HJÄLP! döda fiskar mm.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    HJÄLP! döda fiskar mm.......

    Har ett stort problem, satte i ett par aborrar o några mörtar i mitt akvarium tänkte att det skulle vara häftigt att se hur snabbt dom växer osv men abborrarna klarade sig bara i ett dygn så vad gjorde jag för fel? det här är vad jag vet, jag har ett 110 L akvarium som jag fyllde med kranvatten =S o har funderingar på att pumpen är för liten det är en fluval 1 plus "köpte allt begagnat" men hur som hellst så luktar akvariumet för jävligt nu misstänkte att det va mörtarna så jag släppte tillbaka dom men ska jag låta vattnet stå kvar?eller ska jag byta? läste om dom där bakterierna o ju snabbare jag får svar ju snabbare kan jag få ner nya firrar, måste jag köpa större pump? nåt mer jag missat?



    mvh Lasik
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    du måste ha ett bra mycket större akvarium.
    Hur många fiskar rör det sej om?
    Hur stora är fiskarna?
    Har du gett någon mat? (gör inte det de första dagarna)
    Hur ser akvariet ut för övrigt?
    Sand? Växter?

    Filtret du har klara max 40-50 liter skulle jag tro.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • grani
      • July 2009
      • 36

      #3
      Sen kan det rekommenderas att man har mycket vatten från där du fångade fiskarna.

      Kommentar

      • Lasik
        • September 2009
        • 43

        #4
        det va 3 aborrar och 2 mörtar på 4-5 cm och en kräfta av nåt slag =P ja maggots till borren o nån slags fiskfoder i flagform som både borren o mörten åt.
        Småsten på botten som jag tog ute och sen sköljde av 4-5 gånger, en plastblomma "tänkte att det var att föredra" och en kruka till kräftan.

        Men hur ska jag göra nu ska jag låta vattnet så o sattsa på nån tillsats eller ska jag byta o börja på ny kula o tvätta allt? och funkar luftpumpen till ett 110 l eller måste jag köpa en bättre och vad finns det för billiga lösningar på filter? för grumligt vatten med.

        Kommentar

        • Lasik
          • September 2009
          • 43

          #5
          ja tänkte på det med men blir det inte sunkigt vatten då? för sjövatten har en tendens att göra det ibland eller funkar bakterierna som bildas att hålla tillbaka lukten? o ganska långt att frakta det vattnet.

          Kommentar

          • Lasik
            • September 2009
            • 43

            #6
            räknade nyss ut att volymen på akvariet är 156 liter

            83x45x42 cm = 156L

            men stämmer detta verkligen? o vad skulle jag behöva för pump? utöver mitt andra problem =P

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              -japp du har räknat rätt. och då är ditt filter absolut för litet.
              Vill du ha ett som passar bättre så är fluval 3+ ett filter, fast i minsta laget.
              Det är till 150 liter, kan tänka mej att dina fiskar vill ha rent vatten, om dom inte kommer från en sumpsjö. och då kanske fluval 4+ (ca 300 liter) är ett bättre val.
              hur långt måste du frakta vattnet?
              Det är nog en av det bästa sakerna du kan göra. ta sand och vatten från det stället där fiskarna kommer ifrån.
              Bakterirna som finns i vattnet (mest i sanden) överlever ca 2 timmar i stillastående så lite tid har du på dej.
              sen är det kanske lite mycket fisk att börja med...
              Det kanske finns bakteriekultur till utedammar att köpa? det skulle nog vara bättre med sånt än det som man har till akvarium. Men jag är inte säker på om det finns och vad skillnaden är.
              Sten som tas utifrån ska sköljas av det är sant. men tar du sten från samma sjö som fiskarna kommer ifrån så är det ganska onödigt att skölja då bakterierna och fiskarna lever tillsammans och inte skadar varandra.
              Plastväxt var bra, men du kan nog ta riktiga växter också.
              Kruka till kräftan är också bra

              Hur såg fiskarna ut innan dom dog?
              Bleka, stela, andades häftigt?
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Lasik
                • September 2009
                • 43

                #8
                hmm får ta mig till djuraffär och kolla på det imorrn men tanten som hade haft akvariet innan mig hade ju använt pumpen undra va hon hade för fisk =S toktant hehe, men sjön är väl drygt 1 mil härifrån så det är ingen fara på det viset måste bara få tag på nåt vis att frakta utan att bilen blir dyngsur o känns lite dumt att köpa vattenkärl för att frakta vatten =P men får bli så.
                Låg o sov när fiskarna avled dom va ju likstela när jag vaknade så dom hade nyligen dött och inget fel på färgen när jag gick o la mig igår dom hade nästan fått tillbaka färgen efter chockresan från kroken till akvariet.

