Guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt
    • October 2009
    • 13

    Guppys

    Hej!

    Har haft ett nytt akvarie i ca: 2-3 veckor, mina guppyhonor dör titt som tätt, har bytt vatten varje vecka och jag har haft ca. 1 hane på 3 honor. Nu ahr väl sammanlagt 6 /12 fiskar dött.

    Trodde det var dåligt vatten men jag har haft 2 yngel sen starten som mår finfint, är det bara kassa fiskar?
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Låter som övermatning kanske nitrit? Hur ofta matar du, Är det någon annan i familjen som matar dem utan att du vet, har någon av dem vita prickar, hur mår fisken är de pigga?

    Nystartade akvarium ska inte ha 12 fiskar på en gång beror dock på hur stort akvarium man har, och så ska man bara mata lite och ungefär var tredje dag, efter 3-4 veckor så om allt gått bra så har den naturliga processen startad och det finns nog nedbrytnings bakterier för att bryta ner en större del nitrit, och man kan mata lite mer och oftare.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • xlnt
      • October 2009
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      Låter som övermatning kanske nitrit? Hur ofta matar du, Är det någon annan i familjen som matar dem utan att du vet, har någon av dem vita prickar, hur mår fisken är de pigga?

      Nystartade akvarium ska inte ha 12 fiskar på en gång beror dock på hur stort akvarium man har, och så ska man bara mata lite och ungefär var tredje dag, efter 3-4 veckor så om allt gått bra så har den naturliga processen startad och det finns nog nedbrytnings bakterier för att bryta ner en större del nitrit, och man kan mata lite mer och oftare.

      Jo har aldrig haft fler fiskar än 6 samtidigt, men matat var eller varannan dag, jag sk aminska det.

      Fiskarna är jättepigga tills de över ett par timmar dör, de ser ut som de har sår på kroppen och när de har dött bildas det mögelliknande svamp på dem!

      Jag har gjort ett nitrit test och det visade inga större mängder.
      Senast redigerad av xlnt; 24 October 2009, 16:41.

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Hur stort är akvariet?

        Inga större mängder? Även en liten mängd kan lätt ta död på fiskarna. Mäter du med stickor eller dropptest?

        Kommentar

        • xlnt
          • October 2009
          • 13

          #5
          Jag har gjort sticktest och det visade inget alls när det gäller nitrat(1,5 veckor sen) nu har jag iofs inga kvar så det kan ju vara att jag har övermatat dem, men borde inte ynglen ha dött före de vuxna om det var nitratproblem ?

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av xlnt
            Jag har gjort sticktest och det visade inget alls när det gäller nitrat(1,5 veckor sen) nu har jag iofs inga kvar så det kan ju vara att jag har övermatat dem, men borde inte ynglen ha dött före de vuxna om det var nitratproblem ?
            Nitrat spelar ingen roll, det är NITRIT som är farligt. Stickor är väldigt opålitliga och du borde använda dropptest. Inga fiskar kvar? Har alla 12 fiskar dött på 3 veckor?
            Hur stort är ditt akvarium?

            Kommentar

            Arbetssätt...