Hjälp med fiskval, akvarium och allmänt vett önskas! ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ilusion
    • October 2009
    • 2

    Hjälp med fiskval, akvarium och allmänt vett önskas! ;)

    Jag har inte haft akvarium på 10 år men har äntligen pengar och husrum för ett nytt akvarium och skulle behöva lite (mycket) hjälp.

    Hade tänkt mig ett 2-300L med svart sand och en massa växter (och rötter såklart). Jag hade eventuellt även tänkt mig att ha det öppet så jag behöver fiskar som håller sig kvar i baljan isåfall. Vill ju inte täcka hela ytan med växter.

    Har någon erfarenhet av öppna akvarium? Jag vill som sagt ha mycket växter och gärna fina ytväxter och växter som kanske tom klättrar upp ur akvariet.

    Vad har man för belysning till sådana akvarier? Vill man ha mycket växter så måste man ju ha bra mycket ljus om dom ska må bra. Kan man köpa vanliga lampor och sätta upp på väggen och sätta i "specialglödlampor" för fiskar/akvarium och rikta dem mot akvariet? Något tips?

    Jag hade ett 3-400L akvarium hos mamma där jag hade väldans mycket guppies, en del svärdbärare, platys och mollys. Sådana fiskar vill jag inte ha igen. Visst, det var kul då och dom är väldigt tacksamma och ynglade av sig hela tiden men jag vill ha något annat. Hos pappa hade jag ett 100L med ciklider. Först rödciklider (heter dom så?) och sen zebraciklider. Dom var lite roligare men zebraciklidhanen åt upp sina två tjejer och blev ensam kvar med malen.

    Jag har som sagt inte haft akvarium på 10 år och det ska erkännas att det inte riktigt var jag som tog hand om fiskarna på den tiden men jag har jobbat fyra månader i en djuraffär och lärt mig lite men tyvärr var det 6 år sen så jag är ringrostig. Dessutom hade vi inte ett så stort och spännande sortiment av fiskar (Arkenbutik ) så jag skulle behöva lite tips.

    Jag behöver ytfiskar, bottenfiskar, några "städare" och där emellan
    Jag har verkligen jättedålig koll på vad som går ihop med vad, vilka som lever var och allmänt dålig koll på vad det egentligen finns för spännande fisk att välja på. Dom får inte vara för svåra eftersom min erfarenhet är begränsad men jag ser mig ändå inte som en total nybörjare.

    Jag gillar scalarer, indiska glasmalar, ancistrus, palettciklider, fjärilsciklider, gibbiceps, pansarmalar, paradisfiskar, silverhajar osv. Jag är medveten om att jag absolut inte kan ha alla dessa sorter i samma balja och att vissa säkert inte alls går ihop. Några råd? Eller helt andra tips på fisksorter jag helt har missat?


    Tacksam för svar!
    Det spelar ingen roll varifrån du kommer utan vart du är på väg.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Ursprungligen postat av Ilusion
    Jag gillar scalarer, indiska glasmalar, ancistrus, palettciklider, fjärilsciklider, gibbiceps, pansarmalar, paradisfiskar, silverhajar osv. Jag är medveten om att jag absolut inte kan ha alla dessa sorter i samma balja och att vissa säkert inte alls går ihop. Några råd? Eller helt andra tips på fisksorter jag helt har missat?
    Scalare 4-5st, ett par dvärgciklider(nyckelhål samt fjäril eller kakadua kanske) och en större grupp corydoras 15st samt en grupp tetror 20st såsom rödmunstetror som stimmar väldigt mycket eller rosentetra som är mycket snygg i verkligheten och ger nog ett lugnare intryck.
    Ancistus kan du också ha.

    Jag är dock rätt novis så det kommer säkert bättre förslag.
    Checking out...

    Kommentar

    • Ilusion
      • October 2009
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Scalare 4-5st, ett par dvärgciklider(nyckelhål samt fjäril eller kakadua kanske) och en större grupp corydoras 15st samt en grupp tetror 20st såsom rödmunstetror som stimmar väldigt mycket eller rosentetra som är mycket snygg i verkligheten och ger nog ett lugnare intryck.
      Ancistus kan du också ha.

      Jag är dock rätt novis så det kommer säkert bättre förslag.
      Tack för superbra tips!

      Var en del fiskar som du tog upp som jag helt har missat. Har läst på lite mer och ger upp om silverhajar och glasmalar även om båda sorterna är himla läckra.

      Vad ska man ha för pump? Jag tänkte på Eheim för dom är bäst, var iallafall vad jag fick lära mig i djuraffären. Jag vill ha ett innerfilter, är lite rädd för ytterfilter om någon slang lossnar osv. Vattenskador... Bostadsrätt... Försäkringbolag.. Uh!

      Har Akvarielagret som "granne", tacksamt. Kollar på deras hemsida och googlar deras olika eheim och jag blir inte klokare. Jag vet iallafall att det inte skadar att ha en pump som pallar mer än vad akvariet är stort.
      Det spelar ingen roll varifrån du kommer utan vart du är på väg.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Kul att det hjälpte.

        Ytterfilter är ju oftast snyggare, men stirra dig inte blind på eheim, jag tycker att de jag provat har haft ett vattenflöde bra långt under vad som står. Åtminstone vad jag erfarit på innerfilter. Men Eheim är onekligen väldigt erkända för sin kvalitet. Ett sånt här kanske:


        På ett akvarium i storleken 2-300 liter skulle jag satsa på runt 1200 liter per timme i cirkulation. Du kan få en svagare ström genom att använda strilrör eller ett rör som blir bredare och bredare i slutänden.

        Andra fiskar du skulle kunna titta på är jordätare, sök på zoopet, det finns många olika och mig veterligen fungerar de bra tillsammans med skalare.
        Checking out...

        Kommentar

        Arbetssätt...