födelsedagsfisk :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    födelsedagsfisk :D

    Jag fick igår av mina snälla vänner 4 stycken små fiskar i en 1 liters glasflaska. Det är en vuxen neontetra och 3 små yngel, förmodligen dalmatinmolly och/eller neontetra. Hur fint det än må vara med dem i glasflaskan så tänkte jag ge dem ett lite mer värdigt hem och har därför kollat lite efter akvarium. Jag är inte speciellt intresserad av att skaffa något jättestort direkt, men ett litet kan kanske vara roligt att börja med, så får vi se hur det artar sig. Jag har tänkt mig att skaffa några till neontetror, kanske några körsbärsräkor och någon lite större fisk, i stil med makropod, och givetvis en och annan växt.

    Det jag undrar är om ett 40 liters akvarium låter rimligt för det antalet fiskar? Jag har också läst att det är svårare att hålla koll på ett litet akvarium än ett stort. Borde jag ha ett större? Hur länge tror ni de kan klara sig i glasflaskan? Dvs, hur bråttom har jag?

    Tacksam för snabba svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Det är ganska brottom, de kommer inte överleva nån längre tid i flaskan! ett 45Liters blir nog bra men en makropod är inget bra sällskap för den är duktigt aggressiv och kräver mycket större akvarium!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Skaffa inte fler fiskar förrän du kört in karet bara. Dvs. första månaden...
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Jag kan ju lika gärna passa på att fråga om vart man kan ha ett akvarie i denna storlek också. Blir det alldeles för tungt att ha i en bokhylla? Borde ju inte väga mkt mer än 50 kg när det är fyllt iaf...

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Skaffa inte fler fiskar förrän du kört in karet bara. Dvs. första månaden...

          Nejdå Enda jag funderar på är om neontetran inte mår dåligt av att vara ensam för länge? Eller klarar den sig bra med ynglen som enda sällskap i några veckor till?

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            en makropod är inget bra sällskap för den är duktigt aggressiv och kräver mycket större akvarium!
            Hmm okej. Vad jag läst om makropoden så funkar den med lugnare fiskar, typ neontetra, men det kanske mest är storleken på akvariet du tänkte på? Synd iaf, för den är väldigt fin. Men jag antar att jag kommer hitta massa andra fiskar jag tycker är fina när jag väl börjar kolla ordentligt i butikerna.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Låter som du lika gärna kan skaffa ett större kar med en gång för med ett yngelkar på 45L blir det inte plats för så mycket mer än några tetror och dina yngel
              Din tetra bör helt klart få fler kompisar så småningom men slänger du i all fisk på en gång kommer du få nitrit i karet och det är giftigt för dina fiskar. Så vänta några veckor innan du släpper i fler fiskar..
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Låter som du lika gärna kan skaffa ett större kar med en gång för med ett yngelkar på 45L blir det inte plats för så mycket mer än några tetror och dina yngel
                Din tetra bör helt klart få fler kompisar så småningom men slänger du i all fisk på en gång kommer du få nitrit i karet och det är giftigt för dina fiskar. Så vänta några veckor innan du släpper i fler fiskar..
                Å andra sidan tänkte jag inte ha så många fiskar precis. Känner att jag vill börja med ett litet och se om jag ens tycker det är roligt. Bor i studentlägenhet, så platsbristen är även den ett faktum. Senare kanske jag skaffar ett större om det börjar bli trångt och jag fortfarande vill ha fler

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Makropod vill ha större kar än 40-60L plus så äter dom körsbärsräkor.

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #10
                    Ah, det på 40 liter som jag funderade på var sålt redan, så nu är vi uppe på 63 liter :P Är kanske lika bra ändå.

                    Är dvärgguramin eller kanske blå gurami bättre alternativ? Tycker att just labyrintfiskar verkar fina iaf. Sen tänkte jag att det kanske inte gör någonting om några körsbärsräkor blir uppätna eftersom de verkar yngla av sig som... kaniner?:P Fast man vill ju inte att alla ska försvinna direkt.

                    Kommentar

                    • dhuron

                      • March 2007
                      • 119

                      #11
                      läs lite här om fiskarna. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av dhuron
                        läs lite här om fiskarna. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
                        Varför står det angivet olika minsta storlek på akvariumet på dvärgguramin? På snabbfaktan ovanför står det 60 cm och 60 liter, men i texten står det 80 cm. Vilket gäller? Om man inte har så många andra fiskar, går det bra i ett ca 60 liters då?

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Ett akvarium är tyngre än man tror, med sand och allt... Om det är en ikea-bokhylla du har kan du inte sätta akvariumet i den! Det måste i så fall vara en mycket gediget byggd hylla med "riktigt" trä och stadiga skruvar.

                          Det som funkar är att sätta akvariumet på en byrå MEN då måste byråns ovansida vila på sidostyckena, om du förstår vad jag menar, så att den inte hänger endast i skruvarna.

                          Att sätta det på en ikea-liknande byrå som är av spånskiva är inte att rekommendera heller enligt mig. Skriv vad du har för möbler att välja på
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Ett akvarium är tyngre än man tror, med sand och allt... Om det är en ikea-bokhylla du har kan du inte sätta akvariumet i den! Det måste i så fall vara en mycket gediget byggd hylla med "riktigt" trä och stadiga skruvar.

                            Det som funkar är att sätta akvariumet på en byrå MEN då måste byråns ovansida vila på sidostyckena, om du förstår vad jag menar, så att den inte hänger endast i skruvarna.

                            Att sätta det på en ikea-liknande byrå som är av spånskiva är inte att rekommendera heller enligt mig. Skriv vad du har för möbler att välja på
                            Hmm, när jag tänker efter lite så finns det inte alltför många ställen jag skulle kunna ha det på nu när jag funderar på ett lite större. En gammal tvbänk kanske, funkar det? Har funderingar på att hämta hit ett skåp från mina föräldrar i furu också. Det tror iaf min pappa håller för ett akvarium :P

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Hmm okej. Vad jag läst om makropoden så funkar den med lugnare fiskar, typ neontetra, men det kanske mest är storleken på akvariet du tänkte på? Synd iaf, för den är väldigt fin. Men jag antar att jag kommer hitta massa andra fiskar jag tycker är fina när jag väl börjar kolla ordentligt i butikerna.
                              Problemet med makropoden är att den kommer tycka att dina neontetror är mums filibabba... Jag vet av egen erfarenhet och den smög sig på neonerna när akvariet var släck och neonen var i dvala!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...