Fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffek
    • July 2009
    • 40

    Fiskarna dör!

    Hej!
    Körde igång ett akvarium på 30 liter som är 15 cm högt, 10 cm brett och 2,5 m långt.
    Inga växter, bara glaskulor och liknande saker.
    Det hade varit igång en vecka och då köpte jag 10 neonteror, 2 ancistrus malar och tre guppis. Nu efter två dagar dog guppisarna och en utav malarna samt den sista malen är hängig vid vattenytan. Neontetrorna har tappat färg.

    Vattenprovet visar bästa resultat på allting. Jag har matat ett kryddmått flingfoder varannan dag, samt en liten wafer tablett till malarna. Det är tillräcklig genomströmning i akvariet med sug i den ena änden och utblås i den andra. Ljuset har varit en blå led-ljusslinga. Tempen har varit 27 grader. Vattnet har spädits med aqua cleaner som tar bort klor med mera.

    Gick till zooaffären där de rekomenderade mig att köpa en mangawi-rot (stavning?) samt sänka tempen till 24,5 grader.
    Vad kan ha gått fel?
    JAg ska även lägga lite mörka stenar så att akvariet inte blir så ljust, vilket tydligen kunde göra neontetrorna stressade.
    Fler tips eller tankar?

  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    För mycket fisk för snabbt.

    Sök i forumet efter nitrit, för det är troligen det du har fått, oavsett vad teststickorna säger, då dem är värdelösa.

    Sen kan du även ta och läsa i den här tråden innan du startar upp nästa gång:

    Kommentar

    • roffek
      • July 2009
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      För mycket fisk för snabbt.

      Sök i forumet efter nitrit, för det är troligen det du har fått, oavsett vad teststickorna säger, då dem är värdelösa.

      Sen kan du även ta och läsa i den här tråden innan du startar upp nästa gång:

      http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
      Hej!
      JAg följde guiden men de i affären sa att det inte var några problem med 15 fiskar eftersom det stått såpass länge.
      Idag ser jag att en mal hänger väldigt mycket med huvudet uppet och ser livlös ut, men petar man på den så simmar den iväg snabbt.
      En neontetra är död och de andra tetrorna simmar in i glaset och håller sig inte i stim.

      Lägger även märke till en slags beläggning på ytan, röd-blå skimrig, nästan som olja i vattenpölar.

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Har affären sagt att det går bra så bör de ersätta dig för vad fiskarna kostat. Kolla igenom nybörjarguiden så får du bra tips!
        www.devons.se

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Lite väl mycket fisk...för snabbt.

          Som en annan sa kolla efter nitrit, oavsett vad teststickan sa. Jag gjorde test med en sticka på mitt 540 liters, det såg jättebra ut på stickan. Likt förbaskat dog Två Pacu och min ormhuvudsfisk. Affären gjorde ett "riktigt" test, och det visade på höga halter med nitrit. De hade blivit nitritförgiftade
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            i med en tesked vanligt bordsalt och stoppa matningen. Vad har du för filter?

            Affären har fel - ditt vatten och filter blir inte bra bara för att det står en vecka. Du måste starta det med en liten belastning och mata otroligt lite i början. Sök på nitrit i forumet.

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 28 September 2009, 22:02.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...