Byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lachris
    • September 2009
    • 24

    Byta vatten?

    När ska man göra sitt första vattenbyte på ett 60L akvarium?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag skulle säga att så snart du har fiskar i det så byt varje vecka 30-40% av vattnet och kör med beredningsmedel.
    Checking out...

    Kommentar

    • lachris
      • September 2009
      • 24

      #3
      hur lång period ska ja byta så mycket?

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Alltid, sorry men så är det med akvarium. Om du skaffar en bygghink från byggmax så räcker en hink i veckan, det tar dig 10 minuter. Ännu smidigare är kanske en slang som du kopplar in i duschen eller handfaten för påfyllnad, men med 60 liter är det inga större problem att köra med hink.

        Hårda bud i mellerud
        Checking out...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av lachris
          När ska man göra sitt första vattenbyte på ett 60L akvarium?
          Den första månaden tycker jag du ska låta bli vattenbyte för att låta karet cycla ifred, viktigt är att mata väldigt snålt den tiden! Därefter brukar 20-30% i veckan vara lagom (har du bara några få mindre fiskar räcker var 14.e dag)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            ok lite bättre men med 60 liter tror jag att det är rätt vanligt med ganska många fiskar och då lutar det år varje vecka.

            Bra länk förresten.
            Checking out...

            Kommentar

            • Pelle78
              • October 2009
              • 9

              #7
              jag undrar om man måste slå i sånt där vattenberedningsmedl vid varje delbyte???? blir ju dyrt som f-n i så fall...eller det är bara att köra i vanligt kranvatten utan tillsatser????

              Kommentar

              • TutenStain
                • October 2008
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Pelle78
                jag undrar om man måste slå i sånt där vattenberedningsmedl vid varje delbyte???? blir ju dyrt som f-n i så fall...eller det är bara att köra i vanligt kranvatten utan tillsatser????
                Kör det i början (första-andra månaden), sedan kan du skipp det om du inte märker någon skilnad på fiskarna.

                Har inte använt det på ett år och har inte märkt någon skillnad.

                Kommentar

                Arbetssätt...