Tullingekaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J-KM-S
    • September 2009
    • 7

    Tullingekaret

    Jaha, här får man kämpa för att hålla "the grim reaper of nitrit" på armlängds avstånd. Får tömma karet väldigt ofta på 50% av vattnet, börjar kännas i armmusklerna. Tömma tömma tömma, hälla hälla hälla. Sprut sprut med aquasafe och nutrafin. Än har ingen dött i varje fall. Dock är mina 2 stackars diskusar lite fundersam på vad jag håller på med egentligen.

    Läste nybörjar guiden innan också (även om man kan ha sina dubier om det) och där stod att man inte skulle göra ren pumpen, men det gav jag upp idag eftersom nitrit halten ökar så förbaskat snabbt.

    Jag kör NO2-test varannan dag för att hålla koll på hur det fortlöper, dropp dropp. Första mätningen för en vecka sedan gav c:a 0.05-0,1 på skalan, bytte en del vatten och körde i lite EasyBalance och Nutrafin, 2 dagar senare var nitrit halten strax över 0,1. Vid det tillfället sög jag upp lite slam från botten, bytte 50% av vattnet, sköljde alla växter och slängde de växter som luktade illa. Två dagar efter det bytet var nitrithalten ok, ytterligare 2 dagar senare, dvs idag, var nitrit halten på 0,2! Panikbyte av vatten igen, slamsugning och som sagt spolade rent filtret.

    Jag har dumpat ned 3 sådana där rötter för mina discusar kan de vara en del av problemet? Jag vet att mina 6 st fiskar är i det mesta laget för ett nystartat akvarium, men jag har ju svårt att göra nått åt antalet fiskar i dagsläget, bara att leva med det "snedsteget". Rötterna kan man ju i alla fall plocka bort en stund om ni tror det förbättrar något.
    Senast redigerad av J-KM-S; 24 September 2009, 21:32. Anledning: Ändrade till NO2
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ska du fortsätta rengöra och ha dig kommer du få leva med dina nitritproblem länge till
    Rör INTE filtret mer!! Det är de goda bakterierna som fäster sig i filtret som bryter ner fiskbajs mm så nitrit inte bildas.
    Det kommer ta några veckor för filtret att samla på sig tillräckligt mycket bakterier och om du hela tiden sköljer bort dom kommer du aldrig få balans i karet.

    Är det nitrit du kallar co2? Nitrit betecknas NO2 så kolla så du har rätt test...

    Mata sparsamt framöver och överväg om du tycker det är värt att riskera dina diskusar eller om du kanske har möjlighet att lämna tillbaka dem för att ist. skaffa diskus när akvariet kommit igång ordentligt.
    Slutligen.. Läs nybörjarguiden igen och se inte så lättvint på den
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • J-KM-S
      • September 2009
      • 7

      #3
      Jo, självklart var det NO2-test som jag kör med, det var nog en inre bild i huvudet som jag snappat upp från affären som dröjde sig kvar i hjärnbalken bara.

      Jag lovar inget mer rengörande av filtret.

      Kommentar

      • J-KM-S
        • September 2009
        • 7

        #4
        Har ni tur kan ni få er en titt här:

        Kommentar

        Arbetssätt...