Effektivt sätt att höja KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilja_
    • September 2009
    • 17

    Effektivt sätt att höja KH?

    Hej!
    Är väl lite av en nybörjare. Har läst på som en galning om grundläggande vattenkemi (kommer väl snart börja rabbla upp vattenvärden i sömnen)


    Om akvariet
    Har startat ett 50-liters akvarium för ca 2 veckor sedan (finns inga fiskar i det än). Har haft i vattenberedningsmedel, växtnäring. Har snabbväxande växer: Någon form av cabomba som inte verkar särskilt kräsen (konstigt nog) samt vattenvän. Stenar, några snäckor samt ca 3 mm grus. Iallafall så stoppade jag ner en kalksten för några dagar sedan eftersom att kalk ska höja KH-värdet. Mätte med stickor idag och igår. Värdena ligger helt ok men jag har inte lyckats få upp KH över 3 än.

    • Kommer det att ge sig med tiden eller borde vattnet filtreras genom kalk istället?

    • Är lite osäker på det där med kalksten i och med att vissa påstår att man absolut inte ska ha kalksten i ett akvarium medan andra påstår nästan motsatsten. Det intressanta som jag såg på testerna (även om de inte är 100% tillförlitliga) var att KH hade stannat kvar på 3 medan den totala hårdheten hade minskat sedan förra mätningen. Kan visserligen vara så att det bara är en felmarginal, men är detta möjligt? Spelar den totala hårdheten någon roll (Har hört olika bud om detta)?

    • NO3 ligger på gränsen enligt testet (25 ml/l), är lite orolig för att det skall öka.

    • Är även lite orolig att PH:t ska skjuta i höjden så småningom, när man har en hel kalksten i, eller är det så att det utsöndras tillräckligt långsamt för att nivån ska kunna hållas i schack med vattenbyten?
    • Funderar på kampfisk, men är tveksam pga olika faktorer (fiskarnas känslighet, revirhävdande)
    • Någon som har några tips på fiskar med ovanliga färger som kan trivas i ett 50-liters? Har svårt att få ihop kombinationerna av arter. Senast jag kollade låg PH på 7,2. Temperaturen ligger på 26 C.


    Åsikter och råd uppskattas!

    /Fia
    Bryt inte ensam, bryt ihop
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Först - skaffa dropptester. Innan dess är det ingen direkt idée att ge några råd eftersom stickor inte är tillförlitliga det minsta. Deras träffbild är som mellan Ystad och Haparanda.

    Kalksten sönderdelas bara i pH under 7,6 ungefär så det är maxvärdet du får med en kalksten. När pH är uppdrivet till 7,6 så löses inte kalkstenen längre och ger inget KH tillskott. Det är också så att kalksten som legat i vatten ett tag får en tunn mikrobiell hinna som i vissa lägen kan hindra att kalcium och karbonater frisläpps.

    Att du mäter NO3 till 25 ppm i ett kar där nitrifikation inte kommit igång är otroligt om du inte bor mitt på en bondgård med egen brunn eller startat med användt vatten.

    Du behöver inte mäta nitrat eftersom det kommer du att hålla i schak med vattenbyten (om du inte bor i jordbruksbygd med näringsläckage ner till grundvattnet)

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Lilja_
      • September 2009
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      Först - skaffa dropptester. Innan dess är det ingen direkt idée att ge några råd eftersom stickor inte är tillförlitliga det minsta. Deras träffbild är som mellan Ystad och Haparanda.

      Kalksten sönderdelas bara i pH under 7,6 ungefär så det är maxvärdet du får med en kalksten. När pH är uppdrivet till 7,6 så löses inte kalkstenen längre och ger inget KH tillskott. Det är också så att kalksten som legat i vatten ett tag får en tunn mikrobiell hinna som i vissa lägen kan hindra att kalcium och karbonater frisläpps.

      Att du mäter NO3 till 25 ppm i ett kar där nitrifikation inte kommit igång är otroligt om du inte bor mitt på en bondgård med egen brunn eller startat med användt vatten.

      Du behöver inte mäta nitrat eftersom det kommer du att hålla i schak med vattenbyten (om du inte bor i jordbruksbygd med näringsläckage ner till grundvattnet)

      MVH Lasse
      Tackar!
      Det enda jag kan tänka mig är att det grus jag använde har varit använt till grodyngel förut, samt att jag fick med några snäckor med växterna som har trivts och växt till sig. Men, men... Även om de där stickorna är dåliga, tror du att man vågar ha ner några fiskar ändå? Får hoppas att de har dropptest här i city. Jag har som sagt ändå haft det i två veckor och stickorna har i allafall visat samma värden. Det är aquavital multistick och PH har graderna 7.0, 7.2 osv. Det har visat 7.2 hela tiden (men kommer väl som du sa att höjas).
      Bryt inte ensam, bryt ihop

      Kommentar

      Arbetssätt...