födelsedagsfisk :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #91
    Ursprungligen postat av Nina82
    Det är svårt att hjälpa dig längre än såhär känner jag... men fortsätt ställ dina frågor så ska vi göra vårt bästa

    Det att de pickar på växter behöver inte betyda att de äter växterna utan troligtvis så börjar det växa alger eller så har det fastnat matsmulor på bladen. Fiskar letar mat dagarna i ända bland bottenstenar och växter och hittar små smulor och annat smått och gott lite varstans.
    Min erfarenhet av yngel är att de gärna håller till nere vid botten där de kan gömma sig och hitta mat så det behöver inte betyda att något är fel.
    Jag tror nog att dina fiskar hittar mat även om du inte direkt ser att de äter.

    Såklart det inte alltid är lätt att hjälpa till och svara på alla frågor, men jag är tacksam för all hjälp som går att få iaf
    Men de simmar inte vid botten, de ligger helt still :/ Men men, får se hur de verkar imorgon. Får hoppas att de bara är trötta av cirkulationen så det blir bättre nu.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #92
      Ursprungligen postat av Rockdoll
      Såklart det inte alltid är lätt att hjälpa till och svara på alla frågor, men jag är tacksam för all hjälp som går att få iaf
      Men de simmar inte vid botten, de ligger helt still :/ Men men, får se hur de verkar imorgon. Får hoppas att de bara är trötta av cirkulationen så det blir bättre nu.
      Håller tummarna
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #93
        Ursprungligen postat av Nina82
        Håller tummarna
        Snabb fråga, ska jag ta bort de döda bitarna på växterna? Är det dåligt för karet om det är döda blad i det?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #94
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          Snabb fråga, ska jag ta bort de döda bitarna på växterna? Är det dåligt för karet om det är döda blad i det?
          Ja, ta gärna bort dem.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #95
            Ursprungligen postat av Nina82
            Ja, ta gärna bort dem.

            Usch, växterna har ju som ett slemlager på sig Ska det vara så? Men min anubias verkar iaf trivas, för den har ett nytt skott som häller på att växa ut med ett nytt blad

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #96
              Ursprungligen postat av Rockdoll
              Usch, växterna har ju som ett slemlager på sig Ska det vara så? Men min anubias verkar iaf trivas, för den har ett nytt skott som häller på att växa ut med ett nytt blad
              Låter som att de håller på att lösas upp Vad är det för växter?
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #97
                Ursprungligen postat av Nina82
                Låter som att de håller på att lösas upp Vad är det för växter?
                Öhm, en anubias då, och sånt där gräs, vet inte vad det heter. Men det är ganska smalt och långt. Fast nu kände jag ju mest bara på de bitarna jag tog bort, och de var ju inte så friska precis :P Men vissa bitar av de andra ser lite slemmiga ut, fast ser friska ut ändå?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #98
                  Ursprungligen postat av Rockdoll
                  Öhm, en anubias då, och sånt där gräs, vet inte vad det heter. Men det är ganska smalt och långt. Fast nu kände jag ju mest bara på de bitarna jag tog bort, och de var ju inte så friska precis :P Men vissa bitar av de andra ser lite slemmiga ut, fast ser friska ut ändå?
                  Ok.. Låter som vallisneria. Låt de som ser friska ut vara kvar då. Kan ibland ta ett tag innan växter trivs i nystartade kar.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #99
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Ok.. Låter som vallisneria. Låt de som ser friska ut vara kvar då. Kan ibland ta ett tag innan växter trivs i nystartade kar.
                    Ja, kollade precis upp det och vallisneria ser ut att stämma Nu tog jag ju bort de bitar av bladen som var helt döda iaf, men vissa blad ser ut att vara lite upplösta eller vad man ska säga högst upp i kanten där jag har klippt av dem. Men hon i affären sa (och att det stod i beskrivningen här på zoopet också) att det gick bra att klippa av dem till lagom längd, så jag hoppas det inte är något som skadat växten.

                    Anubiasen ser som sagt ut att må bra eftersom den tom börjat växa ut ett nytt blad. Ett blad som blev skadat när jag planterade den dock, men dte har jag ju tagit bort nu. Dock är det vissa bitar av rötterna som sticker upp ur sanden, och de ser också lite sådär slemmiga ut (dock inte känt på dem). Men den ska ju gå att bara knyta fast på en sten och sen stoppa ner, så det borde väl inte vara någon fara om det sticker upp lite rötter ovanför gruset? Var så himla svårt att få ner den ordentligt :/

                    Men men, är väl precis som med fiskarna där, får vänta och se hur dte utvecklas :P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...