Mina svärdbärar hannar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnus_p
    • October 2009
    • 11

    Mina svärdbärar hannar dör

    Jag är en verklig nybörjare... Har ett 54 liters och det var inkört och perfekt när jag fick det, till en början hade jag 8 neontetror men efter ett tag köpte jag 6 svärdbärare, 4 honor och 2 hannar samt 20 neontetror till. 2 tetror har dött.. Men det som förvånar mig mest är att efter bara 3 dagar så började den ena svärdbärar hannen bete sig lite knepigt, öppen mun hela tiden, tillbaka dragen och åt inget å sen dog han. Nu börjar den andra hannen bete sig likadant, han drar sig undan i ett hörn, öppen mun, äter inget.. De övriga ser ut att må bra, de äter och är allmänt livliga. Jag åkte ner till zoo affären och kollade ph värdet på mitt vatten i akvariet och det låg på 7,2. De e ju inge kul alls att hannarna dör men än värre är det då jag inte vet vad det kan bero på. Nån som har nån aning (finns säkert många möjliga anledningar men de vanligaste orsakerna kanske?
    Senast redigerad av magnus_p; 11 October 2009, 14:14.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hur ofta gör du delvattenbyte? Mät nitrithalten? Hur länge har det varit i gång? Har du 6 svärdbärare och 26 neontetror i 54l? Låter för mkt för mig.

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Det är absolut för mkt fisk! Och svärdbärare ska ha iaf 100liter, hanarna vill kunna sträcka ut och blir långa.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        ja precis det krävs en del för att lyckas hålla så mycket fisk i ett 54liters! Bl.a så får man absolut inte övermata och så måste man vara noga med veckovisa delvattenbyten och ha bra och stora filter!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • magnus_p
          • October 2009
          • 11

          #5
          Delvatten byte var 7e dag, mycket snålt med mat. Det ni säger är alltså att jag har för mycket fisk?? Knepigt att man inte i zoo affären nämner en sådan ganska viktig sak med tanke på att jag förklarade förutsättningarna.. Det gör mig aningen förbannad eftersom jag då utsatt mina svärdbärare för onödigt lidande å vad gör jag nu då? Honorna verkar ju må bra.. Ska jag ta bort neontetror? Känner att jag skulle vilja dra en ordentlig svordomsramsa nu men jag håller mig.. Sparar det tills jag kommer ner till zoo affären - tack för svar iaf

          (jag har stora filter)

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Zoo-affärer är inte att "lita på". Försök få lämna tillbaks svärdbärarna. Köp dropptest nitrit om du inte har. Läs mer här om start av akvarie.

            Kommentar

            • magnus_p
              • October 2009
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              Försök få lämna tillbaks svärdbärarna.
              Känns ju sådär när 1/3 av fiskarna är döda... så det ni säger egentligen är att ett 54l akv, där i ska det vara typ enbart 4 svärdbärare alt 10-15 neontetror?

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Är lite olika uppfattningar, men för svärdbärare är 54 l på gränsen i storlek. När det gäller totalt sett anral fiskar brukar man räkna liter/cm fullvuxen fisk. Har du 4 svärd och 15 neon hamnar du över 100 cm, det gör ungefär 0,5 cm/l. Det är på tok för mkt. Som sagt olika uppfattningar, men beroende på hur mkt vattenbyten, akvariestorlek och filter/filteringsstorlek pratar man ofta om 1-2 cm/l som minimum. Skulle jag ha svärdbärare i 54 l skulle jag nöja mig med 4-5 st. Nu anser jag att 54 l är för litet för dem. Jag har några i 60 l just nu, men de har växt upp där. Skall flyttas inom kort till större akvarie. Det räcker med neontetrorna, 15 är nog på gränsen till för många, men beroende på ...

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag tycker dock att det inte ska vara några problem med den fiskmängden. Det är definitivt inte förklaringen till att dina fiskar dör. Inga fler svärdbärare dock, de skitar ner en hel del i mitt tycke. Vad gäller svärdbärare och akvariestorlek så tycker jag det räcker gott med 54 liter. du kan läsa mer om dessa svärdbärare här:


                  Dock tror jag att du måste vara extra noggrann med vattenbyten med en så pass kraftig befolkning. Jag skulle säga minst 30-40% vatten per vecka. Använd vattenberedningsmedel efter varje gång. Mata minimalt. Problemet kan vara med denna blandning av fiskar att svärdbärarna är rejält glupska normalt och då får neontetrorna bara lite/ingen mat, men trots det så är det viktigt att minimera matningen. 2ggr per dag men små mängder.

                  Och som andra sagt håll koll på vattenkvaliteten, främst kanske nitriten i ditt fall.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • magnus_p
                    • October 2009
                    • 11

                    #10
                    Testade att bifoga en länk till en bild på mitt akv för att visa hur det ser ut men det verkar inte fungera?

                    *Edit* Jag gjorde fel

                    Här är iaf bilden på mitt 54 L då.. Jag tycker inte det ser trångt ut men jag kan givetvis ha fel.. De 4 honorna samt neontetrorna verkar må bra, de är pigga och mycket nyfikna när man "gör" något i akvariet..

                    Senast redigerad av magnus_p; 14 October 2009, 12:58.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      De flesta fiskarterna i djuraffären är bara unga, dvs de är inte fullvuxna. Svärdbärare och neontetror kommer att växa ännu mer.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        • October 2007
                        • 193

                        #12
                        Jag är ganska säker på att jag skulle kunna ha samma fiskbelastning utan några större problem. En ökad fiskbelastning kräver dock mer av ägaren så det är möjligt att du köpt för mycket eller att säljaren sålt för mycket. Du har exempelvis bara fisk i de övre skiktet och inget på botten. Jag tycker att du behöver Ancistrus eller snäckor för att hålla botten fräsch. I ditt fall skulle jag välja snäckor med tanke på att fiskarna dör.
                        Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Köp inte Ancistrus! De behöver större akvarium Snäckor eller räkor är mkt bättre!

                          Kommentar

                          • magnus_p
                            • October 2009
                            • 11

                            #14
                            Ancistrus.. Snäckor.. Räkor.. Jag är inte med här nu riktigt.. ska jag köpa en mal? Räkor är uteslutet för min del.. Om den malen ni pratar om ovan kräver ett större, kan man inte köpa en som inte blir så stor då?
                            Senast redigerad av magnus_p; 14 October 2009, 16:45.

                            Kommentar

                            • icefudge
                              • August 2009
                              • 177

                              #15
                              du skulle kunna ha pitbull pleco LDA25 den håller sig på botten och rengör stenar växter mm. den blir inte så stor och äter inte på växterna, men du bör ha 2st då dom trivs bättre i grupp
                              Malar is the shit

                              Kommentar

                              Arbetssätt...