Köpa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zetta
    • October 2009
    • 8

    Köpa akvarium

    Hej jag tänkte köpa ett akvarium på 54L men vilka fiskar passar in i det jag skulle gärna ha nån algätare som kan ''städa'' i akvariet. och fiskarna ska även passa bra tillsammans. och vilken färg på gruset ska jag använda?

    Hälsningar.
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Hej!

    Som algätare är snäckor perfekta! Zebrasnäckor är jättefina! Även räkor går bra. Frågar du i en djuraffär kommer de säkert med förslaget om en Ancistrusmal, men de behöver större akvarium, så köp INTE dem.

    Du kan bara ha små fiskar i det karet, t.ex. ett stim av någon rasbora. Boraras Brigittae, Galaxy rasbora, Endlers guppy, neontetra, Pygmepansarmal...det finns ju lite o välja på. Sök på artbeskrivningarna här på zoopet.
    Tänk bara på o inte sätta i alla fiskar på en gång. 3-4st först, efter en månad några till osv.

    Färg på gruset tar du efter vad du tycker blir snyggt, men mörkt grus gör att färgerna på fiskarna kommer fram bättre. Jag hade valt mörkt grus!

    Kommentar

    • zetta
      • October 2009
      • 8

      #3
      okej tack så jätte mycket men går det att ha en kampfisk?

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av zetta
        okej tack så jätte mycket men går det att ha en kampfisk?
        Japp, det går. Men ha inte två hanar tillsammans, de skulle bråka väldigt mkt. 1 hane o 2-3 honor skulle kanske funka. Har ingen erfarenhet av dem, så hoppas någon mer svarar

        Kommentar

        • ElinM
          • August 2009
          • 28

          #5
          Hej

          Visst kan du ha kampfisk i ditt akvarium.
          Om du inte vill odla är det oftast bättre att bara ha en hane i ett så litet akvarium.
          Hanen kan jaga honorna ganska mycket om de inte är intresserade av honom eller så kan honorna vara elaka mot hanen...
          Satsa på en hane och någon stimfisk, drottningrasbora kanske?

          /Elin

          Kommentar

          • zetta
            • October 2009
            • 8

            #6
            Men om det står att den ska vara i ett 60L akvarium kan jag ha dom ändå i ett 54L akvarium?

            Kommentar

            • ElinM
              • August 2009
              • 28

              #7
              Förutsatt att du bara har snälla fiskar och inte för mycket fisk tycker jag att man kan ha kampfisk i 50l...sen är det såklart bättre med 60l.
              Är det betta splendens du har tänkt dig? (Den vanligaste i zoobutikerna)

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av zetta
                Men om det står att den ska vara i ett 60L akvarium kan jag ha dom ändå i ett 54L akvarium?

                det går bra.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • zetta
                  • October 2009
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av ElinM
                  Förutsatt att du bara har snälla fiskar och inte för mycket fisk tycker jag att man kan ha kampfisk i 50l...sen är det såklart bättre med 60l.
                  Är det betta splendens du har tänkt dig? (Den vanligaste i zoobutikerna)
                  jo det är en sån jag har tänkt mig dom är ju jätte fina

                  Kommentar

                  • ElinM
                    • August 2009
                    • 28

                    #10
                    Ett bra val tycker jag
                    Vackra och kan bli väldigt personliga. Se till att inte ha för strömt i akvariet bara, de gillar när det är lite lugnare.

                    Kommentar

                    • Temeraire
                      • January 2008
                      • 385

                      #11
                      Lugnt vatten, ja! Mina vackra kampfisk fick sina fenor sönderslitna och dog pga det!
                      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                      Kommentar

                      • zetta
                        • October 2009
                        • 8

                        #12
                        okej tack det ska jag tänka på

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          De gillar också flytväxter och lite högre temp än vad man annars har. Bra sällskap i tanken bör vara t ex rasboror eller tetror som man sa ovan, pansarmalar, snäckor. Vill du ha en algätande fisk, ligger någon otocinclus bra till...men släpp inte i dem förrän akvariet är helt uppstartat (det tar ca 40 dagar).
                          Om du inte har läst på om akvarieuppstart, gör det! Då undviker du risken för plötslig massdöd på grund av nitrit.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #14
                            Om du vill ha pansarmalar är det bra att välja fin sand
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • zetta
                              • October 2009
                              • 8

                              #15
                              Tack för alla bra svar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...