Mina svärdbärar hannar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnus_p
    • October 2009
    • 11

    Mina svärdbärar hannar dör

    Jag är en verklig nybörjare... Har ett 54 liters och det var inkört och perfekt när jag fick det, till en början hade jag 8 neontetror men efter ett tag köpte jag 6 svärdbärare, 4 honor och 2 hannar samt 20 neontetror till. 2 tetror har dött.. Men det som förvånar mig mest är att efter bara 3 dagar så började den ena svärdbärar hannen bete sig lite knepigt, öppen mun hela tiden, tillbaka dragen och åt inget å sen dog han. Nu börjar den andra hannen bete sig likadant, han drar sig undan i ett hörn, öppen mun, äter inget.. De övriga ser ut att må bra, de äter och är allmänt livliga. Jag åkte ner till zoo affären och kollade ph värdet på mitt vatten i akvariet och det låg på 7,2. De e ju inge kul alls att hannarna dör men än värre är det då jag inte vet vad det kan bero på. Nån som har nån aning (finns säkert många möjliga anledningar men de vanligaste orsakerna kanske?
    Senast redigerad av magnus_p; 11 October 2009, 14:14.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hur ofta gör du delvattenbyte? Mät nitrithalten? Hur länge har det varit i gång? Har du 6 svärdbärare och 26 neontetror i 54l? Låter för mkt för mig.

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Det är absolut för mkt fisk! Och svärdbärare ska ha iaf 100liter, hanarna vill kunna sträcka ut och blir långa.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        ja precis det krävs en del för att lyckas hålla så mycket fisk i ett 54liters! Bl.a så får man absolut inte övermata och så måste man vara noga med veckovisa delvattenbyten och ha bra och stora filter!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • magnus_p
          • October 2009
          • 11

          #5