Mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    Mitt första akvarium.

    Jag har köpt 2st. palettciklider. De står i någon bok att dom är snälla och trevliga. Men de är tydligen inte dom jag har fått tag i. De första paret mobbade hanen honan så jag tog till baka honom till affären och fick en ny. De gick mycket bättre men honan dog efter 2 dygn. Fick en ny hona och nu bobbar den här hanen henne så fort han ser henne.
    Är detta vanligt. Tilläggas bör att han inte bryr sej om dom andra fiskarna som är av andra sorter.
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Släng den boken, det var nog den minsta underdriften idag!
    Hur stort är karet och hur är det inrett?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      jag har hållt palettciklider en gång i tiden och jag upplevde dem inte alls som aggressiva, men då hade jag iofs inte ett par utan 15-20st!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Luxur
        • October 2009
        • 127

        #4
        De är på 200 l. välvd ruta och är 1,20 m. långt. Inrett med flera växter som inte blivit så stora ännu. Några stenar, en rot och en grotta. Grottan har hanen ockuperat.

        Boken har jag lånat på biblan. Skall skyndsamt lämna den tillbaka.
        54 liter. Molly.
        200 liter. Olika fiskar.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du skulle nog behöva lite mer bröte i karet, så honan kan få ett eget krypin tills hannen förhoppningsvis accepterar henne.
          Men det kan likväl gå åt pepparn även denna gången, men då kanske du ska fundera på att byta ut hanen istället...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #6
            Skall kanske skaffa en grotta till och kanske lite bröte som du säger. Fär närvarande är de ganska bra sikt i akvarirt, man ser rakt igenom de, på längden också så han upptäcker henne på långt håll.

            Tack för råden.
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • Luxur
              • October 2009
              • 127

              #7
              Hur stora blir mina palettciklider. Honan är odlad medan hanen är viltfångad. Som dom är nu så är den odlade honan bara en fjärdedel så stor som hanen.

              Har möblerat om i akvariet så inte allt står på rad. Lite jobbigt för jag är symetriskt lagd och vill att allt skall stå i raka led. Här får jag lära om och de visade sej på en gång att de blev lugnage i baljan.

              Hur många fiskar kan jag ha i min balja?
              Har för närvarande:
              2 palettciklider
              6 små svärdbärare
              2 marmor... vad dom heter mer vet jag inte.
              1 liten prickig mal, de namnet samma sak.
              1 scalare
              1 segelfensmolly.
              Att dom 2 sista inte har någon partner beror på att många av mina fiskar dog från början. Blev en dyr uppstart.

              Har även en kamphane som dom rev fenorna av. Såg honom ligga som en blå mandel på ett blad. Trodde så klart att han skulle dö. Fixade en glaskupa åt honom och nu har han börjat biggna till och börjatt äta. Någon sa att fenorna kommer att växa ut igen. Skall så fort som möjligt skaffa honom en vacker fru så kanske han blir glad igen.
              Senast redigerad av Luxur; 23 October 2009, 11:51. Anledning: ville lägga till lite.
              54 liter. Molly.
              200 liter. Olika fiskar.

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Är nog bäst att vänta med en fru åt kamphannen då dom kan vara ganska aggressiva mot varandra. Hur stor är kupan?

                Du har ganska mycket fisk tycker jag. Hur länge har akvariet varit i gång?
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Ursprungligen postat av ToveTott
                  Du har ganska mycket fisk tycker jag. Hur länge har akvariet varit i gång?

                  Hehe...då skulle du inte se mitt 720 liters
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Hehe...då skulle du inte se mitt 720 liters

                    eller min 45 liter plastbalja från ikea som just nu innehåller
                    kanske 200 endlers i varierande storlek.....

                    ja, jag vet, det är för mycket,,,,skall brandskattas snart.....


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Luxur
                      • October 2009
                      • 127

                      #11
                      Ursprungligen postat av ToveTott
                      Är nog bäst att vänta med en fru åt kamphannen då dom kan vara ganska aggressiva mot varandra. Hur stor är kupan?

                      Du har ganska mycket fisk tycker jag. Hur länge har akvariet varit i gång?

                      Svårt att säga hur stor kupan är men 5 liter är troligt.

                      Akvariet har varit igång så där 2 månader
                      54 liter. Molly.
                      200 liter. Olika fiskar.

                      Kommentar

                      • Luxur
                        • October 2009
                        • 127

                        #12
                        Många frågor dyker upp i skallen. Bäst att fråga er som har akvarium.

                        Min fråga nu är vattenbyten. De man läser i boken är en gång i veckan. Fiskahandlarn säger samma sak. Men frågar jag någon jag känner eller den jag köpte baljan av så tycker dom att de är alldeles för ofta. Kan de vara så att de räcker med att doppa ner stickan (Easy Test) och den inte visar något problem så är de bra så?
                        Senast redigerad av Luxur; 03 November 2009, 11:09. Anledning: Opassande
                        54 liter. Molly.
                        200 liter. Olika fiskar.

                        Kommentar

                        • Luxur
                          • October 2009
                          • 127

                          #13
                          Ursprungligen postat av drd
                          Hehe...då skulle du inte se mitt 720 liters
                          Hur många tycker du då?
                          54 liter. Molly.
                          200 liter. Olika fiskar.

                          Kommentar

                          • Luxur
                            • October 2009
                            • 127

                            #14
                            Belysning och guppy

                            I de lilla akvariet som jag köpt (beganat) sitter en lampa som ser ut som en energilampa. Kan man byta ut den mot en annan vanlig energilampa och som då är svagare eftersom jag inte skall ha några växter i de akvariet. I de akvariet har jag en kamphane och några guppyhanar. Tycker mej se att guppyna inte gillar starkt ljus. Då jag tänder lampan störtar dom ner mot botten.

                            Nästa fråga på en gång.

                            På fiskafären hade dom guppyhonar och hanar i olika akvarier. Är de så att de är svårt att ha honor och hanar tillsamans? Guppyna ser ju så snälla och fridsamma ut.
                            Senast redigerad av Luxur; 04 November 2009, 16:02. Anledning: Felstav.
                            54 liter. Molly.
                            200 liter. Olika fiskar.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              • June 2002
                              • 1081

                              #15
                              Nej, stickan visar bara om något är fel, och du ska ju inte vänta tills dess. Man måste inte byta vatten en gång i veckan men risken att något går fel minskar. Varannan vecka går bra det också.

                              Palettcikliden är en fredlig ciklid, men det är relativt andra ciklider. Då det är möjligt att hålla dem i bra mycket mindre akvarier än ditt så ska du rimligen få det att funka. Jag föreslår liksom andra att du skaffar fler gömställen.
                              Mvh. Ola
                              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...