Nytt Discus akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trast
    • August 2009
    • 45

    Nytt Discus akvarium!

    Hejsan!

    Nu har jag kollat runt lite på detta forumet ett tag och tänkte att det var dags att registrera mig.

    Jag har haft fisk sedan jag var liten, dock för några år sedan så sålde jag det mesta jag hade. Men nu inför hösten så har intresset sprudlat upp igen och nu sitter jag och planerar. Dock måste jag få tillåtelse från de andra 2 jag bor med, men det ska nog inte vara några problem.

    Jag kände att jag ville ha någonting jag ville dedikera min tid åt, och de fiskar jag hade då jag var liten, eller snarare min far hade, var discus.

    Så då tänkte jag höra om det fanns några härdade discus ägare här som har några tips, t.ex hur många + hur stort akvarie, eller vilka fiskar som passar med dem. Har läst väldigt mycket om skötsel, men har ni några tips så kom gärna med dem!

    Ska se till att bli guldmedlem så jag får tillgång till lite mer info.


    Tack i förhand!

    Trast.
    Senast redigerad av trast; 14 September 2009, 13:48.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om du inte redan har gjort det: Läs på om akvarieuppstart, då undviker du risken för en senare massdöd.

    Du bör ha minst 6-8 stycken från början, och går ihop med bland annat Corydoras och Apistogrammaciklider. Akvariet bör vara ganska stort, minst 250 liter och ha lite rötter och växter så de kan gömma sig om de vill. Vallisneria är rätt poppis bland diskusar, tror jag.

    Men jag är ingen diskusfanatiker, dock...det finns de härinne som vet mycket, mycket mera. Sök i forumet, så lär du hitta massor om dem!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Diskus och apistogramma är en kombination jag skulle fundera både en och två gånger innan jag verkställde. Jag har testat detta mot andra duktiga akvaristers inrådan, men fick det resultatet de redan erfarit.
      De tål inte riktigt den lite högre värmen som diskusakvarium oftast har och Apistona tar fort slut och dör bort.
      Däremot har jag Nyckelhålsciklider ihop med diskus och det funkar utmärkt. Även en grupp Redback Skalarer går ihop med dem utan problem, men de är betydligt lugnare än de "vanliga" odlade som man oftast hittar i affärerna.

      Sedan är det lite beroende på hur stort kar du ska ha som bestämmer mycket av dina övriga funderingar. Det finns väldigt många trådar om just detta, så kör en sökning på forumet så får du mycket intresssant läsning!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • trast
        • August 2009
        • 45

        #4
        Hejsan!

        Tack för helt solklara svar.

        Jag tänkte ordna mig ett 250 liters, så ska dra iväg på affärn och kolla under morgondagen. Ska köra mig en sökning och kolla igenom lite grejor!


        Tackar!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Om det är möjligt, satsa på minst 500 liter!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • trast
            • August 2009
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            Om det är möjligt, satsa på minst 500 liter!

            Jo, jag vill gärna.
            Men kan nog max sträcka mig till 300. Beror helt på längden.

            Om höjd och djup ligger på ca 50cm så kan man ju töja lite på längden.
            Senast redigerad av trast; 30 August 2009, 00:02.

            Kommentar

            • vargunge
              • August 2009
              • 214

              #7
              Ursprungligen postat av trast
              Jo, jag vill gärna.
              Men kan nog max sträcka mig till 300. Beror helt på längden.

              Om höjd och djup ligger på ca 50cm så kan man ju töja lite på längden.
              kanke en 300 liters cub ellr hur discusar vill väll ha ett högt akvarium även skalarer om du skulle ha det?
              Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

              Kommentar

              • trast
                • August 2009
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av vargunge
                kanke en 300 liters cub ellr hur discusar vill väll ha ett högt akvarium även skalarer om du skulle ha det?

                Får se vad jag ordnar till dem, men diskusarna kommer bli prio #1.
                Eller kanske ska säga att akvarium blir prio #1. ;D

                Skulle kolla på våran fina djuraffär här på frösön men dem hade stängt, så fick svänga in till staden. Visade sig att dem bara hade ett 240 liters som var 120 långt, vilket blir för långt. Så får ta en tur förbi Frösödjuraffär och kolla imorgon vad som de har att erbjuda, samt vad dem kan rekomendera då jag vet att de har kompetensen.

                Kommentar

                • trast
                  • August 2009
                  • 45

                  #9
                  Satt och kollade lite akvarium på nätet, och såg då Juwel Rio 180L, dock har den måtten 101x40x50, vilken skulle resultera i 207l.

                  Hoppas de har ett akvastabil 250 på affärn!
                  Senast redigerad av trast; 31 August 2009, 07:51.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av trast
                    Satt och kollade lite akvarium på nätet, och såg då Juwel Rio 180L, dock har den måtten 101x40x50, vilken skulle resultera i 207l.

                    Hoppas de har ett akvastabil 250 på affärn!
                    Det är måtten på karet, du fyller inte med vatten ända upp till kanten utan släpper kanske 6-7 cm, och då blir det runt 180 liter men då med utvändiga mått. Ska man hårddra litermåtten på akvarium så är det egentligen innermåtten som är intressanta.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • trast
                      • August 2009
                      • 45

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är måtten på karet, du fyller inte med vatten ända upp till kanten utan släpper kanske 6-7 cm, och då blir det runt 180 liter men då med utvändiga mått. Ska man hårddra litermåtten på akvarium så är det egentligen innermåtten som är intressanta.

                      Jo men visst.
                      Kan knappt arbeta pga av allt detta ;D, måste få det överstökat så man kan få något gjort!

                      Kommentar

                      • trast
                        • August 2009
                        • 45

                        #12
                        Verkar som att det kommer bli en Juwel Rio 240.
                        Hade en för begagnad för 3000 i mycket bra skick på Djuraffären.

                        Kommentar

                        • vargunge
                          • August 2009
                          • 214

                          #13
                          Ursprungligen postat av trast
                          Får se vad jag ordnar till dem, men diskusarna kommer bli prio #1.
                          Eller kanske ska säga att akvarium blir prio #1. ;D

                          Skulle kolla på våran fina djuraffär här på frösön men dem hade stängt, så fick svänga in till staden. Visade sig att dem bara hade ett 240 liters som var 120 långt, vilket blir för långt. Så får ta en tur förbi Frösödjuraffär och kolla imorgon vad som de har att erbjuda, samt vad dem kan rekomendera då jag vet att de har kompetensen.
                          jag är ganska oerfaren men är jag helt ute och cyklar?
                          Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                          Kommentar

                          • trast
                            • August 2009
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av vargunge
                            jag är ganska oerfaren men är jag helt ute och cyklar?
                            Nej då, både diskus och skalarer blir höga, så dem vill ju ha lite höjd på akvariet.
                            Kommer börja med någon slags pansarmal, får se vad de har på affärn där, tror dem ska fungera ganska bra med diskusen.

                            Hittade även en kille här i trakterna som hade lite diskus att sälja, dem på affärn var väldigt små, bara en 5-6 cm. Så kommer bli mycket arbete, dock är det inget jag har något emot.
                            Senast redigerad av trast; 31 August 2009, 21:37.

                            Kommentar

                            • trast
                              • August 2009
                              • 45

                              #15
                              Nu är den undanlagd åt mig, så imorgon bär det av med hämtning. Städning på rummet ikväll då, bilder kommer nog!

                              Kanske ska starta mig en Projekt tråd, eller? ;>

                              Kommentar

                              Arbetssätt...