Fisk hjälp till brorsan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Fisk hjälp till brorsan

    Tjaba hej!

    min bror har fått ett akvarium på 305 liter i födelsedags present.
    Hans önskelista är:

    Glödbandstetra 30 st
    Corydoras. bond´s pansarmalminst 6 st
    "vanlig" skalar ca 4 st
    palletciklid 4 st
    L-mal flash pleco kanske 2st

    hur funkar detta fiskvalet? hur många ska han börja med och vilken sort?

    Kan man pressa i något mer eller är det fullt?

    Jag och brorsan har bara bösat igenom lite snygga fiskar från art beskrivningen och vi vet egentligen inte om dom passar med varandra...


    puss puss
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut att funka bra, men jag skulle bara tagit ett par paletter då det kommer att bli krig annars.
    Börja med hälften av tetrorna som inkörsfiskar och öka på sedan allt eftersom. Det kunde nog även plats något er kul i karet och det gör heller inget att dubbla antalet Corydoras heller.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      ahh ansjovis kommer alltid och hjälper till med sitt stora hjärta... kan man mata diskus med människohjärta??

      akvariet är lite udda mått 80 högt 50 djupt så det är ganska liten botten om man säger så, kan corrysar och malar dela på den?

      alltså 15 at glödbands tetror till att börja med?
      Och vad ska han ha för filter? vi har tittat lite men det finns ju så mycket..
      Är en cirk-pump något att ha till detta kar?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kul med ett riktigt skalarkar, de kommer att trivas som fisken i vattnet!
        Jodå, det funkar bra med de malarna ihop eftersom de har så skilda levnadssätt. Nackdelen med ett sådant kar är att det är svårt att säga vilka fiskar som funkar, men de som du föreslog är inte fel och då kanske öka med pansarmalarna till 10-12 st.
        Sedan är det svårare att stoppa i fler fiskar då utrymmet är lite udda...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          ok va bra... skönt att höra att man inte bösat på som en kriminel

          Jo det kanske blir lite trångt typ.. men dom fiskarna som är där har ju ganska mycket svängrum typ..

          Är det lätt att få tag på flash pleco?
          hur uttalar man pleco?
          Pleso? eller plecko? eller plékco? inte en jätte viktig fråga men men.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Bara ett kort svar: Jag uttalar det som "plecko". Pleco är ju en förkortning för det längre latinska namnet och där uttallas c som k, så vitt jag vet.

            Vet inte något om just den arten tyvärr. Blir den inte jättestor? Nyfiken på svar jag med
            / Ebba

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              15 cm enligt art beskrivningen, akvariet är hemma nu och det ÄGER! inte udda utan Orginellt!
              Bifogade filer
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av karrokaja
                Är det lätt att få tag på flash pleco?
                Är det L-204 du menar så är de ganska vanlig och sak inte innebära så där jättestora problem att få tag i, om du inte kräver stora fullvuxna ex från början.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1167&SOK=1 är det svårare att få tag på vuxna ex??
                  Du har bergis såna eller hur ansjo... har du fått lek på dom?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Inte nu längre, jag hade en stor och några mindre ex men sålde dem för ett ganska bra tag sedan.
                    Tyckte de mindre exen var lite trixiga att få upp i storlek när de gick i mitt stora kar med andra malar, då är det nog bättre att köra med dessa själva i ett eget kar eller inte ha fler sorters L-malar.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...