Hur många fiskar första gången?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av livremen
    Hej, jag har nu fått mina fiskar (blev inte guppys) blev 3 platy tror ja de va (oranga) och 3 svarta fiskar och en mal, fast alla fiskarna har nån vit sträng som sitter fast på dom typ. vad är det?
    Varför ge råd till dig om du ändå inte följer dom 4-5 guppy, nu blev minst 7 st
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lilja_
      • September 2009
      • 17

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Yepp Av all fiskar som dör i våra kar är det en mycket liten procent som svälter ihjäl.

      Det där lät ju...ehm...bra.... Av alla fiskar som dör...
      Bryt inte ensam, bryt ihop

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av Lilja_
        Det där lät ju...ehm...bra.... Av alla fiskar som dör...
        Och det är verkligen skrämmande många, tyvärr
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Lilja_
          • September 2009
          • 17

          #19
          Ancistrus

          Ursprungligen postat av Nina82
          Och det är verkligen skrämmande många, tyvärr
          Har precis startat mitt första egna lilla 50-liters, fiskarna kom idag. 1 guldancistrus och två guppies hona/hane (Kom på senare att jag kanske borde ha haft två honor, så att den ena honan slapp bli alltför "trakasserad". Vågar man stoppa i en hona till måntro? Känns lite väl riskabelt)

          Har suttit och glott på dem nojigt och intresserat i säkert sammanlagt 40 minuter ("Ser han att må bra ut, nej vänta det där kan vara något...fast...nej, det är nog ingen fara"). De har hållt sig pigga och galna. Har hör att små ancistrus är känsliga som bebisar. Stämmer detta?
          Bryt inte ensam, bryt ihop

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av Lilja_
            Har precis startat mitt första egna lilla 50-liters, fiskarna kom idag. 1 guldancistrus och två guppies hona/hane (Kom på senare att jag kanske borde ha haft två honor, så att den ena honan slapp bli alltför "trakasserad". Vågar man stoppa i en hona till måntro? Känns lite väl riskabelt)

            Har suttit och glott på dem nojigt och intresserat i säkert sammanlagt 40 minuter ("Ser han att må bra ut, nej vänta det där kan vara något...fast...nej, det är nog ingen fara"). De har hållt sig pigga och galna. Har hör att små ancistrus är känsliga som bebisar. Stämmer detta?
            Ancistrus är bland de tåligaste fiskar vi har så du ska inte behöva oroa dig så länge du matar den ibland. Ancistrus har en period i sitt liv som kan vara kämpig och det är ca. 2 veckor efter att de blivit frisimmande om de inte lärt sig hitta mat. Vi har ancistrusyngel och jag trodde att jag skulle få svinn när de kom upp i den krisåldern men inte en enda har dött vad jag sett. Är nästan helt säker på att det är för att akvariet ständigt har tillgång till alger på bakrund mm för trots försök med att mata med gurka så äter de bara alger fortfarande.
            Mata med en algflinga/tablett 1ggr i veckan nu i början och mata inte de andra fiskarna just den dagen.
            Var väldigt sparsam med matningen överlag den första månaden och mata inte mer än varannan till var tredje dag.

            Du kan skaffa en hona till om du vill.. 4 fiskar är ganska lagom att starta med men skaffa inte fler på några veckor.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Lilja_
              • September 2009
              • 17

              #21
              Ursprungligen postat av Nina82
              Ancistrus är bland de tåligaste fiskar vi har så du ska inte behöva oroa dig så länge du matar den ibland. Ancistrus har en period i sitt liv som kan vara kämpig och det är ca. 2 veckor efter att de blivit frisimmande om de inte lärt sig hitta mat. Vi har ancistrusyngel och jag trodde att jag skulle få svinn när de kom upp i den krisåldern men inte en enda har dött vad jag sett. Är nästan helt säker på att det är för att akvariet ständigt har tillgång till alger på bakrund mm för trots försök med att mata med gurka så äter de bara alger fortfarande.
              Mata med en algflinga/tablett 1ggr i veckan nu i början och mata inte de andra fiskarna just den dagen.
              Var väldigt sparsam med matningen överlag den första månaden och mata inte mer än varannan till var tredje dag.

              Du kan skaffa en hona till om du vill.. 4 fiskar är ganska lagom att starta med men skaffa inte fler på några veckor.
              Hej!
              Vaknade av någon anledning nu vi 4. Iallafall så gick jag och kollade till fiskarna och såg till min förskräckelse att ancistrusen inte hade klarat första natten. De andra fiskarna mår kanonbra (fast guppyhonan var så stilla att hon skrämde vettet ur mig till den milda grad att jag började snacka med henne...). Jag förstår inte vad det kan vara.

