Filter - flöde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FAE
    • September 2009
    • 13

    Filter - flöde

    Hej!

    Startat upp ett 116l med en fluval plus 3. (=/<130l)
    Har haft problem med att öka hastigheten på filtret över minimiinställning då det verkar bli för strömt i akvariet.

    Räcker minimiinställningen för att syresätta vattnet ordentligt?
    Om jag behöver öka hastigheten på filtret, hur kan jag göra för att minska "draget"? Oavsett hur jag riktar munstycket (2 cm under vattenytan) verkar det alltid bli för strömt när jag ökar effekten.

    Tacksam för tips!!
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Dra ner till minsta och rikta vattnet mot ytan. Helst utan det låter så mkt att du störs utav ljudet. Då syrsets vattnet och det förhoppningsvis och mindre strömt.
    Annars får du väl sätta nått i utloppet som hindrar flödet. Hade dock inte gjort detta själv då det minska livslägnden på pumpen eftersom att den får kämpa lite mer.

    Själv satte jag ett rör i mynningen som jag sedan pluggade igen i den andra änden och sedan borrade några hål tills jag blev nöjd med flödet.
    Fler hål = samma flöde fast utspritt till större yta. Mindre strömt alltså.

    Hoppas du förstår min beskrivning och det hjälpte dig p nått sett.
    edit:Ju mer av ytvattnet rör på sig, ju mer vatten syresätts.
    Reserverar mig för stav fel pga kvällsdyselexi
    Senast redigerad av sjebbe; 07 September 2009, 21:12.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Enklast är att köpa fluvals finfilterinsatser..... Det tar ner flödet.. Och på sikt kommer du aldrig få 100 % flöde igen (även utan finfilter) eftersom du aldrig kan få grovinsatsen helt rent igen.

      Kommentar

      Arbetssätt...