Trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Trasiga fenor

    Hej, behöver lite goda råd! I förrgår, när ljuset gick av, släppte jag ner en algtablett till ancistrusen, som börjat gnaga på en av växterna. Tydligen var tabletten väldans väldoftande, för stort bråk om denna utbröt! Ingen av de andra fiskarna kunde egentligen utmana ancistrus, som sopade bort de andra med stjärtfenan. En corydoras var ihärdig, och envisades med att smaka på tabletten, till ancistrus stora förtret. Dagen efter var corydoras ryggfena skivad i tre delar. Kan bråket ha förorsakat detta? En av mina kilfläcksrasboror har också skivad ryggfena. Ingen fisk har några beläggningar, utan är blanka. Inga andra fiskar har skador på fenorna. Vi har i 112 liters kar nio kilfläcksrasbora, en ancistrus och tre corydoras sterbai. Karet har gått fyra veckor, bytte 15 liter vatten v tre. Easy life och denitrol tillsatt enligt anvisningar.
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    #2
    Jag har ett stim med röda fantomtetror. Där tre är ganska mycket större än de andra. Antingen så är de "kåta" eller bara elaka, för de större simmar runt och småjagar de andra fiskarna (det ser inte aggresivt ut egentligen). Detta har lett till att de flesta i det här stimmet i alla fall har lite naggade fenor. Men alla är pigga och simmar bra. Jag drog slutsatsen att det inte var någon fara och inga sjukdomar i närheten.

    Om dina gör detsamma så skulle jag nog tippa på att de mår bra också. Dom fastställer väl någon slags hierarki och gnabbas lite i början, men det kommer att läka ihop så länge det inte är fenröta, men det ser man liksom att det är en sjukdom vad jag har förstått...

    Kommentar

    • travianplayer
      • October 2009
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Nebbiolo
      Hej, behöver lite goda råd! I förrgår, när ljuset gick av, släppte jag ner en algtablett till ancistrusen, som börjat gnaga på en av växterna. Tydligen var tabletten väldans väldoftande, för stort bråk om denna utbröt! Ingen av de andra fiskarna kunde egentligen utmana ancistrus, som sopade bort de andra med stjärtfenan. En corydoras var ihärdig, och envisades med att smaka på tabletten, till ancistrus stora förtret. Dagen efter var corydoras ryggfena skivad i tre delar. Kan bråket ha förorsakat detta? En av mina kilfläcksrasboror har också skivad ryggfena. Ingen fisk har några beläggningar, utan är blanka. Inga andra fiskar har skador på fenorna. Vi har i 112 liters kar nio kilfläcksrasbora, en ancistrus och tre corydoras sterbai. Karet har gått fyra veckor, bytte 15 liter vatten v tre. Easy life och denitrol tillsatt enligt anvisningar.
      det är nog bråket se upp för fenröta har själv råkat ut för det efter ett bråk
      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

      Kommentar

      • Nebbiolo
        • October 2009
        • 70

        #4
        Tack så mycket för era svar, och jag tror som ni båda, att det är bråket. Har lugnat ner mig lite nu, för corydoras ryggfena är nästan helt hel igen. Rasbororna håller ständigt på att kivas, det verkar som de har nån sorts statusbråk för sig. Jag har ju inte haft fiskarna så länge. Tror att några rasboror snart stryker med, tyvärr, de som är lite små och klena blir mobbade hela tiden. Hur ser fenröta ut, hur kan jag känna igen symptomen, och går det att förebygga?

        Kommentar

        Arbetssätt...