              Testade vattenvärdena och de var desamma som förut (Använde stickor, som jag vet är mindre bra, samt dropptest PH). Den var ganska liten, så det enda jag kan tänka är att den helt enkelt inte klarade miljöombytet. *snyft* Har gjort allt enligt reglerna och som tidigare synes inte släppt i några fiskar på nästan två och en halv vecka. Frågan är om man borde ringa akvarieaffären imorgon (det verkade inget fel på affären och det var kunnig personal). Fattar bara inte hur de kunde sälja en sån pyttis, när de är så känsliga under den tiden (vilket jag inte visste just då utan läste på forumet efteråt).
              Bryt inte ensam, bryt ihop

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Lilja_
                Hej!
                Vaknade av någon anledning nu vi 4. Iallafall så gick jag och kollade till fiskarna och såg till min förskräckelse att ancistrusen inte hade klarat första natten. De andra fiskarna mår kanonbra (fast guppyhonan var så stilla att hon skrämde vettet ur mig till den milda grad att jag började snacka med henne...). Jag förstår inte vad det kan vara.

                Testade vattenvärdena och de var desamma som förut (Använde stickor, som jag vet är mindre bra, samt dropptest PH). Den var ganska liten, så det enda jag kan tänka är att den helt enkelt inte klarade miljöombytet. *snyft* Har gjort allt enligt reglerna och som tidigare synes inte släppt i några fiskar på nästan två och en halv vecka. Frågan är om man borde ringa akvarieaffären imorgon (det verkade inget fel på affären och det var kunnig personal). Fattar bara inte hur de kunde sälja en sån pyttis, när de är så känsliga under den tiden (vilket jag inte visste just då utan läste på forumet efteråt).
                Det var ju riktigt tråkigt
                Men jag tycker iaf att det verkar som du har koll på läget och vet vad du sysslar med. Bra att du läser på om de djur du skaffar mm.. Många gör tvärtom, skaffar djur och ser vad som händer sen läser på
                Tycker helt klart att du kan kontakta butiken och om du inte spolat ner fisken kan du ta med den. Många butiker har garanti på sina fiskar och man får pengarna tillbaka om man tar med den döda fisken och ett vattenprov sidan om.
                Skaffa inte någon ny ancistrus nu förrän akvariet är inkört och det finns alger att äta. Ancistrusyngel måste ständigt äta för att växa medan äldre ancistrus endast äter nattetid och klarar sig ganska långa stunder utan mat.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Lilja_
                  • September 2009
                  • 17

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Det var ju riktigt tråkigt
                  Men jag tycker iaf att det verkar som du har koll på läget och vet vad du sysslar med. Bra att du läser på om de djur du skaffar mm.. Många gör tvärtom, skaffar djur och ser vad som händer sen läser på
                  Tycker helt klart att du kan kontakta butiken och om du inte spolat ner fisken kan du ta med den. Många butiker har garanti på sina fiskar och man får pengarna tillbaka om man tar med den döda fisken och ett vattenprov sidan om.
                  Skaffa inte någon ny ancistrus nu förrän akvariet är inkört och det finns alger att äta. Ancistrusyngel måste ständigt äta för att växa medan äldre ancistrus endast äter nattetid och klarar sig ganska långa stunder utan mat.

                  Hihi. Jag kommer väl snart rabbla akvaristiksaker i sömnen. Tror jag tillochmed har drömt om det. Nej, skaffar man ett akvarium och tror att det bara är en glaslåda med vatten för att sedan läsa på är man screwed. Han tyckte att det var lite "gambling" med ett nystartat akvarium vilket jag iof håller med om. Fick iaf halva priset på en ny fisk. Han är lite av den "gamla" akvaristen som inte tror på tester. Det intressanta är att det faktiskt finns en del alger. Men men, ska väl satsa på någon guppyhona till istället så får vi se sen vad de blir.
                  Bryt inte ensam, bryt ihop

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #24
                    När jag drar igång ett akvarium brukar jag bara ha växter och pump samt ej byta vatten i 2 veckor innan första fiskarna läggs i, ingen fisk har dött under uppstart.

                    Dock har jag en elak lite kulfisk som är en mördare mot vissa arter, helt annan sak dock.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #25
                      Ursprungligen postat av Dre
                      När jag drar igång ett akvarium brukar jag bara ha växter och pump samt ej byta vatten i 2 veckor innan första fiskarna läggs i, ingen fisk har dött under uppstart.

                      Dock har jag en elak lite kulfisk som är en mördare mot vissa arter, helt annan sak dock.
                      Varför har du akvariet igång 2 veckor utan fisk? Vad väntar du ska hända med vattnet under den tiden?

                      Goda bakterier börjar inte bildas förrän du släpper i första fisken och innan dess är det bara vatten i en tank... Uppstarten räknas från det att första fisken släpps i.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...