varför ska man ha så lite fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    varför ska man ha så lite fisk?

    Går man i en djuraffär är karen packade med fisk!

    Därför undrar jag varför alla rekommendationer här säger att man inte ska ha för mycket fisk.

    Tydligen överlever de i affären, så varför skulle de inte göra det hemma?

    Jag vill ha 2 diskusar i mitt 105 l kar, varför skulle inte det funka?

    Resten av fiskarna har det bra, byter vatten och rengör 1 gång i veckan, Det akvariet har rätt så mycket fisk men kan inte se att de vantrivs.
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Näe precis fiskar har lite svårt för att tala.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      I djuraffären är inte fiskarna permanent, utan de säljs ju av hela tiden.

      Har man stora fiskar i ett litet kar så blir vattnet skitigare snabbare och man måste byta mycket vatten väldigt ofta. Sen ska ju fisken kunna röra sig en del i karet iaf, och gärna ha någonstans att gömma sig. Därför funkar det inte med discus i ett 105L.

      Roligt nickname du har förresten.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Vill du att dina fiskar ENDAST ska överleva eller vill du att de mår bra??

        Att butikerna har många fiskar i trånga utrymmen beror på att de SÄLJER fiskar. De fiskar som finns i butik stannar inte speciellt länge utan dessa akvarium är endast en mellanstation.
        Om du är riktigt observant och kan vad du sysslar med så kan du tydligt se att många fiskar INTE mår bra i butiken.

        Målet i ett hemakvarium är att inreda och göra så att den naturliga miljön för den fisk du har efterliknas.

        Skulle du slänga i 2 diskusar i ditt 105L där du redan har andra fiskar skulle endast leda till en plattare plånbok och stopp i toan. De skulle inte kunna leva länge i ett akvarium där tempen ligger på 25 grader och filtrering och vattenbyten inte är tillräcklig.
        Diskus kräver hög temperatur och med höga temperaturer blir vattnet dåligt syresatt. Du behöver därför göra vattenbyten ofta och eftersom diskus kräver mycket och speciellt foder kommer inte en vanlig filtrering fixa den belastning som blir av din fiskmängd.

        Plugga på lite innan du kallar dig djurvän
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Som flera sagt så finns fiskarna bara en kort i butiken och skall endast hållas där en kort tid och behöver inte växa där.
          Dessutom är det ju som så att man av praktiska skäl inte kan ha en för arten lämplig inredning i affären, men då får fiskarna istället en trygghet i och med att de är många vilket klart minskar stressen för dom.
          I en affär byter man också mer och oftare vatten än vad man behöver göra hemma.

          Som också sagts - självklart skall du inte skaffa 2 diskus till ett 105 liters - i längden vore det att betrakta som djurplågeri.

          Om du är riktigt observant och kan vad du sysslar med så kan du tydligt se att många fiskar INTE mår bra i butiken.
          Nu är jag kanske inte observant och kan det jag pysslar med - men jag skulle nog vilja påstå att om fiskar mår dåligt i affären så beror det nästan alltid pga felskötsel (och en sådan affär bör man hoppa över) och inte pga det faktum att den hålls i en affär.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


            Nu är jag kanske inte observant och kan det jag pysslar med - men jag skulle nog vilja påstå att om fiskar mår dåligt i affären så beror det nästan alltid pga felskötsel (och en sådan affär bör man hoppa över) och inte pga det faktum att den hålls i en affär.
            Var nog lite otydlig där men det jag märker när jag går i "vanliga" zoobutiker (oftast kedjor och många gånger i anslutning till köpcentra) är att akvariebiten inte ligger högst i prioritet tyvärr
            Självklart så håller de flesta som inriktar sig på akvarium/fiskar hög standard.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Jag tycker man kan ha massor av fisk i sina akvarium, bara karet är tillräckligt stort för arten, dom trivs med många kompisar och du kan hålla vatten kvaliteten. Jag hade tex ca 100 fiskar i mitt 150l kar, men då hade jag ett stimm med bottenorienterade Fembandsbarber, ett stimm med Glödljusrasboror som håller till i mitten av karet, ett med Bilbuksfiskar i ytan och ca 10 Otocinklusar. Dessa fiskar känner sig bara trygga när de är många och är lagom stora för ett 150l,så det passade perfekt, ett par Diskusar tex blir alldeles för stora för ett litet akvarium så det kan du inte ha hur pass bra vattenkvalitet du än håller.

              Istället för diskus skulle kanske Dvärggurami passa? Sen ett stort stim kardinaltetror, så har du ett kar som är mycket färggrannare än ett med diskusar!

              dvärggurami: http://images.google.se/imgres?imgur...a%3DN%26um%3D1
              Senast redigerad av addo; 27 September 2009, 13:49. Anledning: bifogade en länk.

              Kommentar

              • catharinah
                • September 2009
                • 24

                #8
                Plugga på lite innan du kallar dig djurvän
                Det var förmodligen av den anledningen Djurvän frågade här på forumet. För stt få reda på, innan fiskarna köps så att Djurvän inte gör nått fel. ;-)

                Kommentar

                • Djurvännen
                  • August 2009
                  • 92

                  #9
                  Dvärggurami är jättefina

                  Kommentar

                  • Djurvännen
                    • August 2009
                    • 92

                    #10
                    Det stämmer, vet inte varför jag blev attakerad

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Målet i ett hemakvarium är att inreda och göra så att den naturliga miljön för den fisk du har efterliknas.
                      Håller inte med. Detta är upp till ägaren och alla vill verkligen inte ha biotoper. Mina barn till exempel och väldigt många andra. De vill fascineras av vackra fiskar och deras beteende.

                      Personligen kan jag dock hålla med ofta kommer spännande beteenden fram hos fisken om den får bra betingelser.

                      Jag ser mest att anledningen till att inte har för många fiskar är:
                      • Hög beslatning på akvariet, dvs stor risk för att få ett smutsigt akvarium (nitrit mm.)
                      • Fiskarna får trängas och blir stressade vilken kan öka risken för att de blir sjuka
                      • Du begränsar fiskarnas beteende till att stirrigt simma omkring i akvariet vilket blir tråkigt att se på på sikt samt är väldigt tråkigt för fisken.
                      I en butik så har de ofta kontinuerliga vattenbyten, fiskar kommer och går, de dör i alla de butiker som jag varit i. De finns inte där för att leva sitt liv utan det är en business som måste vara lönsam och fisken får lida i viss mån till förmån för detta. Dock tror jag inte att det går någon större nöd på dem. Jämför med hur vår matfisk behandlas vid fångst. Organ sprängs vid upptagande pga av tryckförändringar, självdör pga syrebrist, slängs tillbaka halvdöende pga uppnådd kvot,... Svårt att jämföra självklart och inget att sikta på ens som minimum nivå .
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Ancristus <3
                        • July 2009
                        • 277

                        #12
                        Ursprungligen postat av Djurvännen
                        Det stämmer, vet inte varför jag blev attakerad
                        Måste läst fel tyckte attt det stod att du hade 2discus i ditt kar
                        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ancristus <3
                          Måste läst fel tyckte attt det stod att du hade 2discus i ditt kar

                          hon hade velat, det stod det . men det går inte, för litet!
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...