Ta över ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Ta över ett akvarium

    Hej!
    Jag har turen att få överta min systers akvarium. Det enda som finns i det nu är gruset på botten och fyra fiskar. Två bruna malar eller nått som ligger på botten och två STORA slöjstjärtar ca: 15-20cm.
    Akvariet har måtten b70cm, d35cm och h40cm.
    Kan jag ha fler fiskar i det eller blir det för trångt? Har läst att man inte ska blanda guldfiskar med andra arter, är det rätt?. Men har sett svarta slöjstjärtar jag tyckta var fina.
    Jag tycker även det är fint med växter men min syster sa att fiskarna ätit upp alla växter dom planterat. Finns det inga växter man kan ha om man ha slöjstjärtar?

    Är det något mer jag ska tänka på? Pump och filter och belysning har jag givetvis redan.

    / katarina
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Välkommen till zoopet
    Varför tar du inte och säljer slöjstjärtarna till nån djuraffär eller liknande. Då kan du få mera och enligt mig finare fiskar.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Ancristus <3
      • July 2009
      • 277

      #3
      Här står det lite om det du undrar!:


      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

      Kommentar

      • Tagebriard
        • September 2009
        • 57

        #4
        Du menar att djuraffärer köper så stora fiskar?? Trodde jag var tvungen att spola ner dom för att bli av med dem..... :o)

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ditt akvarium är för litet för Slöjstjärtar. Och när de är så stora borde de ha minst 200 liter ca. Så dem kan du inte ha där. Vad är det för malar?

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            slöjstjärtar äter i princip alla växter. även om det fanns en undervattens kaktus med taggar så skulle den ätas

            gör som ancristus_<3 sa skaffa andra fiskar. sjölstjärtar passar jättebra i en vacker inomhus damm eller som ute-sommarfiskar.
            i akvarium är dom vackra men lite tråkiga då dom äter upp alla växter.
            Ditt kar är på ca 100 liter det är också för litet för slöjisar.

            Lycka till! och välkommen hit
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Tagebriard
              • September 2009
              • 57

              #7
              Jag vet inte vad det är för sort på malarna. Båda är brunfläckiga men den ena av dom har liksom horn på huvudet...
              Någon som vet vad det kan vara för sort?
              Tror dom är rätt vanliga. Vi hade sånna på jobbet förut när det fans ett akvarium där.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Den med horn på huvudet är förmodligen en ancistrus. Ser den andra likadan ut fast utan horn så är det förmodligen en ancistrushona

                Kommentar

                • chainy
                  • February 2007
                  • 405

                  #9
                  En annan nackdel med slöjstjärtar är att dem skräpar ner massor
                  Bilder på mina fiskar finns på;
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                  Kommentar

                  • Tagebriard
                    • September 2009
                    • 57

                    #10
                    Gooklade på ancistrus och det är så dom ser ut. Ska jag spara dom eller är dom ochså besvärliga??

                    Kommentar

                    • Ancristus <3
                      • July 2009
                      • 277

                      #11
                      Dom är underbara, väldigt lättsköta!
                      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        se till att ancistrus har bra med mat bara, dom kan börja tugga på dina växter annars.
                        För övrigt är dom inte besvärliga.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Tagebriard
                          • September 2009
                          • 57

                          #13
                          Vad äter dom då?
                          Föresten har jag blivit av med de stora slöjstjärtarna :o)
                          Våran djuraffär kunde tänkas byta in dom. Några tips på vad jag ska välja. Vill INTE ha Guppis.

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #14
                            Kakadua ciklid eller den Viejita´s dvärgciklid. Dvärggurami är väldigtt vackra också.

                            Här har du fiskar som nästan alla passar i ditt akvarium

                            Kommentar

                            • wallström
                              • March 2009
                              • 1092

                              #15
                              Tetror kanske?
                              Nån gurami?
                              Emil

                              Kommentar

                              Arbetssätt...