Mitt fösta (riktiga) akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    Mitt fösta (riktiga) akvarium

    Hej allesammans!

    Jag och min sambo köpte nyligen ett litet 6-kantigt 30-liters akvarium, och i samband med det började jag surfa rundor lite på internätet för att få lite skötselråd och liknande. Dock fick jag mer än så, jag blev helbiten och planerar nu att skaffa ett lite större kar, 540 liter, 150x60x60cm för att vara exakt (Har inte plats till större ).

    Nu är det så att jag inte vill ha något färgsprakande kar med massa "vackra" fiskar. Nä vad jag vill ha är ett par Sadel fengäddor, några större malar och kanske någon fräck ål.

    Så nu undrar jag, är detta en bra idé med tanke på min ringa erfarenhet? Vad kan jag ha för malar med fenisarna? Vad för sorts ål? Räcker ett 150cm kar till en så stor fisk (upp emot 50cm om jag inte är helt ute och cyklar)?

    Jag hade tänkt mig en ganska "karg" inredning med sand, sten, lite rötter och ganska få växter, kommer fiskarna trivas här eller behöver jag tänka om?

    Jag har massa frågor men tänker hejda mig här för tillfälligt, käns som jag redan har ställt får många frågor på samma gång

    Tack på förhand
    //Tim
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    #2
    Ingen som har några tankar angående mina idéer? Löningen och därmed uppstarten börjar nämligen närma sig

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Jag har ingen erfarenhet av fiskarna, dock tror jag inte det skulle vara några problem att ha dom som nybörjare bara du har rätt filter och sköter akvariumet som det ska skötas.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Endlicheri funkar definitivt i ett 540. Att tänka på när du hålle dessa fiskar är att ha ett stort filter till. Dessa går inte att jämföra direkt med senegalus då endlicherin har en mycket större mun och växer snabbare. Mina som jag hade blev 32cm på ca 10 månader. Men då bytte jag mycket vatten och matade rikligt.

        Ang sällskap så fungerar större fredliga fiskar som inte är för glupska då fengäddorna kan ta lite tid på sig att ta sig till maten.

        Svagare ljus med en del gömställen så blir dem trygga i sin miljö och visar sig oftare.

        Något mer du undrar över så fråga. Oerhört charmiga fiskar du bestämt dig för. Du kommer inte ångra dig!

        URsäkta om det blev luddigt. Sitter på jobbet och skriver från telefonen.

        MVH Johan.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Missade en fråga - om du ska ha ålar se till att dem är stora. Annars slutar dem som käk. En mal jag har haft som fungerade bra är panaque (royal, l090. Ja, någon av de större)

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            Tror du Tanganyikaålar skulle funka? Som filter hade jag tänkt använda 2 BTN filtermoduler med ca 1000l/h pumphuvud i varje, kommer det funka? och vad bör jag ha för filtermaterial, bara grovporig filtermatta eller kan man använda dom vita "keramikrören"?

            mvh Tim
            Senast redigerad av Yoink; 22 September 2009, 00:03.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Tanganyikaålen har jag ingen erfarenhet av. Kolla om de trivs i samma vatten. Och som sagt: det dem kan få in i munnen kan och kommer de äta upp.

              Ser ingen anledning till varför fin filteridé inte skulle funka. Jag själv körde bara grovt filter.

              MVH Johan.

              Kommentar

              • Yoink
                • September 2009
                • 234

                #8
                Båda fiskarna ska trivas i ett pH på 7.5, dock så är det högsta för gäddan och lägsta för ålen så jag får se hur det blir med den saken.
                Men fenisarna äter bara det som får plats i munnen då, dom sliter inte sönder eller tar bitar av andra fiskar?

                mvh Tim

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Nej, det gör dem inte.

                  MVH Johan.

                  Kommentar

                  • Yoink
                    • September 2009
                    • 234

                    #10
                    Okej, tack för all hjälp Är det något annat jag bör tänka på för att dom ska trivas, vad sak jag mata dom med osv?

                    mvh Tim

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Dem äter allt. Det bästa är köttig mat. Strömmingfilé, räkor och rovfiskpellets. Undvik foder med spirulina i då jag läst att det kan ge sotfläckar.

                      MVH Johan.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...