Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Första akvariet, fisk tips och inredning.

    Tjena!

    Imorgon så kommer mitt första akvarium hem, det är på 400L med innerpump (kommer ev. införskaffa en ny ytterpump)

    Jag har funderat lite på vad jag ska ha för fiskar men alla har ju olika beteenden vid lek och vanligt så alla passar ju inte. Jag skulle gärna vilja ha ett "färgglatt" akvarium med några räkor om det nu passar in. Jag tänkte börja med att höra vad för typ av fiskar som passar ihop med varandra eftersom växterna kommer ju köpas efter vad fiskarna behöver osv (mycket/lite växter etc).

    Neontetra eller vilken tetra är en fisk jag helst vill undvika då jag inte finner något intressant hos dom men svärdbärare eller liknande fiskar skulle kanske passa bra som dom första invånarna i akvariet.

    Hoppas jag kan få några bra rekommendationer,

    Hälsningar,
    André
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    kanske några diskus?
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Jo diskus skulle jag kunna tänka mig i framtiden men inte som första fiskar. Är det stimfiskar? och hur lämpar dom sig till en nybörjare? jag har hört att dom är relativt "svåra" att ta hand om.

      Hälsningar,

      André

      Kommentar

      • FiaLotta
        • August 2009
        • 219

        #4
        rasborer är vackra stimfiskar fast du kanske menade dom också när du skrev tetra.

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Jo du har rätt att de är ju inte presis lätta att ta hand om, så kanske nå mindre firrar som gurami, Det finns en hel del lättskötta ciklider också, kanske några pansarmalar också dä är roliga, och kanske någon L-mal jag har Guldbarber i min 200L de är en rolig och snäll stimmfisk.

          se om du kan köpa en fin rot, de är altid vackert att ha i akvarium,
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            panda pansarmalar är jätte söta.
            marmorgurami har vi och dom är vackra och trevliga fiskar tycker jag.
            fjärilsciklid är ju en färgglad fisk.

            Kommentar

            • Cemina
              • October 2009
              • 39

              #7
              Ciklider är ett intressant släkte annars och det finns många arter som även passar nybörjare

              Edit: Hoppsan, det var visst några som hann skriva före mig
              Senast redigerad av Cemina; 20 October 2009, 15:17.
              / Frida

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #8
                Jag kommer åka förbi våran lokala djuraffär imorgon och kolla på inredningsmaterial och växter då hinner jag även kolla vad det finns som dom har att erbjuda. Jag kommer ihåg en fisk, som jag tyckte såg intressant ut, som heter Svärdbärare (kan inte det latinska namnet) hur är dom som fiskar, jag antar att det är en stimfisk men kanske inte så många i ett stim som med dom olika tetrorna.

                Tack för alla svar,

                André

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  här är lite kort info om svärdbärare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37&SOK=1

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Naturligtvis måste man som frälst slå ett slag för regnbågsfisken! Tacksam, vänlig, livlig, färgglad och (enligt min erfarenhet) både tålig och lätt att få till lek. Den stimmar dessutom mycket trevligt och låter dig leka runt med växterna utan att störa eller störas.
                    Kanske är den svår att kombinera med väldigt stillsamma fiskar och kräver rätt bra sprutt på vattnet, men annars? Bara positivt.

                    Skitkul att börja med en sådan rymlig burk!
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Svärdbäraren är ingen stimfisk så vitt jag vet, men grupplevande fisk. De föder massor med yngel så räkna med att öka befolkningen i akvariumet snabbt, om du inte senare skaffar fiskar som äter upp ynglen (t.ex. större tetror eller några ciklider).

                      Man ska alltid skaffa endast några få hanar, om man köper svärdbärare, eftersom de hela tiden jagar honorna. En hanne på fem honor skulle jag ha valt. Kanske är en hane och fem honor bra fiskar att börja med.

                      I så fall bör du ha dessa fiskar i akvariumet en månad innan du köper fler fiskar, eftersom det då byggs upp nyttiga bakterier i filtret, som annars inte hinner med om man köper för många fiskar på en gång. Finns det för lite bakterier i filtret så kan det bildas för höga halter av ämnet nitrit, så att fiskarna dör.

                      Jag skulle ha valt ett stim med kilfläcksrasbora, det är fina fiskar som bildar fina stim! till detta kanske några vackra ciklider. Och välj finkornig sand, så att du kan ha ett stim med runt 10 pansarmalar (corydoras) av samma art, de är så söta när de bökar runt nere på botten!

                      Sök här på zoopet på artbeskrivningarna om sötvattensfiskar så hittar du mycket bra info.

                      Men som sagt, köp bara några få fiskar till att börja med. Lycka till!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Tack för alla svar och tack för ditt långa svar toccata!

                        Tack för informationen när det gäller svärbäraren, ska även höra med dom på djuraffären vad dom kan rekommendera. När det gäller kilfläcksrasbora så verkar det inte som en fisk jag skulle kunna tänka mig att ha i akvariet, som kanske är roligare än vad dom ser ut att vara men just nu så kan jag inte säga att jag skulle vilja ha dom.

