Ta över ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #16
    Ursprungligen postat av Tagebriard
    Vad äter dom då?
    Föresten har jag blivit av med de stora slöjstjärtarna :o)
    Våran djuraffär kunde tänkas byta in dom. Några tips på vad jag ska välja. Vill INTE ha Guppis.

    Ancistrus äter alger och flingfoder som fallit till botten, men det räcker oftast inte till så då kan du ge dom fodertabletter, det finns med alger i och sådana med kötttillskott, du köper dom i vanlig zoobutik.
    Jag tror även att dom vill ha en stubbe/rot att tugga på ibland.

    Vad gäller övriga fiskar som du kan skaffa nu när dina slöjisar är borta så kan du gå in på artbeskrivningarna och ange din längd på karet så ser du fiskar som passar till det..

    Kanske du skulle vilja ha gurami? då är blå gurami väldigt bra alternativ då denna är den tåligaste av guramisarna.
    Den finns i 2 odlingsformer, marmor gurami och guld gurami.

    Annars är kopparbarb en mycket trevlig fisk. har själv sådana och är mycket nöjd. inga speciella krav på dom.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #17
      Passar på att rekommendera platy. De är lättskötta och finns i nästan alla tänkbara färger.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • Tagebriard
        • September 2009
        • 57

        #18
        Idag har jag köpt grus till akvariet. Tittade även på lite fiskar, såg några nästan genomskinliga fiskar som hette något med glas..... Dom tyckte jag var fina, någon sov vet vad det kan vara? Sen såg jag Mossaikgurami. Och en kampfisk pojke skulle ju vara fint... vad tror ni om det?

        Kommentar

        • Tagebriard
          • September 2009
          • 57

          #19
          glas abborre hette den jag såg..... Hur är den?

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #20
            ja den vill ha bräckvatten vilket inte alla fiskar vill. typ 1-2% salt om jag inte säger fel.
            Annars är den nog ganska ok http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=393&SOK=1

            Mosaik guramin http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1 är fin och passar i ditt akvarium, dock kan gurami vara känsliga för dålig vattenkvalitet. Men mosaiken hör till dom tåligare
            Marmor gurami http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246&SOK=1
            Är den tåligaste av gurmi sorterna. men det kanske blir liiite trångt i ditt kar.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Tagebriard
              • September 2009
              • 57

              #21
              Då går den bort, bräckt vatten ska jag inte ha.......

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #22
                fast det är bara några %... många fiskar vill ha lite salt i sina hem men inte alla...
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Tagebriard
                  • September 2009
                  • 57

                  #23
                  Blir inte det mer jobb? Och vad för andra fiskar vill ha sånt vatten?

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #24
                    Ska man vara petig så är det många fiskar som vill ha lite salt i sitt vatten, saltet gör att dom blir motståndskraftigare mot bakterier. och vissa fiskar vill periodvis ha bräckvatten då dom t ex leker i bräckvatten.
                    Jag tror att glasabborren klarar sej utan salt i vattnet, men då får du betrakta den som en lite känsligare fisk, den kommer säkert att överleva och må bra men inte 100% kanske 94,3% förstår du?

                    Black molly och guppy är 2 väldigt vanliga fiskar som vill ha lite salt, men det är det väl nästan ingen som ger dom? men dom klarar sej bra ändå
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...