Drömfisken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    Drömfisken!

    Hej! Min drömfisk är scalare, och jag undrar om det är möjligt för oss att ha scalare i vårt akvarium, så småningom? Vi har ett kar om 112 liter, som gått i fyra veckor. I det bor nio kilfläcksrasbora, tre corydoras sterbai och en ancistrus. Är karet för litet för scalare? Våra corydoras är otroligt intressanta och trevliga fiskar, ska vi hellre satsa på att utöka denna lilla grupp?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Nu går det att ha skalarer i karet men om ett halvår när dom är för stora så är det tid att göra av med dom så det smartaste är att skippa dom faktiskt och låta dom mindre fiskarna ha sin plats och kanske utöka beståndet med dom.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Nebbiolo
      • October 2009
      • 70

      #3
      Tack drd för svaret! Ja, jag misstänkte att det var så. Eftersom jag inte har nån lust att skaffa fiskar som jag måste göra mig av med för att de blivit för stora, så får drömmen om scalare vänta. Kanske skaffar vi ett större akvarium, nån dag!

      Kommentar

      • Super_Star_Angel
        • February 2007
        • 51

        #4
        Hmm, jag hade scalarer för många år sedan. Då i ett 60-literskar. När de var fullvuxna så verkade de inte har några problem med att få plats. Fast de kanske inte blev fullvuxna alls? De blev ungefär 10 cm "höga".
        Le babi, bedou
        Juwel Rekord 110 liter.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Ursprungligen postat av Super_Star_Angel
          Hmm, jag hade scalarer för många år sedan. Då i ett 60-literskar. När de var fullvuxna så verkade de inte har några problem med att få plats. Fast de kanske inte blev fullvuxna alls? De blev ungefär 10 cm "höga".

          Då var dom knappt halvstora

          Mina monster är nog runt 20 cm som högst.

          Det är åtminstone högre akvarium som är minst 45-60 cm för att dom ska utvecklas som dom borde på höjden.
          Senast redigerad av drd; 24 October 2009, 11:00.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Nebbiolo
            • October 2009
            • 70

            #6
            Oooh 20 cm höga.....har du en bild, så jag kan få sukta lite??

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Absolut
              Bifogade filer
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Nebbiolo
                • October 2009
                • 70

                #8
                Så fina! Urtjusiga med sina långa spröt, och den där svarta randen som går genom ögat ! Såna vill jag också ha en dag, när större akvarium finns, och jag lärt mig mer om hur man sköter sina fiskar

                Kommentar

                • Super_Star_Angel
                  • February 2007
                  • 51

                  #9
                  Mina scalarer kanske inte var fullvuxna då. Men hur stort akvarium måste man ha för att ha scalarer då? Har bara haft platys och neontetras i flera år nu, börjar tröttna. Jag har 110 liter, är det för litet för scalarer kanske?
                  Le babi, bedou
                  Juwel Rekord 110 liter.

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av Super_Star_Angel
                    Mina scalarer kanske inte var fullvuxna då. Men hur stort akvarium måste man ha för att ha scalarer då? Har bara haft platys och neontetras i flera år nu, börjar tröttna. Jag har 110 liter, är det för litet för scalarer kanske?

                    Svaret fick du ju i ovan inlägg. MEN vrför inte börja med några miniscalarer & senare när du har råd/plats/lust köpa ett större kar till dem. ??
                    Man måste inte alltid få sin dröm "dödad" direkt. Alternativ brukar ofta finnas.
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • Super_Star_Angel
                      • February 2007
                      • 51

                      #11
                      Har funderat på hur lång tid det tar för scalarer att bli fullvuxna. När jag hade dem i ett 60-literskar så hade jag dem länge. Minst 5 år. Fiskar kanske anpassar sig lite till hur mycket plats det finns? Ancistrusar kan ju bli jättestora i det vilda. Har jag hört iallafall. Men min ancistrushanne blev bara 16,5 cm.
                      Le babi, bedou
                      Juwel Rekord 110 liter.

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

                        #12
                        "Fiskar anpassar sig till hur mycket plats det finns" hör man alltför ofta. Hur roligt är det egentligen att ha krymplingar som inte kan växa naturligt? Att inse att akvariet man har är för litet för t ex scalarer, är inte att låta drömmen dö. Tvärtom är det en väldigt sund inställning, för ingen vill väl att sina favoriter ska må dåligt. Drömmen om ett stort akvarium med fullvuxna, välutvecklade scalarer kan säkert bli verklighet så småningom!

                        Olle

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Super_Star_Angel
                          Har funderat på hur lång tid det tar för scalarer att bli fullvuxna. När jag hade dem i ett 60-literskar så hade jag dem länge. Minst 5 år. Fiskar kanske anpassar sig lite till hur mycket plats det finns? Ancistrusar kan ju bli jättestora i det vilda. Har jag hört iallafall. Men min ancistrushanne blev bara 16,5 cm.

                          beroende på hur de sköts, mina blev fullvuxna på cirka 1 år.

                          de anpassar sig till utrymmet, dvs de anpassar fenor och livslängd efter
                          det som erbjuds. i ett litet kar så får de förvridna fenor, och dör i förtid.

                          samma med nästan alla sorters levande organismer.

                          min äldsta grabb är 112 cm och väger 22 kilo.
                          om jag stänger in honom i en garderob som är 125 cm hög, så kommer han att slå i taket ganska snart, då slutar han naturligtvis inte att växa,
                          men eftersom platsen har tagit slut, så blir han felväxt, och i slutändan
                          kommer han att se för j-g ut, samt att han förmodligen inte blir 85 år, utan kommer att kila vidare långt innan det.

                          en guldfisk som man stoppar ner i en "guldfiskskål" på 15 liter lever i den kanske 1-3 år, sedan kilar den vidare, när den är kanske 10-15cm.
                          Att den egentligen skulle blitt 40 cm och levt i 30 år om den hade fått vara i ett mer anpassat kar glömmer folk ofta.......



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av karinfredholm
                            Svaret fick du ju i ovan inlägg. MEN vrför inte börja med några miniscalarer & senare när du har råd/plats/lust köpa ett större kar till dem. ??
                            Man måste inte alltid få sin dröm "dödad" direkt. Alternativ brukar ofta finnas.

                            finns inga miniscalarer, det finns i princip tre huvudgrupper av scalarer.
                            vanlig, altum, spetsnos (Leopoldi), med en massa varianter på dessa.
                            Altumen är den stora versionen, den vill nog hemskt gärna ha ett kar som är 60 högt. Den vanliga versionen bli lite mindre, men vill trots det ha ett kar på 50-55 högt. Spetsnosen, som ibland kallas för dvärg, är den minsta. Den är lika stor i kroppen som den vanliga, men har lite mindre fenor, och funkar bra i kar som är 45-50 höga.

                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Constantine
                              • September 2009
                              • 431

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              finns inga miniscalarer, det finns i princip tre huvudgrupper av scalarer.
                              vanlig, altum, spetsnos (Leopoldi), med en massa varianter på dessa.
                              Altumen är den stora versionen, den vill nog hemskt gärna ha ett kar som är 60 högt. Den vanliga versionen bli lite mindre, men vill trots det ha ett kar på 50-55 högt. Spetsnosen, som ibland kallas för dvärg, är den minsta. Den är lika stor i kroppen som den vanliga, men har lite mindre fenor, och funkar bra i kar som är 45-50 höga.

                              .

                              konstigt även i min lokala akvarie affär har de sk ''miniscalarer''
                              tänkte själv införskaffa mig någon till mitt 112L kar, men icke då
                              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...