Måste sära på lekpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Måste sära på lekpar?

    Hejsan, jag har ett Malawi kar, med bland annat 2 zebra ciklider.
    En full vuxen hanne och hona.. Misstaget gjorde jag redan vid in köpet. Mannen i affären hade tydligen sagt "här är ett fint lekpar du kan få för XXX KR" jag hade uppfattat det hela som.. "här är ett PAR", antod alltså att det inte rörde sig om en hona och en hane som lägger ägg..

    Nåväl efter 3 dagar kom första kullen, alla yngel blev förmodligen uppätna..
    Efter 1½ vecka, kom andra kullen.. Alla yngel klarade sig och jag samlade ihop 15 och la i ett 60 L kar..
    nu efter 3 veckor var det dags igen.. upptäckte cirka 50 ägg på en sten vid deras revir.. och jag känner att detta kan inte forsätta..

    Dom får alltså en kull var cirkus 10:onde dag.
    Ynglerna jag har i 60L är runt 2 cm och jag har redan nya ägg..

    Beslutet är taget och jag vill inte ha fler yngel!
    Hur gör jag?

    Hade tänkt sära på dom. Lämna tillbaka honan och behålla hanen.. men tanken slog mig att det kan vara taskigt..

    Så vad gör jag?
    Är det okej att bara sära på ett lekpar så där?
    Hur ska jag annars göra för att undvika att de lägger kullar?

    För er lite mer insatta i akvarium.
    Har en 15 cm fisk äns så mycket IQ att den uppfattar saknad utav honan, eftersom jag antar att de lägger äggen på grund utav naturliga skäl till förökning och inte för att "vi är ihop och ska ha barn"..

    Tacksam för alla tips!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Vilken fisk rör det sig om?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Vilken fisk rör det sig om?

      Zebra ciklid
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Sorry, börjar bli lite sent för min del nu. Alternativen är väl att sära på dem, sälja bägge eller försöka hitta en trelig romrövare?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • exight
          • July 2009
          • 167

          #5
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Sorry, börjar bli lite sent för min del nu. Alternativen är väl att sära på dem, sälja bägge eller försöka hitta en trelig romrövare?

          Hehe märker att du är lite trött =)
          För Alternativen hade jag redan skrivit upp, jag undra bara vilket som är bäst.

          Skulle helst vilja sära på dom, men frågan min var om det är så bra för fisken, har dom så mycket IQ så dom fattar.. "Nu blev jag av med min kompis" eller bryr dom sig inte så mycket?
          Är ju svårt å veta vad en fisk känner.. men något säger mig att de bara är med varann pga naturens gång och inte har någon som helst känsla för varann, så att det igentligen inte skulle spel anågon roll om jag särade..

          Något annat säger mig att en viss saknad kommer uppstå och vill inte tära på fiskens psyke!

          Denna tanken slog mig, då jag hörde att Påfågel Ciklider bildar par, och sedan blir trogna sin partner och förstörda vid särning..
          Efter detta funderade undrade jag om det samma gällde Zebra ciklid..

          Det som får mig att tveka på att det är samma, är att Zebran är så mycket mindre, och har då förmodligen mycket mindre hjärna samt IQ, och kanske inte förstår en särning på samma sätt!


          HJÄLP MIG!
          Senast redigerad av exight; 21 September 2009, 03:42.
          Tidigare: 120L Malawi
          Tidigare: 275L Mix
          Tidigare: 540L Mix
          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Romrövare till Zebraciklider är svårt, de är grymt duktiga på att försvara sin rom. Mitt tips är att du gör dig av med båda två, om det är ett Malawikar. Har du fler ciklider i karet, så skaffa fler av de sorterna.
            (P.S Utan att verka som en besserwisser antar jag att du vet att Zebracikliden inte är en Malawiciklid, utan från centralamerika.)
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              sära på dem, tror inte att det gör någon skillnad. svårt att sälja zebracikíder eftersom de är så produktiva och nästan ingen vill ha dem.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Bilbo
                Romrövare till Zebraciklider är svårt, de är grymt duktiga på att försvara sin rom. Mitt tips är att du gör dig av med båda två, om det är ett Malawikar. Har du fler ciklider i karet, så skaffa fler av de sorterna.
                (P.S Utan att verka som en besserwisser antar jag att du vet att Zebracikliden inte är en Malawiciklid, utan från centralamerika.)
                Håller med föregående talare. Du får nog separera dem, eller köpa en rovmal modell lite större, som plockar rommen under natten när de inte är lika mycket på vakt mot den.

                Och har du tänkt ha malawi, eller om du har Malawi, bör du inte ha Zebrena som är en Centralamerikan...de passar inte tillsammans. det blir bara bråk och konflikter, desutom är det stor risk att de stressar ihjäl Malawin.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                Arbetssätt...