? 1 på morgonen/dagen och 1 på natten?

      Tack

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #48
        Ursprungligen postat av solis
        Förresten om det är yngel på gång så försök att ha växter i ytan så att dom kan gömma sig, eller om du har något buskigt som dom kan gömma sig i men dom håller sig mycket i ytan och där är lätt att bli mat.
        Aha, tyvärr har jag inga växter som är nära ytan för tillfället men det finns gott med utrymme och sådant under vattnet men...kanske jag bör gå och skaffa lite flytväxter, fanns massor med små blad man kunde köpa och ha på ytan. Många av mina växter verkar dock döende, en av dom har gått från en fin grön till en brun/mörk grön färg trots att den har fått en "näringsboll" under sig och att den har gott med ljus.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #49
          Jag använder easy life i mitt danio odlingskar och någon skrev att happy life är detsamma, själv har´jag inte haft happylife, men det använder jag varannan dag och använde varjedag i början och där började jag från början med nystartat akvarium, med att sätta i paren och få ägg, plocka ut dom vuxna och nu är ynglen ca 3 veckor gamla, men vill du så köp stress zyme eller nitrivec och använd det istället.

          Tror dina fiskar ska klara inkörningen, tror det är större risk att dom dör om dom flyttas så snabbt igen.

          Om någon annan har någon åskit om det så svara gärna.

          startade mitt 100 liters med guppy och platy och det gick bra, har inte bräckt vatten till mina mollys förresten.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #50
            Är det andmat du menar väldigt små, vill du inte ha fullt över hela ytan så köp inte det det växer som ogräs, har själv men jag matar guldfiskarna med det, det räcker om du har någon yvig växt som du kan lägga vid ytan sålänge tills du hittar något lämpligt.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #51
              Jag tror nog att jag kommer köra på ett medel som enbart är bakterier, så slipper jag bli nojig ifall något går galet till.

              Jo, jag hoppas bara att dom inte vantrivs eller något för att det är sötvatten men i zoobutiken så bor alla mollys i sötvatten så dom lär ju vara vana vid sötvatten redan tror jag. Att mäta KH bor jag nog kanske göra, har läst att det är en väldigt viktig del till ett stabilt pH och även bra vatten....får nog göra det när jag är vid djuraffären idag.

              Övrigt så verkar fiskarna simma på glatt och honan verkar piggare så det var nog maten hon saknade. Bör jag mata dom igen? Dom åt upp allt jag gav dom första början men jag kanske ska slänga ned någon algtablett eller något? sen höjning av tempraturen till 26 grader från 25 kanske också vore ett bra val för dom? (dom flesta trivs ju i 26C)

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #52
                vänta tills imorgon med matning eftersom dom är nyinsatta.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #53
                  Ursprungligen postat av solis
                  vänta tills imorgon med matning eftersom dom är nyinsatta.
                  Ah, det ska jag. Nu börjar honan gömma sig och lägga sig vid botten igen. Hur länge brukar detta beteende pågå? Hon ser inte dräktig ut men hon kanske maskerar det bra, om hon inte är med yngel, vad kan det då vara?

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #54
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Ah, det ska jag. Nu börjar honan gömma sig och lägga sig vid botten igen. Hur länge brukar detta beteende pågå? Hon ser inte dräktig ut men hon kanske maskerar det bra, om hon inte är med yngel, vad kan det då vara?
                    Det kan pågå från nu till några dygn framåt, vet ej vad det är annars,
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #55
                      Ah, men jag ska hålla ett öga på henne ifall det blir någon vidareutveckling för hennes situation. Angående fiskarnas beteende, allmänt, finns det något sätt att se att molly's trivs eller inte? en kille på zoonen skrev att om dom har ihopfällda fenor så är det ett tecken på att dom inte trivs, 2/3 av mina honor simmar runt med ryggfenan nere, det kanske är för att den är så lite eller pga att det är så strömt vatten men hanen har ryggfenan uppe för fullt. Vill inte att dom ska vantrivas som sagt :/

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #56
                        Har faktiskt ingen aning, det jag tror är att du bara ska ta det lugnt ett tag för som sagt så måste dom anpassa sig och vattnet få balans sen kommer dom nog att visa sitt rätta jag mer, men hanen verkar ju trivas om han simmar runt honorna med sin uppe och uppvaktar dom.
                        Skulle presis kolla hur mina gör men dom trodde det var mat så alla såg ivriga ut med uppspännda fenor.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #57
                          Jo, det är nog sant som du säger. Alla stormtrivs ju inte efter en stor flytt. Får bara hoppas att allting löser sig till slut, då blir alla glada. Jag tror nog att hanen vill göra någon hona dräktig för han "jagar" dom väldigt ofta. Jag kommer nog försöka höja temperaturen till 26 grader trots allt.

                          Haha, nu simmade säkert alla till botten och gömde sig

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #58
                            Ja lycka till nu.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...