Flera frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Flera frågor.

    Hej igen!

    Nu har jag fått igång akvariet, med allt vad det innebär. Pump, filter, värmare, termometer och inredning.
    De två stora slöjstjärtarna (som visade sig vara guldfiskar med slöjfenor)
    är inlämnade på djuraffären. Dom hade vuxit ur akvariet som är på ca:100l.

    Kvar i akvariet simmar enbart två brunspreckliga algätare, en med "horn" Kommer tyvär inte ihåg namnet på dom. Eftersom dom kom med akvariet fick dom lov att flytta in på en gång. Men efter vad jag har fötstått ska jag vänta ett tag inna allt har "satt sig" i karet.

    Hur länga ska jag vänta innan jag skaffar mer fisk?

    Hur mycket fiska kan jag ha i akvariet? I affären sa dom att jag kunde ha 1cm fisk per liter vatten. Stämmer det? 1m fikar alltså?

    Tittade lite vad dom hade för fiskar i affären. En sort blev jag väldigt förtjust i, det var briljanttetra.
    Är det en vanlig sort och är det svår att sköta?
    I affären hade det bara en kvar, och eftersom det är en stimmfisk behövs ju fler.
    Hur många är ett Stimm?

    Sen var det det här med malar/algätare. Det finns ju massor med fina sorter, hur måpnga sånna kan man ha i ett akvarium? Har två redan, men såg en fin svart med vita prickar. Kan man ha en ensam av en art eller ska det vara ett par??

    Återkommer alldeles säkert med fler frågor.
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Det är med stor sannolikhet Ancistrusmal du har i akvariet. Det funkar om det är en hona o en hane. Två hanar kommer bråka.
    Var supernoga med att de få ordentligt med mat nu när akvariet är nystartat då det inte finns några alger för dem att äta. Man ska alltid ge med något tillskott i maten, tex. maltablett, fryst räkmix, artemia, gurka, brysselkål osv.

    Du kan vänta 3 veckor - 1 månad innan du köper fler fiskar.

    Den regeln (1cm fisk/1 liter vatten) är en väldigt dålig regel, då alla fiskar har olika behov. En liten snabb o livlig fisk kanske behöver mer plats än en större lugn o långsam. Men det skulle kunna få plats ett stimm av någon tetra eller rasbora (10-15st) en parfisk (gurami, ciklid osv 2-3st) och kanske ett litet stimm pansarmalar på bottnen (6-8st).

    Briljanttetra är inte så svår, fin är den också! Satsa på den om du gillarn Ett stimm är minst 10st tycker jag.

    Sugmalar borde du inte ha fler,känns rätt fullt med två. Många sugmalar blir också alldeles för stora för ditt kar. Men pansarmalar är jättesöta och du kan ha ett stimm på 6-8st. Sök på artbeskrivningar här på zoopet!

    Kommentar

    Arbetssätt...