Då var det dags igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Då var det dags igen

    Tjenis, gott folk!


    Efter 10 års frånvaro känns det som det var dags att återuppta min gamla hobby, så det är inte riktigt mitt första akvarium men ändå. Som sagt var jag rätt ung sist och definitivt inte ett dugg påläst när det gäller att sköta ett akvarium på ett bra sätt vilket ledde till att många fiskar dog i onödan.

    Men den senaste veckan har jag luskat runt här på Zoopet och lärt mig saker som jag inte ens visste, t.ex. att det inte är någon bra ide direkt efter uppstart skicka in en salig blandning av fiskar hehe.

    Så min plan är att införskaffa mig ett 100L kar sedan 4st Platys (1 hane och 3 honor) till en början.

    Till mina frågor då:

    1. Har även tänkt ha ett par malar och jag undra bara finns det någon mening med att ha dem i början, tänkte mest på att det kanske inte finns tillräckligt att äta och sedan läste jag någonstans att man ska ha 1 mal per 50L vatten är detta ett bra sätt att tänka??


    1. Nästa fråga gäller flyttväxter, hur ska man hålla dem borta från pumpen. Kommer ihåg att jag hade såna sist men de höll sig bara vid pumpen.


    1. Till sist vill jag komplettera med ett gäng tetror för att hålla eventuella yngel från platysarna under kontroll men jag undrar, kommer dessa att lyckas äta upp alla yngel?? Har tänkt mig att ha mycket växter till gömställen men kommer det räcka, för att man vill ju ha lite överlevare.




    Det var väl allt jag kan komma på nu..

    Tack på förhand.!


    PS: vill bara tacka alla som har skrivit alla bra artiklar för nybörjare. !
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    1. Ancistrus kan du skaffa, och det går bra att ha dem innan det kommer alger bara du stödmatar dem. Att tänka på är att du bara börjar med några få fiskar, kanske dem platys du tänkte ha. Efter en månad utökar du fiskbeståndet.

    2. Hitta på nåt. Du kan trä en fiskelina vid ytan om du vill hålla flytväxterna på ett speciellt ställe.

    3. Det beror väl givetvis vilka tetror du tänker på, men har du mossor och mycket växter brukar det vara något enstaka som klarar sig då och då, så det kommer nog inte vara några problem.

    Edit: Att tänka på är att om du skaffar en sugmunsmal så måste man alltid mata dem utöver. De klarar sig inte enbart på de alger som finns i akvariumet. Algtabletter är bra käk för just ancistrusar, komplettera gärna med lite frysfoder som dina andra fiskar också äter.

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      okej tack så mycket.

      Men vilken sort av tetrorna kan du rekomendera?


      Sedan är det en sak till jag inte riktigt förstår, gäller frigoliten...ska man ha den i akvariet med sanden över eller har jag fattat det helt fel?
      Senast redigerad av Constantine; 16 September 2009, 16:40.
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

        #4
        Frigoliten är egentligen inget måste om du inte avser att ha fiskar som gräver mycket som t.e.x Malawi-ciklider.
        Om du skall använda frigolit skall den placeras i akvariet direkt på botten och sedan placerar du dina stenar direkt på frigoliten och sist fyller du på med sand/grus runt omkring. Tanken med det tillvägagångssättet är att det inte skall finnas någon sand under stenarna som kan grävas eller sköljas bort och orsaka ett ras och om det ändå rasar av någon orsak hjälper frigoliten till att skydda din glasbotten så att den inte spricker.
        Senast redigerad av Danne och Anzo; 16 September 2009, 18:42.
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
          Frigoliten är egentligen inget måste om du inte avser att ha fiskar som gräver mycket som t.e.x Malawi-ciklider.
          Om du skall använda frigolit skall den placeras i akvariet direkt på botten och sedan placerar du dina stenar direkt på frigoliten och sist fyller du på med sand/grus runt omkring. Tanken med det tillvägagångssättet är att det inte skall finnas någon sand under stenarna som kan grävas eller sköljas bort och orsaka ett ras och om det ändå rasar av någon orsak hjälper frigoliten till att skydda din glasbotten så att den inte spricker.

          okej då är det inget jag behöver..



          Jaha...då har det snart gått en vecka sen jag startade upp mitt akvarium, alla värden ser bra ut enligt hp stickorna (eller vad dem nu kallas)

          Är det för tidigt än att införskaffa lite platisar?? (har gått 6 dagar sen jag starta akvariet och jag börjar bli lite otålig )
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...