Missade vattenberedning & bakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paracheirodon axelrodi
    • September 2009
    • 85

    Missade vattenberedning & bakteriekultur

    Hej!
    Som rubriken lyder så missad jag lite när jag inhandlade mitt akvarium idag, går dessa att tillsätta under dag två och är det något specielt förfarande när jag tillsätter dessa?
    Bör jag även inhandla stickor för att kolla pH & hårdhet på vattnet nu i denna vända innan jag tillsätter firrarna.
    Mycket att hålla koll på å minnas, allt va så självklart igår när jag läste på
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det funkar fint att tillsätta bakteriekultur dag två, men du bör även introducera ett par fiskar samtidigt med, annars får inte de goda bakterierna något att käka.
    Har karet gått ett dygn utan fisk och utan vattenberedningsmedel kan du även skippa detta nu.
    Stickor kan du hoppa över, är det något du bör ha så här i början är det ett dropptest på nitrit, stickorna har väldigt dålig tillförlitlighet tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Paracheirodon axelrodi
      • September 2009
      • 85

      #3
      Oki...fick igång grejerna vid 22-blecket i kväll, så jag kan hejda mej till lördag och då köra bakterier och några fiskar eller ska jag jaga iväg i morgon och fixa vatten beredning?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, vattenberedning ser jag som ganska onödigt om du inte ska ha i fisken direkt eller om du har konstiga värden på ditt vatten...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Paracheirodon axelrodi
          • September 2009
          • 85

          #5
          Värdena på vattnet vet jag ju faktist inte om jag ska va ärlig, trodde att hyresvärden skulle kunna svara på det men dom kunde tydligen inte svara alls

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Stickor eller dropptest for nitriten kan kvitta (tycker jag), här är inte halten så noga utan om det finns eller inte. dvs skippa bada två och se till att skaffa enbart mycket få fiskar den första månaden (jag skulle säga max en 1/3 del,eller para ett par små), mata mycket sparsamt och byt 30 % av vattnet varje vecka så kommer det att gå bra. fundera gärna på lite snabbväxande vaxter oxå, de tar hand om lite av ammoniumenet lite innan det blir nitrit.

            Om du inte vet vad du har for vatten skulle jag dock rekommendera att du har ett KH (alkalinitet) på minst 3. Droptest i så fall. Och rengör inte filtret föränn flödet blir riktikt dåligt..

            Lycka till utan Nitrit test, Att mäta ar att veta att det är kasst, vad hjälper det

            Om du inte tror på mig angående nitrittest så kolla på alla trådar typ "hjälp jag har nitrit vad göra"
            Senast redigerad av Xul; 04 September 2009, 01:04.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Xul
              Stickor eller dropptest for nitriten kan kvitta (tycker jag
              Är man nybörjare så är det ganska bra att ha ett sådant, efter ett tag så ser man mer på karet utan tester hur man ligger.
              Lycka till utan Nitrit test, Att mäta ar att veta att det är kasst, vad hjalper det
              Att man kan göra något åt det.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Jo det ar val anda battre att forebygga, det tycker nog du oxa... Och jag tror pa det jag skriver. Att inte forebygga och bygga upp en ordentlig ammiumhalt och sedan fa en nitrituppbyggnad i natten mellan tex torsdag och fredag med over 4 i nitrithalt hjalper ju inte (stickorna eller dropparna ligger ju bara i ladan) det kanske var i princip 0 eller var 0 bade mandag och tisdag, och sa sket man att mata pa onsdagen....och torsdagen
                Senast redigerad av Xul; 04 September 2009, 01:17.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jodå, men som råd till en nybörjare får man ändå utgå från att göra det så enkelt och lätt för denna som man kan, men det är mina åsikter.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Vattenberedningsmedel eller bakteriekultur kanske behovs om vattnet ar behandlat med kloramin jag vet ej. men annars fisk, stickor och bakterier i flaskor

                    Det later som om man har lite for brattom bara...

                    Och jag haller med Anders. Hall det enkelt dvs ta det lugnt i borjan..
                    Senast redigerad av Xul; 04 September 2009, 01:23.

                    Kommentar

                    • Paracheirodon axelrodi
                      • September 2009
                      • 85

                      #11
                      Jodå...jag har inte brått någon stans, läste det i "start nytt kar" tråden så jag blev lite fundersam. Och jag lider inte av att det bara blir en 3-4 firrar på 125l i början bara det blir najs i slutet, less is more

                      Kommentar

                      Arbetssätt...