Bubblor/pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kungen
    • August 2009
    • 1

    Bubblor/pump

    Hej!

    Är rätt ny vad det gäller akvariehantering. Införskaffade mig ett akvarium med några småfiskar igår och har startat igång allt osv. Fiskarna trivs bra verkar det som och allt funkar utmärk, det enda problemet jag har egentligen är att vattnet fylls med en massa bubblor och det blir liksom inte sådär klart som man vill att det ska vara. JAg vill helst att det skall vara helt fritt från smuts och damm, ja ni vet! Så som alla bilder ser ut och så som akvariumen ser ut då man är hos akvariehandlarn.

    Vad gör man åt detta? Pumpens "övre hål" ligger ovanför vattenytan så den sprutar en massa bulbblor ur "utsprutningshålet" Ska man ha den så eller ska hela pumpen ligga under vattenytan? Så det bara strömmar vatten? Och hur pass skall man ställa den? Skall det vara kraftig ström eller lite? Har en kampfisk, två mindre som jag inte vet vad de heter och 10st tetror om det kan vara till någon hjälp.

    tacksam för snabba svar! / Kristofer
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Många innerfilter har en liten slang som ska sticka upp/ut ur akvariet och suga in luft ifall man vill ha luftinblandning. Vill man inte det, eller har ett filter utan, sätter man hela under vattenytan. Så stoppa ner filtret du! Luftbubblorna gör ingen särskild nytta, det är mest för dekoration.

    Däremot är det bra om man riktar utblåset på filtret lite uppåt, eller om det inte går, sätter det nära ytan. Då blir det vågor på vattenytan vilket gör att vattnet syresätts ordentligt.

    Kampfiskar vill ha ganska lugnt vatten. Det brukar gå att fixa så att vattenytan rör sig ordentligt vid utblåset men vattnet är lugnt i andra delar av akvariet. Jag har oftast full blås på filtret och riktar det snett mot en av glasrutorna om det blir för strömt.

    Man får prova sig fram lite och se vad som funkar bäst.

    Kommentar

    Arbetssätt...