Sällskap till palettciklid par

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aner
    • September 2009
    • 2

    Sällskap till palettciklid par

    Hej

    Har ett 100l akvarium med ett palettciklid par med yngel. (Som har stressat ihäl 2 andra fiskar). Vad kan man ha med dem. Kan man ha något mer med dem?

    Skulle vilja ha någon bra "städ" mal? Sonen vill ha blå fiskar ev. neontetror? men förslag på andra blå fiskar som skulle fungera mottages tacksamt?

    /
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tycker du ska skaffa en ancistrus, gärna så stor som möjligt för att minska risken för eventuell attack.
    Du kan även skaffa ett stim med neontetror men risken kommer finnas hela tiden att de svagaste tetrorna "går åt"... Jag kan inte komma på någon annan blå fisk, förutom kardinaltetra som tom är blåare än neon men oxå aningen känsligare.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Aner
      • September 2009
      • 2

      #3
      Tack för ditt svar! Något annat bra tipps på fisk? (inte nödvändigtvis blåfisk)? Helt fritt vad skulle funka bäst?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Finns ju annars tetror som är större än neon/kardinal annars kan jag inte direkt komma på någon...
        Det får ju gärna vara ganska snabba fiskar som lever från mellersta skiktet och uppåt.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • snagge
          • September 2009
          • 101

          #5
          Jag har också ett palettciklidpar, de bor tillfälligt tillsammans i ett 25l sexkantigt kar (har inga andra fiskar där förutom dom), vi har ett 100l kar där de skulle flyttat in, men vi stoppade ner två guppys som testpiloter för att se att allt funkar som det ska och det funkade lite för bra, för nu har vi 8 yngel och jag vill verkligen inte bosätta mina palettisar där nu.

          Men sen när ynglena har blivit större. Kan man i så fall ha guppy ihop med palettisarna? Eftersom guppysarna lever väl högre upp i akvariet?
          Mina palettisar har inga yngel eller så heller, och är kanske inte riktigt lika aggresiva mot andra fiskar då?

          Absolut inget svar på din fråga alltså, men ett instämmande från en annan med liknande "problem"

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av snagge
            Jag har också ett palettciklidpar, de bor tillfälligt tillsammans i ett 25l sexkantigt kar (har inga andra fiskar där förutom dom), vi har ett 100l kar där de skulle flyttat in, men vi stoppade ner två guppys som testpiloter för att se att allt funkar som det ska och det funkade lite för bra, för nu har vi 8 yngel och jag vill verkligen inte bosätta mina palettisar där nu.

            Men sen när ynglena har blivit större. Kan man i så fall ha guppy ihop med palettisarna? Eftersom guppysarna lever väl högre upp i akvariet?
            Mina palettisar har inga yngel eller så heller, och är kanske inte riktigt lika aggresiva mot andra fiskar då?

            Absolut inget svar på din fråga alltså, men ett instämmande från en annan med liknande "problem"
            Tycker du ska byta så paletterna går i 100L och guppyna 25L.
            25L är på tok för litet för palettciklider som har ett relativt stort revir. Guppy bryr sig inte så mycket om storleken så länge vattenkvalitén är bra.
            Paletter och guppy är ingen bra kombination eftersom guppy simmar alldeles för sakta.
            Så småningom tycker jag du ska hitta ett större även till guppyna. 50-60L åtminstone.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • snagge
              • September 2009
              • 101

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Tycker du ska byta så paletterna går i 100L och guppyna 25L.
              25L är på tok för litet för palettciklider som har ett relativt stort revir. Guppy bryr sig inte så mycket om storleken så länge vattenkvalitén är bra.
              Paletter och guppy är ingen bra kombination eftersom guppy simmar alldeles för sakta.
              Så småningom tycker jag du ska hitta ett större även till guppyna. 50-60L åtminstone.

              Jo, det är nog det bästa, lite svårt att håva in alla ynglena bara, men man får väl hålla på ett tag så man vet att man fått med sig alla .
              Palettcikliderna verkar dock trivas bra i det lilla, dom bråkar inte eller så, men det vore tråkigt om det utvecklades till det.
              Kan man ha ancistrus med paletterna i det större karet? Även om de är ganska små? Båda håller ju till på botten som sagt... Tror dock att dom hade hyfsat små ancistrus med paletterna på zoobutiken. Det behöver ju verkligen inte vara en god idé för den sakens skull dock.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av snagge
                Jo, det är nog det bästa, lite svårt att håva in alla ynglena bara, men man får väl hålla på ett tag så man vet att man fått med sig alla .
                Palettcikliderna verkar dock trivas bra i det lilla, dom bråkar inte eller så, men det vore tråkigt om det utvecklades till det.
                Kan man ha ancistrus med paletterna i det större karet? Även om de är ganska små? Båda håller ju till på botten som sagt... Tror dock att dom hade hyfsat små ancistrus med paletterna på zoobutiken. Det behöver ju verkligen inte vara en god idé för den sakens skull dock.
                Eftersom dina paletter inte leker tror jag inte blir några problem att ha ancistrusen ihop med paletterna... Se bara till att de har någon rot eller liknande att krypa under men det vill de ju ha i vanliga fall med
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • snagge
                  • September 2009
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Eftersom dina paletter inte leker tror jag inte blir några problem att ha ancistrusen ihop med paletterna... Se bara till att de har någon rot eller liknande att krypa under men det vill de ju ha i vanliga fall med
                  Hej hej! Nu håller vi på att flytta paletterna, vi flyttade även deras lilla kruka och upptäckte faktiskt rom där i. Men den lär väl vara helt körd nu, efter att vi flyttat över krukan till ett annat akvarium haft den i luften i alla fall 20 sekunder? OCh föräldrarnas revir angående bostadskruka borde väl vara helt raderad nu? Tror du att det finns någon chans att det kan bli yngel där ändå?
                  Jag har inte märkt något lekbeteende, som jag slrev, så kanske var det obefruktad rom, som mens typ?