                Kommentar

                • Lasik
                  • September 2009
                  • 43

                  #9
                  men skulle jag kunna ta typ 50-60 liter sjövatten o sen fylla på med kranvatten ? och åter igen luktar inte sjövatten när man väl får in det? eller sköter bakterierna så det blir rent ? för det är ganska brunt vatten där jag fiskar

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Lite ALDRIG på toktanter (jag är en toktant,))
                    såklart kommer det att lukta sjö om vattnet men samtidigt så finns det nyttobakterier i vattnet som kanske kommer sätta sej i filtret och göra nytta
                    Det kommer inte stinka ruttet, men det kommer att lukta sjö.
                    Och successivt kommer vattnet att bytas ut till vanligt kranvatten.
                    Koppade du i fiskarna i akvariet eller "slängde" du bara i dom?
                    50-60 liter sjövatten och resten kranvatten låter bra men försök och ta så mycket sjövatten du kan
                    Du råkar inte sitta på några 25 liters dunkar? dom kan vara riktigt händiga ibland
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Lasik
                      • September 2009
                      • 43

                      #11
                      ska söka lite dunkar o ge detta ett försök =) o jag skickade bara i firrarna om det är det du menar =P dom va helt pigga igår natt o i går på dagen så tror det är syrebrist därför mörtarna klarade sig dom verkade söka syre vid ytan

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        ahh ok. man brukar koppa in dom, dvs under några timmar så byter man försiktigt ut vattnet dom simmar i mot vattnet som dom SKA simma.
                        Gör man inte det kan dom få en chock om skilnaderna i vattnet är för olika.

                        Men om du har haft ett så litet klent filter till akvariet och dom "andades" vid ytan så är det nog syrebrist.

                        Kan även tänka mej att Vildfångade fiskar är ganska känsliga för stress

                        Dom första fiskarna från sjön som jag hade var pigga i 1-2 dagar sedan fick dom som Ep- anfall, krampade ihop och dog... tog då vatten från sjön och dom överlevde efter ett år tröttnade jag och slöppte tillbaka dom i sjön.
                        Jag hade gärs(snorgärs) kräfta och lake.
                        Abborrarna fick jag aldrig att överleva...Matade med frysa mygglarver
                        Senast redigerad av karrokaja; 20 September 2009, 21:23.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Kanske hittar du något intressant här:


                          Det är definitivt viktigt att sakta vänja fisken vid den nya miljö. Temperatur, nitritnivåer (vilka iofs alltid ska vara låga) och annat. Om du har fiskarna i akvariet nu kan jag inte se att du ska behöva hämta sjövatten igen. Då är det bättre att vänta och låta de acklimatisera sig till sin nya miljö.

                          Filtret är dock på tok för klent, dessa fiskar smutsar ner en hel del och du kommer att behöva ha ett kraftigt filter och byta vatten mycket och ofta. Akvariet är också alldelses för litet. 500 liter mer lagom.

                          Man är skyldig enligt lag att erbjuda en miljö som möjliggör ett naturligt beteende bland annat.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Akvariestorleken och filter eller inte gör inte så dom dör över natten. Men 3 abborrar, 2 mörtar och en kräfta av något slag. Mata samma dag med maggot och flingor. Alla även abborrarna äter flingor samma dag. Låter lite konstigt ärligt talat och att t o m abborrarna tar flingor samma dag. Om vattnet stinker så avliva fisk som ev lever töm akvariet och börja om ist. Är det grus från gården bara så ta ur det. Satsa på vanliga akvariefiskar sen ist.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Dör de över natten tror jag att det var chock och därmed tror jag du kan behålla de du har och introducera fler genom att sakta anpassa dem till den nya miljön, men å andra sidan är akvariet för litet för att lägga in dessa fiskar.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...