Nytt akvarium-Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fortuna
    • September 2009
    • 14

    Nytt akvarium-Ciklider

    Hej,

    Jag går och funderar på att skaffa mig ett akvarium. Det mesta lutar åt ett ciklidakvarium på ca 150-180liter.

    Jag vill inte hsätta upp ett biotop akvarium då jag tycker växter gör mer än halva akvariet. Till detta vill jag ha färggranna ciklider.

    Någon som har tips på vad jag ska satsa på, malawi, Tanganyikaciklider eller victoriaciklider?
    Vilka går bra att kombinera i ett 150-180l akvarium?

    Jag har fått uppfattningen att Malawi är svår att ha tillsammans med växter då de gräver mycket. Finns det färggladaTanganyikaciklider?

    Sänker man chansen för lek om man inte har biotopakvarium?

    Skiljer sig skötsel av akvariumet mellan de ovan nämnda cikliderna?

    Går det att kombinera dessa med dvärgciklider?

    Vilken typ/färg av sand är bäst, har läst någonstans att ljus sand som jag helst vill ha minskar färgen hos ciklider.

    Många frågor blev det och uppskattar om någon tar sig tid att svara på mina funderingar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du får nog fundera lite först vad du är ute efter. Olika biotoper har ju inte bara olika fiskarter, utan även olika vattenvärden och olika "inredning".

    Därför är det inte bara att blanda lite hur som helst. Vill man ha mycket växter så är utan tevkan sydamerikanska och växtafrikanska ciklider att föredra och de går ju också mycket bra att blanda med andra typer av fiskar.

    Vilken sand och inredning du skall ha beror ju mycket på vilka fiskar du väljer.

    Dvärgciklider finns såväl i sydamerika, västafrika som i tanganyikasjön
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fortuna
      • September 2009
      • 14

      #3
      Det jag är ute efter eller helst vill ha är ett växtrikt akvarium med färgglada ciklider. Jag är inte ute efter att blanda hur som helst utan vill ha ett vackert akvarium med fiskar som passar bra ihop.

      Om sydamerikanska och växtafrikanska ciklider passar bäst till kriterierna ovan hur är då de att sköta, enkla eller känsliga? Kan du exemplifiera hur man kombinera ihop olika fiskar som passar bra in på mina kriterier.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Till exempel så passar olika sydamerikanska dvärgciklider (t.ex. Apistogramma etc) bra ihop med tetror, och olika malar.
        En annan bra "Växtkombination" är t.ex. palettciklider ihop med kongotetror.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • wallström
          • March 2009
          • 1092

          #5
          Kanske fjärilsciklider?
          Emil

          Kommentar

          • Fortuna
            • September 2009
            • 14

            #6
            Säg att jag bestämt mig för att satsa på antingen Malawi eller tanganyikaciklider men fortfarande sätter in lite växter, några stycken mest för utsmyckningen skull. Vilka växter skulle då passa bäst, och någon som kan ge bra fiskkombinationer där färgerna skiljer sig lite åt. Hur många arter kan man ha i ett 150-180L. Skulle gärna vilja få in 3 arter plus mal.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Fortuna
              Säg att jag bestämt mig för att satsa på antingen Malawi eller tanganyikaciklider men fortfarande sätter in lite växter, några stycken mest för utsmyckningen skull. Vilka växter skulle då passa bäst, och någon som kan ge bra fiskkombinationer där färgerna skiljer sig lite åt. Hur många arter kan man ha i ett 150-180L. Skulle gärna vilja få in 3 arter plus mal.

              gällande blommor i MA eller TA så är det först avhängigt vilken
              sorts fisk man har, vissa skiter i blommorna, vissa gräver upp allt.

              det finns blommor i både MA och TA sjön, men det är sparsamt.
              skall man efterlikan biotopen, så enstaka vallesneria.
              (själv har jag för tillfället anubias, men det ser för j-t ut)

              1-2-3 arter är oxå avhängigt vilka arter det är.

              generellt så kan man nog säga att det blir små fiskar från MA + TA
              när karet ligger på 150-180 liter.

              rekomenderar dig att kolla på artbeskrivningarna och de bas-artiklar
              som finns här på zoopet.


              men, jag skulle nog faktiskt sikta på SA om man nu skall ha färgranna
              ciklider, mycket blommor, och ett kar på 150-180 liter.

              finns en hel uppsjö av riktigt snygga dvärgciklider (och några mellanstora) som funkar bra i 150-180 liter.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Fortuna
                • September 2009
                • 14

                #8
                ok tack ska kolla upp SA och dvärgciklider och se om något faller mig i smaken. Har googlat lite bilder på akvarium och hittat några riktigt fina biotopiska så vi får se vad ja bestämmer mig för.

                När jag kollat runt här på sidan och googlat lite har jag blivit lite intresserad av Mbunas. Någon som kan nämna något kring dem. Är mitt planerade akvarium för litet? Vilka fiskar går att kombineras ihop med dessa? osv.

                Kommentar

                • Fortuna
                  • September 2009
                  • 14

                  #9
                  Har nu hittat två fiskar som intresserar mig, "hongi" samt "demasoni". Går dessa att ha i samma kar? Kan någon ge exempel vilka dessa fiskar går att kombinera med, behöver inte nödvändigtvis ha bägge då jag funderar på att ha större färgskillnad på arterna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...