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av snagge
                    Hej hej! Nu håller vi på att flytta paletterna, vi flyttade även deras lilla kruka och upptäckte faktiskt rom där i. Men den lär väl vara helt körd nu, efter att vi flyttat över krukan till ett annat akvarium haft den i luften i alla fall 20 sekunder? OCh föräldrarnas revir angående bostadskruka borde väl vara helt raderad nu? Tror du att det finns någon chans att det kan bli yngel där ändå?
                    Jag har inte märkt något lekbeteende, som jag slrev, så kanske var det obefruktad rom, som mens typ?
                    Obefruktad rom är det nog inte men du får helt enkelt vänta och se om det blir något av det.
                    Eftersom det är första gången de leker kan det hända att de inte lyckas hela vägen utan ett par försök brukar det ta innan de lyckas helt.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      min polarens Palettciklid bor med en regnbågshaj (missvisande namn) Epalzeorhynchos frenatus, på latin. och det funkar utmärkt eftersom dessa fiskar är lika elaka! Samt att regnbågshajen inte kan göra så stor skada mer än att vara ond.
                      Senast redigerad av chainy; 27 September 2009, 19:23. Anledning: felstavning
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag har hört att man ska sluta mata så snart man ser rom. detta för att romen inte ska mögla. Stämmer detta påstående, jag kan inte se det logiska i detta?
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Jag har hört att man ska sluta mata så snart man ser rom. detta för att romen inte ska mögla. Stämmer detta påstående, jag kan inte se det logiska i detta?
                          Aldrig hört talas om
                          Kan heller inte se det logiska med det mer än att föräldrarna lämnar boet en sekund för att hämta mat men äggen hinner ju knappast mögla under den tiden..
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • snagge
                            • September 2009
                            • 101

                            #14
                            Ja, jag hoppas ju förstås att rommen tar sig, men det känns som att vi har rubbat balansen, när dan har varit över ytan. Dock verkar palettisarna trivas jättebra i det större karet, det låter konstigt men jag tycker det syns att de är lyckligare och de har flyttat in tillsammans i samma gamla kruka som rommen var i, trots att det finns flera grottor de hade kunnat välja.

                            Fiskar är ju tyvärr helt dumma i huvudet, så jag tror nog att det är en slump att det blivit så (men hoppas att dom fattar att dom har sina bebisar där i) för annars när bebisarna kommer, så kommer dom väl att äta upp dom, om dom inte fattar att det är sina egna?

                            Nåja, oavsett vad som händer är jag glada att dom har ett aktivt och hälsosamt sexliv. Det bådar gott för framtida kullar

                            Förresten... vad tror ni om ett litet tigerbarb som sällskap till palettisarna? För att knyta an till topic igen

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av snagge
                              Ja, jag hoppas ju förstås att rommen tar sig, men det känns som att vi har rubbat balansen, när dan har varit över ytan. Dock verkar palettisarna trivas jättebra i det större karet, det låter konstigt men jag tycker det syns att de är lyckligare och de har flyttat in tillsammans i samma gamla kruka som rommen var i, trots att det finns flera grottor de hade kunnat välja.

                              Fiskar är ju tyvärr helt dumma i huvudet, så jag tror nog att det är en slump att det blivit så (men hoppas att dom fattar att dom har sina bebisar där i) för annars när bebisarna kommer, så kommer dom väl att äta upp dom, om dom inte fattar att det är sina egna?

                              Nåja, oavsett vad som händer är jag glada att dom har ett aktivt och hälsosamt sexliv. Det bådar gott för framtida kullar

                              Förresten... vad tror ni om ett litet tigerbarb som sällskap till palettisarna? För att knyta an till topic igen
                              Haha... hrmm.. De är faktiskt inte så dumma som många tror

                              Vill du ha yngel så bör du nog inte skaffa tigerbarber. Har ingen egen erfarenhet av dessa men tror nog att de kommer klippa ynglen efterhand som föräldrarna lämnar dem
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...