Mal problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lachris
    • September 2009
    • 24

    Mal problem

    Hej, jag var i lördags och köpte en liten mal, tror den hette ancistrus. Jag köpte också mat som skulle vara bra för mal, fast han äter inte dom tabletterna utan han är och suger på filtret och på rutan:P Men han bajsar jätte mycket alltid en lång vit sträng under han är det nu i början eller? och kommer han börja äta av tabletterna
  • vargunge
    • August 2009
    • 214

    #2
    Ursprungligen postat av lachris
    Hej, jag var i lördags och köpte en liten mal, tror den hette ancistrus. Jag köpte också mat som skulle vara bra för mal, fast han äter inte dom tabletterna utan han är och suger på filtret och på rutan:P Men han bajsar jätte mycket alltid en lång vit sträng under han är det nu i början eller? och kommer han börja äta av tabletterna
    jag tror han äter när du inte ser det! dom är ganska skygga
    Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av lachris
      Hej, jag var i lördags och köpte en liten mal, tror den hette ancistrus. Jag köpte också mat som skulle vara bra för mal, fast han äter inte dom tabletterna utan han är och suger på filtret och på rutan:P Men han bajsar jätte mycket alltid en lång vit sträng under han är det nu i början eller? och kommer han börja äta av tabletterna
      Att den skiter vitt är inte så bra, det ska vara mörk färg på det som kommer ut. Men det kan vara övergående magproblem, men håll en koll för säkerhets skull.
      Nu i början finns det en del alger att äta i karet, men när dessa tar slut är algtabletterna guld värda.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Är det farligt att de skiter rött? Speciellt efter att ha mumsat i sig röd paprika?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nope, det är normalt. Men att de skiter vita korvar brukar vara ett tecken på magproblem, tex flagelater. De flesta gånger är detta övergående men ibland kan de bli riktigt dåliga och dö av det...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Okej. Misstänkte det.
            Gäller det bara malar eller är det fiskar generellt??
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det gäller fiskar generellt, men de som får riktiga problem av tex flagelater är ciklider och malar medans det är mer övergående på de flesta andra fiskarna.
              Nu är det inte alltid som dessa förut nämda fisksorterna får tarmproblem, men man får kolla en extra gång om de börjar bete sig lite annorlunda med matvägran, skygghet, magrande osv.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Skönt att man inte har sådana firrar
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ännu.....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Nope, det är normalt. Men att de skiter vita korvar brukar vara ett tecken på magproblem, tex flagelater. De flesta gånger är detta övergående men ibland kan de bli riktigt dåliga och dö av det...
                    Sedan jag la ner vit ciklidsand i mitt akvarium så har samtliga fiskar i karet skitit vitt, men de äter normalt, de simmar runt o verkar må jättebra. Och så har det varit i 7-8 månader nu. Så jag vet inte, men färgad avföring kanske inte alltid innebär magproblem.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det var som sa***, det har jag aldrig hört talas om att de kan göra...men bra att veta och kan undra vad det beror på?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ImPulse
                        • August 2009
                        • 203

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det var som sa***, det har jag aldrig hört talas om att de kan göra...men bra att veta och kan undra vad det beror på?
                        Ingen aning, men färgens avföring förändrades när ciklidsanden åkte ner i karet. Det var tänkt att jag skulle ha ciklider från början, därav ciklidsanden. Men det blev inte så.
                        Vid matning är ju många av mina fiskar nere vid bottnen och när de försöker få i sig mygglarverna så får de ibland i sig lite sand. Visserligen spottar de ut sanden ganska fort men det skulle inte förvåna mig om det påverkar färgen på avföringen. Hade det varit så att det är magproblem och att de mår dåligt av det så hade förmodligen majoriteten av fiskarna varit döda vid det här laget, men det är snarare tvärtom. Svärdbärarna, vars avföring är det jag ser mest av, frodas. Jag har inte sett neontetror med såpass kraftig färg som de jag har. Så de verkar må jättebra som sagt, trots vit avföring.
                        65 liter
                        220 liter

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Aha, mygglarver. Vilken av sorterna mygglarver får de?
                          Sedan som jag skrev är det inte ofta andra fiskar än speciellt diskus och malar får problem med flagellater, så att dina ungfödare och tetror mår toppen betvivlar jag inte alls.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ImPulse
                            • August 2009
                            • 203

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Aha, mygglarver. Vilken av sorterna mygglarver får de?
                            Sedan som jag skrev är det inte ofta andra fiskar än speciellt diskus och malar får problem med flagellater, så att dina ungfödare och tetror mår toppen betvivlar jag inte alls.
                            Röda mygglarver.
                            65 liter
                            220 liter

                            Kommentar

                            • Zarp
                              • January 2009
                              • 27

                              #15
                              Jag skulle stoppa ned en träbit (rot) till malen. Det brukar de gilla och det anses förbättra matsmältningen. Mina malar hänger hela tiden på någon rotbit och gnager.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...