Spårlöst försvunnen var är pansarmalen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Spårlöst försvunnen var är pansarmalen?

    Hejsan, köpte för drygt 2 månader sedan 5 stycken metall pansar malar, stora.. mellan 5-7 cm på allihopa..

    När jag hällde ner de små söta djuren i akvariumet så drogs dom med utav cirkulationen och landade i "döds zonen".
    Nämligen i ett revir där en 15 cm zebra ciklid, ihop med sin hona på 8 cm.
    Cikliderna hade precis lagt rom och var mycket aggresiva..

    När det små söta malarna landade och undrade var dom hamnat så sa de.. "Swooosh", där rök en rygg fena.. "Swooosh" där rök enas stjärt fena.. "swoosh där rök enas rygg fena".. och sist men inte minst "SWOOSH" där rök cirka 1cm utav fisken.

    För er som vet hur pansar malar ser ut, så kan man enkelt beskriva dom som en 2L Cola flaska, kroppen är tjock och rund, men mot bakre delen blir den smalare och smalare tills man kommer till den fina stjärt fenan.

    Fisken blev alltså av med halva den smala bakredelen utav kroppen + fenan..

    Jag lät honom vara, då han säkerligen hade väldigt ont, men ändå kunde röra sig fritt på botten, det enda han inte kunde göra var att simma uppåt..

    Efter 2 dagar försvann den lille fisken spårlöst, då det är bra grävare antod jag att den lilla tackarn grävt in sig under en sten och läckte..

    Efter 1 vecka blev jag orolig.. Var är den lilla krabaten?

    Efter 2 veckor dog 2 fiskar inom loppet på 2 dagar, jag anade sjukdom.
    Gjorde därför en ordentlig tömmning med vatten, slammning och sköljning av stenar, skrapa växternas blad osv...

    Efter att ha tagit ur ALL inredning, och slammat den vita sten botten (cirka 50 Liter bara slamm vatten)..
    Så hade den fortfarande inte dykt fram?
    Jag slamma, jag drog runt all botten så den omplacerades, men inte ett spår?

    Jag har ingen fisk som är stor nog att äta hela på en gång..

    Jag har dock en teori..
    Jag har en så kallad "plats grotta" i akvariumet, där grottans ägare grävt en djup mysig grop..
    Teorin är att pansar malen åkt in där, och sedan inte kunnat komma upp..

    Men sedan spricker det.. Var har hänt?

    Kan den ha "tynat" bort på 1-2 veckor bara? :S
    Har en av mina mun ruvare som äger grotten ihop med en choklad mal dukat upp för fest varje natt och tuggat lite?

    Eller vad har hänt?

    Hoppas det var en rolig läsning, försökte göra den lite små kul då det är rätt långt

    Skriv era teorier.. Tack
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #2
    Förmodligen är det så att malen gått bort och att resterande fiskar har ätit upp kvarlevorna. De fiskar som dött i mitt kar har i regel inte hunnit bli upplockade av mig utan helt enkelt blivit uppätna under natten.

    Måste dock påpeka att jag inte gillar den här biten:

    Ursprungligen postat av exight
    När jag hällde ner de små söta djuren i akvariumet så drogs dom med utav cirkulationen och landade i "döds zonen".
    En regel, för mig, är att inte hälla ut fisken/fiskarna ur påsen, utan att håva ut dom och lägga ner dom försiktigt i karet, och inte precis vid pumpen utan helst på andra sidan där cirkulationen kanske inte är lika kraftig. Gör man det så slipper man sådana här missöden. :]
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Det var ingen kul läsning exight! Hoppas du har lärt dig att man inte ska stoppa ner små fredliga pansarmalar i ett akvarie med aggressiva ciklider!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • mikey13
        • October 2007
        • 465

        #4
        Håller med ovanstående talare, ingen rolig läsning alls. Tycker synd om pansarmalarna.
        __________________________________________
        Mitt 720L projekt
        375L Inbyggt i väggen-projekt

        Kommentar

        Arbetssätt...