Easy carbo? Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Easy carbo? Vattenbyte?

    Jag har tittat runt här lite, men inte blivit mkt klokare. Om jag tömmer ett kar, sparar vatten i hinkar och tvättar filtret i akv.vatten. Sedan byter grus o fixar lite. Fyller karet igen med mest nytt vatten, och det jag sparat i hinkar, har samma rötter o sten t ex och kör igång med samma pump. Är det som nystartat då? måste ju finnas bakteriekultur i t ex pumpen o vattnet jag sparat? Kan man ha kokt kranvatten som svalnat vid vattenbyten om man inte vill ta tempererat kranvatten? Sedan läste jag någonstans en kommentar om easy carbo, är det inte bra?? Lizz.
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    är väll inget fel med easy carbo men är inte det medelet man ska blanda med nått anat easy grejs
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      Jag har kört med EC och PMDD i ett år nu och det funkar skit bra.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Det beror på hur mycket du tvättar filtret och hur länge det står stilla. Om du bara kramar ur det värsta och sedan låter det gå i en hink medan du möblerar om i akvariet så skulle jag inte se det som nystartat. Borde fungera bra att koka vatten och låta det svalna, själv kör jag med ljummet vatten direkt från kranen.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • M-L
          • September 2009
          • 183

          #5
          Torrlagd pump!

          Hej och tack för snabba svar. Men efter att jag tömt karet sköljde jag bara filtret i akv.vatten & sen fick pumpen ligga brevid urkopplad, alltså torrt. Är det ett problem. Lizz.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Lizz
            Jag har tittat runt här lite, men inte blivit mkt klokare. Om jag tömmer ett kar, sparar vatten i hinkar och tvättar filtret i akv.vatten. Sedan byter grus o fixar lite. Fyller karet igen med mest nytt vatten, och det jag sparat i hinkar, har samma rötter o sten t ex och kör igång med samma pump. Är det som nystartat då? måste ju finnas bakteriekultur i t ex pumpen o vattnet jag sparat? Kan man ha kokt kranvatten som svalnat vid vattenbyten om man inte vill ta tempererat kranvatten? Sedan läste jag någonstans en kommentar om easy carbo, är det inte bra?? Lizz.
            Du behöver inte spara något vatten, det finns mycket få bakterier i vattnet. De sitter i filtret och i sanden.

            Akvariet är att betrakta som nystartat, men inkörningsperioden kommer att bli kortare och snällare än om det var nystartat "på riktigt".

            Du behöver inte koka vattnet, kranvatten funkar bra. Temperaturen ska bara vara nånstans mellan 20 och 30, för att fisken ska tåla det.

            Easy Carbo är flytande koldioxidersättning för akvarieväxterna; det gör att växterna växer bättre. Dessutom är det giftigt för alger och minskar algtillväxt. Det har förmodligen ingen effekt på hur snabbt karet kommer igång efter en sån här omstart.

            Om filtret torkat är bakterierna döda.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #7
              Easy carbo

              Tack. Det är ju skit rentutsagt men jag hade inte en tanke på att låta pumpen gå i hink eller liknande, men nu vet man det. Pumpen låg ca 2 dygn. Men att jag nämnde easy carbo hade inget med själva "uppstartandet" att göra utan jag läste någonstans här på zoopet (hittar det inte igen) om att någon inte vågade köra med det efter att "hört skräckexempel om det". Jag köpte det för växterna men är nu tveksam, finns det något bättre? kan det skada fiskarna t ex om någon överdoserat??? Lizz

              Kommentar

              • Aleks
                • February 2009
                • 145

                #8
                Firrarna tål en hel del EC men dom mår inte bra av rejäl överdos! (har testat)
                Sen jag började med EC har det funkat kanon, algtillväxten försvann och växterna blev praktfullare!
                60L Projekt Växt
                102L Sällskap + Växt.
                240L Ombyggnad till ciklid

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Normaldos EC verkar inte vara farligt för något.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • M-L
                    • September 2009
                    • 183

                    #10
                    OK, tack. Kan ec ge som en "hinna" på ytan? eller är det ngt annat. Jag har ett litet kar "som reserv" och några dagar efter att jag börjat med ec blev det som en "grå aktig" hinna på ytan. Men jag hade oxå flyttat om och bytt lite inredning. Lizz.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lizz
                      OK, tack. Kan ec ge som en "hinna" på ytan?
                      Nej, grå hinna på ytan beror på fett & proteinrikt foder.
                      Den normala hinnan består av fett och protein och de bakterier som äter det, och är ofarlig men inte särskilt snygg. Det finns diverse tricks för att skumma bort den, sök på "hinna på ytan" så hittar du mycket.

                      Mer ovanligt är blågröna hinnor av cyanobakterier (ofta extremt övergödda kar med svag cirkulation), eller tjock gråvit hinna, nästan en skorpa, i akvarier helt utan filtrering och cirkulation där vattnet blivit syrefritt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Charlottis
                        • December 2007
                        • 579

                        #12
                        Har filtret legat torrt i två dygn är alla bakterier som sagt döda och du MÅSTE tvätta ur det väldigt ordentligt innan du sätter i det i akvariet igen. Annars åker de döda bakterierna ut i vattnet o förgiftar alltihop.

                        Kommentar

                        • M-L
                          • September 2009
                          • 183

                          #13
                          Jag har naturligtvis inte tvättat det innan jag körde igång det igen, så.... hur löser jag detta, är det bara att vänta och se om de få stackars fiskar jag stoppat i överlever. Kan man kanske göra vattenbyte varje dag ett tag framöver eller ska jag kasta ut karet...... ? . Dottern är rejält sur över att jag förstört hennes kar...... . Skulle ju bara få det lite mer biotop aktigt för va ciklider.

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #14
                            Jadu, det finns nog stor risk för att dina fiskar inte mår så bra/kommer må så bra av detta. Gör ett nitrittest (dropptest). Vattenbyte skadar aldrig så ett 50% vattenbyte är nog bra. Dosera också nitrivec efter instruktioner på flaskan.

                            Det finns ju inga goda bakterier kvar längre i akvariet så du kan se det som helt nystartat igen. Alltså håll koll på nitrit, häll i nitrivec, mata pyttelite osv.

                            Kommentar

                            • alg_oa1
                              • May 2007
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Normaldos EC verkar inte vara farligt för något.

                              Jo, vattenpesten dör av det. Tror även hornsärv är känslig för det, men jag är inte säker...
                              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...