Mitt första saltvatten kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanky
    • October 2009
    • 1

    Mitt första saltvatten kar.

    Hej, jag har den senaste tiden spenderat en del tid här på forumet och diverse andra forum i jakten på viktigt information som kan göra mitt första akvarium till en bra miljö för ett par fiskar. Jag har inte någon jättebra tidigare erfarenhet av akvarium, ett par när jag var mindre med lite sötvattensfiskar, men nu har jag kapital och plats till det lite större akvarium som jag alltid drömt om.


    Så först undrar jag: Är jag riktigt klok som funderar på ett 200-500 liters saltvatten kar från start? Har läst delade meningar om detta, vissa säger att ett stort kar är lättare att få allt flytande i medans andra säger att ett mindre kar är bättre. Motivera gärna.

    Sen undrar jag över hur svårt det igentligen är att få salthalten rätt och ph värdet rätt? Läste nån vattenguide för dummys på internet och det fick mig att fundera om jag som vanlig svennson skulle kunna få något att leva i karet över huvud taget, låter som en hel vetenskap enligt det jag läste.

    har inte kollat något på kar än utan bara kollat lite fiskarter som jag vill ha så här kommer en rad fiskarter jag har fastnat för och undrar om dom är bra startfiskar, som inte dödar varandra såfort man vänder ryggen till.

    Hur stort kar skulle böhövas för ett par av följande fiskar och är det några ni avråder att blanda, isåfall vilka:

    Clownfiskar, kanske 1-2
    ett par smörbultar
    kirurgfiskar och pincettfiskar
    och kanske en putsarräka eller en ermitkräfta eller något annat dyligt.

    Skall också tillläggas att jag inte planerar att starta upp akvariumet innan jag känner att jag inte skulle ta livet av nån fisk i onödan, och svar som "använd sökfunktionen" är onödiga då jag ville ha mer skräddasydda svar och därför hoppas att nån orkar ta sig tiden och svara på nån av mina frågor som förmodligen har blivit besvarad 100gånger om redan.

    Tack på för hand. Mvh Henrik.
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Clownfiskarna och Smörbultarna, samt eremit och putsarräkorna kan klara sig bra i ett kar på ca 200 liter, dock ingen nackdel om det är större...
    Kirurgerna och Pincettfiskarna kräver dock en hel del mera svängrum...

    Salthalten lär man sig ganska fort så länge man vet vilken halt man ska blanda, rekommenderar även inköp av en Refraktometer, som är mkt lättare att ha att göra med än en flytande salimeter...

    Själv började jag med ett nanokar på 45 liter, det har jag nu lagt ner och uppgraderat till ett kubkar på 216 liter... men det hade gått i stort sett problemfritt under 9 månader... Följde Lasses tråd här på forumet och det gick utmärkt...

    Det viktigaste enligt mig är Levande Sten, Biofiltrering, Makroalger och Ljuset...
    Vattenbyten har jag gjort med 1/3 varannan vecka och det har funkat bra... i många avseenden har det varit lättare att sköta än ett hightech sötvattenskar...

    Det finns två inriktningar som härskar just nu, Skummare eller Skummarlöst med biofiltrering... jag har inte provat med skummare så där kan jag inte uttala mig, men Bio-metoden har funkat för mig...

    Man kan ALDRIG läsa på för mycket... låna boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop, finns på bibblan...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Personligen tycker jag att mindre kar typ Clownhotell är enklare att sköta för en nybörjare än större kar. Varför - jo man kan reglera allt i princip genom vattenbyte och behöver för det mesta inte hålla på att trassla med tillsatser och annat. Ett mindre akvarium har dock sina begränsningar vad gäller de fiskar man kan ha. alla större är direkt uteslutna och man får nöja sig med de mindre - typ gobier och annat.

      I princip är det inte svårare att sköta ett saltvattenskar kemiskt än ett sötvatten men det kommer till många specialinriktningar vilklet gör att olika vattenkvaliteter oftast går emot varandra.

      Vad gäller din fisklista så har du två släkten med som inte går att köra i ett litet kar - kirurger och pincettfisk. Säg att vi pratar om ett kar på ca 400 liter.

      Ett råds är att titta på begagnatmarknaden annars blir det lätt kapitalet försvinner i rasande takt

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      Arbetssätt...