Nytt 180L akv. Hur mkt fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fortuna
    • September 2009
    • 14

    Nytt 180L akv. Hur mkt fisk?

    Har hittat ett akvarium på 180L längd 100cm som jag bestämt mig för att köpa. I detta akvarium hade jag tänkt att några arter av Malawi skulle få simma i framtiden.

    Min fråga är nu hur många arter kan man få in i detta kar? 2 eller 3 om man siktar på att ha ungefär 6st av varje. Exempelvis Aulonocara Eureka, Hongi och ev. en till.
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    180 liter är något klent för Malawi, enligt mig bör du ha minst 250 liter till dem.
    Vad gäller antalet fisk så beror det på arterna du tänkt ha där, en tumregel är 1 liter vatten per 1 cm fullvuxen fisk. Med andra ord så borde du kunna ha 18 fiskar som blir 10cm som fullvuxna, detta är dock en tumregel och ett minimum så färre fisk vore att rekomendera (om vi utgår från en fullvuxen fisk på 10 cm vilket är någorlunda standard på en Malawi-ciklid).
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • Fortuna
      • September 2009
      • 14

      #3
      ok, tack för svaret.

      Anledningen till att jag siktat in mig på 180liter är att jag har enbart en vägg där jag skulle kunna placera ett kar. Den väggen är 107cm bred. Den andra anledningen är att jag inte vill lägga för mkt pengar då det är mitt första kar och vill inte lägga för mycket pengar. Hittade ett på Hornbach som är 180liter med bänk och tillbehör för 1700kr.

      Något tips om ett kar på 250l eller mer som passar in på 107cm?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Fortuna
        ok, tack för svaret.

        Anledningen till att jag siktat in mig på 180liter är att jag har enbart en vägg där jag skulle kunna placera ett kar. Den väggen är 107cm bred. Den andra anledningen är att jag inte vill lägga för mkt pengar då det är mitt första kar och vill inte lägga för mycket pengar. Hittade ett på Hornbach som är 180liter med bänk och tillbehör för 1700kr.

        Något tips om ett kar på 250l eller mer som passar in på 107cm?

        1) leta på blocket efter kar med måtten 100x50x50
        2) snyggast i karet blir det om du har 1 max två arter
        3) läs artbeskrivningarna
        4) läs artbeskrivningarna
        5) läs artbeskrivningarna
        6) börja med en relativt vanlig och tålig art, typ Golden
        7) köp tålamod
        8) läs lite mer


        lycka till
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          *** 7) köp tålamod ***
          Var hittar man det då? Fanns inte på pwss då jag kollade nyss i alla fall!
          www.devons.se

          Kommentar

          • Fortuna
            • September 2009
            • 14

            #6
            vågar man köpa beg. kar på blocket då? Läcka känns absolut inte aktuellt för min del då jag bor i Hyresrätt =)

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Sophia_
              Var hittar man det då? Fanns inte på pwss då jag kollade nyss i alla fall!

              om man inte hittar det i en butik så får man tillverka själv.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Vi har köpt en del kar på Blocket och det har aldrig vart några problem. Prata med säljaren och hör hur länge karet stått tomt, kolla på det allmäna skicket, känn på silikonet och använd sunt förnuft så brukar det gå bra. Om du fortfarande är osäker på karet kan du ju alltid fylla det i badrummet, i trädgården eller liknande innan du tar in det och fyller.
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                Arbetssätt...