Fisk i pumpen-hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ikan
    • September 2009
    • 7

    Fisk i pumpen-hjälp!

    Har ett 54-liters med Eheimpump modell 2008. Den senaste veckan har 2 neontetror råkat hamna inne i pumpen, i behållaren där filterskumgummit är. De har förstås inte överlevt denna omilda behandling.

    Hur ska jag förhindra att det sker igen? Var kommer de in? Det borde ju vara omöjligt. Två stoppkilar följde med pumpen. Dessa skulle sättas för de sladdkanalhål på baksidan som vi inte använder och det har vi gjort.

    Någon som vill hjälpa en nybörjare med tips?

    /Ika
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Hur ser filtret ut, är det en man har utanför karet eller ett inner filter?

    dra en nylosntrumpa över filtret. Så kan man göra när man vill ha ett "räksäkert" kar, så inte räkorna simmar in i filtret eller sugs in i filtret.
    Senast redigerad av Nubi; 06 September 2009, 18:13.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ursprungligen postat av Ikan
      Har ett 54-liters med Eheimpump modell 2008. Den senaste veckan har 2 neontetror råkat hamna inne i pumpen, i behållaren där filterskumgummit är. De har förstås inte överlevt denna omilda behandling.

      Hur ska jag förhindra att det sker igen? Var kommer de in? Det borde ju vara omöjligt. Två stoppkilar följde med pumpen. Dessa skulle sättas för de sladdkanalhål på baksidan som vi inte använder och det har vi gjort.

      Någon som vill hjälpa en nybörjare med tips?

      /Ika
      Ja det där är ett problem med just den pumpen!! både att de kan bli klämda bakom pumpen och att de åker in i främre insuget och in i filterbehållaren... mitt enda råd, köp en bättre pump Tips: fluval u2 http://www.guldfisken.se/beta/catalo...8d88cbef93a5d3
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Åheim du och dina fluvaler
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Åheim du och dina fluvaler
          ... och aquael turbofilter och aquarium systems cirk.pumpar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Håller med om nylånstrumpan, hade samma problem med insug bak och fram och det fungerade bra, det var mina pansarmal och ancistrus bäbisar som sögs in hela tiden
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Ikan
              • September 2009
              • 7

              #7
              nylonstrumpa runt hela pumpen?

              Tack för tipsen, men menar ni att jag ska klä in hela pumpen i nylonstrumpa? Hela pumpen är ju inne i karet.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Yes Heeeela pumpen där filtret sitter. ej Utblåset.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ja det är bara att trä på den som en strumpa, sen har jag ett gummiband längst upp så att den inte glider ner och att fiskarna inte kommer i
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    gummiband brukar lösas upp i vattnet, testa med fiskelina
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Ikan
                      • September 2009
                      • 7

                      #11
                      Ursäkta min dumhet...

                      , men var kommer fisken in någonstans? Fick för mig att det bara fanns ett ställe att ta sig in och det var utblåset. Alltså, heeela pumpen med utblås, lille luftslangen (heter diffusor?) och allt skall kläs in i nylonstrumpa? Göra hål för sugpropparna skall göras med andra ord?

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Testa med att klä in filtret i nylonstrumpan och se om det funkar, funkar det inte så gör som du skrev, klä om heeela pumpen.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Du behöver inte ursäkta dig, mina fiskar drogs in i insuget och var ganska platta eller tillknycklade när jag hittade dom, vissa av dom satt fast på utsidan där insuget var så vissa kunnde jag rädda om jag hade tur.
                          Jag vet att gummiband löses upp av vatten men när det börjar bli lite upplöst så byttar jag gummiband, föredrar det för att det är lätt att ta av och sätta på, ibland när det blir tätt i strumphålen med skit så brukar jag ta av den och rengöra och jag tycker det blir lite kluddigt med fiskelina då.
                          Fast nu har jag sytt en liten påse av myggnät med fiskelina som tråd bara för att hålen skulle vara lite större.
                          Vet att det är problem med sugpropparna har själv haft problem med det men löst det genom en ställning bakom pumpen med sugproppar(den har hört till en annan pump) och satt fast pumpen med gummiband i den ställningen istället.

                          Nu är ju neontetror ganska stora så det räker om du kanske syr en påse med myggnät till dom och sätter runt behållaren.

                          Tittade på ett inlägg på zoonen för att se hur din pump ser ut och är det en sån jag såg där så har jag en likadan fast mitt är kopplat som bottenfilter,har aldrig vetat vad den hette så tack för den infon.

                          Ser din likadan ut?
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Ikan
                            • September 2009
                            • 7

                            #14
                            Inte likadan pump

                            Hej! Tack för alla tips! Min pump ser inte ut som på bilden. Så här ser min ut:

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Då räcker det att du drar strumpan eller nätet upp till överkanten på insuget på baksidan så har du dom övre sugpropparna kvar som pumpen kan hänga i.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...