Avstängd pump "mollyhotell"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bouillabaise
    • August 2009
    • 15

    Avstängd pump "mollyhotell"?

    Går det bra att på akvarier typ "molly -clown -guppyhotell", där filtret och pumpen sitter inbyggda i baksidan, ha den pumpen avstängd och istället sätta in en egen liten filter pump? Den inbyggda har värsta trycket och fiskarna flyger runt.... Vad jag vet går det ej att reglera
    Om den ska vara av, ska man då plocka bort filter,m.m, som finns i facken, så man kan göra rent?
    Tacksam för svar!!!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Jag har ett Mollyhotell med ett par apistogramma i. De vill ha lugnt och fint flöde i vattnet, så jag har istället för den medföljande pumpskallen satt dit ett litet Fluval 1+ filter. Fluvalfiltret är givetvis tomt och monterat med en passande slang där bak i filterkammaren. Summasummarum; det går fint att köra med en svagare pumpskalle eller ett litet filter istället för "molly-skallen".
    Övrigt filtermedia som du har i facken låter du sitta kvar - du byter bara ut/tar bort mollyskallen och sätter dit en svagare.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      alternativt sätter på ett strilrör som lugnar ner strömmen betydligt.

      ex så har jag 2 ytterfilter i mitt 222:a som pumpar runt cirka 2000L/h
      och mina skalarer gillar läget. men innan jag kopplade på strilrören,
      så flög dom omkring som vantar i en höststorm.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Bouillabaise
        Går det bra att på akvarier typ "molly -clown -guppyhotell", där filtret och pumpen sitter inbyggda i baksidan, ha den pumpen avstängd och istället sätta in en egen liten filter pump? Den inbyggda har värsta trycket och fiskarna flyger runt.... Vad jag vet går det ej att reglera
        Om den ska vara av, ska man då plocka bort filter,m.m, som finns i facken, så man kan göra rent?
        Tacksam för svar!!!
        behåll filtret men byt isåfall ut pumpen mot en svagare! denna kan du reglera flödet på http://www.guldfisken.se/beta/catalo...29ccd5ee50974c
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #5
          Förlåt, men vad är ett "strilrör"?

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av Jina
            Förlåt, men vad är ett "strilrör"?
            Ett rör med flera hål längs med. Om man sätter det på utblåset på pumpen blir det flera små "utgångar" för vattnet i stället för att allt kommer genom en öppning. Flera små strålar i stället för en enda kraftig.

            Kommentar

            • vargunge
              • August 2009
              • 214

              #7
              Ursprungligen postat av Salta Katten
              Ett rör med flera hål längs med. Om man sätter det på utblåset på pumpen blir det flera små "utgångar" för vattnet i stället för att allt kommer genom en öppning. Flera små strålar i stället för en enda kraftig.
              det minska r strömmen rejält
              Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

              Kommentar

              Arbetssätt...