                        Hur är det med ett stim pansarmalar mot ett par större malar? jämnar det ut sig eller?

                        Jag har läst på en hel del den senaste månaden när det gäller att starta ett nytt akvarium så jag är inte "helt" okunnig så att säga.

                        När det gäller storleken på akvariet, mitt är ju 400L (150x50x50 *cm*) hur många fiskar skulle jag kunna tänkas ha och fortfarande ge dom bra med plats i akvariet? Jag vet att dom har alla olika behov och det är svårt att säga när jag inte vet vilka arter som ska bo där men ett ungefär kanske skulle kunna ges.

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Det är svårt att säga hur många du kan ha, men var noga med att välja fiskar som rör sig i lite olika skikt, det är ju roligare.

                          Pansarmalar äter matrester och kräftdjursbaserade fodertabletter, de är köttätare och äter i naturen små kräftdjur i sanden. Så därför är det väldigt bra att komplettera pansarmalar med någon art av algätande mal, till exempel Ancistrus som är tålig och blir cirka 12 cm. (Nattaktiv, behöver grottor och extra algtabletter).

                          Det finns även andra algätande malar som är olika typer av Pleco, till exempel. Vissa av dessa blir väldigt stora och det är noga att man köper rätt art som inte blir för stor. Men de är väldigt fina

                          Kort sagt: Det brukar vara fint med någon stimfisk, någon färglad fisk som bildar par (till exempel ciklider), som man då kan ha två av, hane och hona.. Och eventuellt någon grupplevande fisk, av typen svärdbärare, om man tycker det är roligt.

                          Så att man inte köper för många fiskar med liknande levnadssätt, då konkurrerar de ju om samma platser i akvariet.

                          Sen tycker jag det är väääldigt fint med mycket växter. Det är växter som gör stämningen i akvariet! Så snåla inte med växterna, det är mitt tips.

                          Tyvärr säljer djuraffärer (utan att veta om det!) många växter som egentligen är sumpväxter och inte hör hemma i akvarium.. De brukar ha styva blad som fortsätter att ha samma form när man tar upp dem ur vattnet.

                          Ett undantag är Anubias, som är en väldigt tålig växt som jag tycker är bra att ha någonstans i akvariet. De har styva blad även ovanför vattnet. Det finns låga sorter av anubias som heter Anubias nana, som går att ha i förgrunden i akvariet.

                          Hoppas du hittar några fiskar du fastnar för

                          Själv har jag platy (liknar svärdbärare men utan svärd!), endast honor för jag tycker det är jobbigt att se när de blir jagade hela tiden. Har även ett stim med neontetror och ett ancistrus-par. I ett annat akvarium kilfläcksrasbora, pansarmalar och kuhli-ålar. Bilder på akvarierna finns på min profil. Men smaken är ju olika! Alla måste hitta sina favoriter.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Tack för alla tips toccata, igen!

                            Ja, att välja fiskar lär nog bli det svåraste att göra faktiskt. Måste ta och anteckna ner vilka fiskar jag tycker är intressanta och se ifall dom passar ihop med varandra.

                            Hur är det att kombinera fiskar och räkor i ett akvarium? Är det någon bra idé eller ska jag strunta i det direkt?

                            Uppdatering: Nu har jag flyttat in det nya akvariet, med mycket kraft och lite svärande så fick vi in den i rummet. Den är nästan FÖR stor, gigantisk och den är "bara på 400L" nu är det dags att göra rent det och göra i ordning det.
                            Senast redigerad av Andrém; 21 October 2009, 13:20. Anledning: Uppdatering

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Idag var jag i djuraffären och köpte lite finkornig sand (0.4mm - 0.8mm) jag har läst att det kan var ett problem för vissa växter, är det ett problem att ha så finkornigt eller måste jag tillbaka och skaffa en större storlek på sanden/gruset? Jag tror nog att jag kommer behöva mixa in för att jag skaffade bara 50KG sand till mitt 400L akvarium.

                              Så frågan är, kommer växterna trivas mindre med denna storlek av grus/sand eller borde jag skaffa tjockare?

                              Uppdatering:

                              Växterna har nu blivit planterade, blev totalt 7 växter idag. Nu är mitt nästa problem belysningen. Jag har för närvarande 2 T8 lysrörs platser in min ramp och bara en är upptagen av en T8 36W 10 000K lysrör. Jag pratade med han i affären och tydligen så behöver jag väldigt mycket mer ljus än det jag har pga att mitt akvarium är 400L stort (han sa något om 1W per liter). Kommer förmodligen byta ut lysröret jag har mot ett med mer Watt (har hittat T8 med 50W) och köpa en till så att jag har två. Andra tips på vad jag kan göra för att få bättre ljus för växterna?

                              Tack
                              Senast redigerad av Andrém; 22 October 2009, 22:11. Anledning: Uppdatering.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...