Nybörjare med 160liters akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jooohhan
    • August 2009
    • 14

    Nybörjare med 160liters akvarium.

    Hej!
    Är en nybörjare på detta med forum samt akvarium så jag hoppas jag är hyfsat tydlig.
    Har nyligen (varit igång 3 månader) skaffat ett 160 liters akvarium som jag skulle behöva lite hjälp om.
    Skulle vilja ha lite synpunkter på min fiskbesättning som för tillfället består av följande:
    4st korallplaty
    3st guppy
    10st kardinaltetror
    4st elegant-pansarmal
    2st fjärilsciklider
    2st ancistrus
    Vet att man räknar 1liter = med 1cm fisk. Men eftersom jag har mest ”småfisk” blir ju själva volymen på besättningen ganska liten? Kan jag utöka och isf har ni något förslag på fisk?
    Skulle jag kunna skaffa ett stim till med pansarmalar? Eller kanske mer ancistrus?
    Lite mer info om akvariet:
    Kör cirka 28grader med en doppvärmare samt använder ett innerfilter som heter Fluval 4. Lysrampen innehåller ett blått ljusrör samt ett för växter.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    28 grader tycker jag låter lite mycket, men jag vet inte. Jag har ingen doppvärmare i mina och temperaturen ligger på 25-26 grader, runt 24 grader på natten. Jag har platy, ancistrus och neontetror i det ena, pansarmalar och guppy i det andra.

    Jag tycker inte du ska ha fler ancistrus. Är det hona och hane du har? Hanarna är väldigt revirhävdande och kan ryka ihop rejält om du skaffar fler än en. Hona och hane brukar däremot inte bråka så mycket, men det är bra om det finns flera grottor så att de kan variera var de väljer att gömma sig.

    Jag skulle köpa fler pansarmalar av den sort du redan har för de är stimfiskar och gillar att vara många. MEN de trivs bäst med finkornig sand, deras munnar är gjorda för att "sila" sanden och leta efter mat i den. Så har du annat grus skulle jag inte köpa fler pansarmalar.
    Olika arter av pansarmalar stimmar ofta inte tillsammans, därför är det bättre att i så fall köpa fler av samma art.

    Både platy och guppy kommer att yngla av sig väldigt, jag skulle ha valt att bara ha en av dessa fiskar då de är ganska lika i sitt beteende.

    Skulle alltså ha valt bort antingen platy eller guppy (troligen guppy) och istället ha köpt ett stim med kilfläcksrasbora, de är fina

    Men samtidigt gillar jag att akvariet inte är så "fullt"; tycker det är fint att ha jättemycket växter och ordentligt med plats för alla fiskar... Annars blir det lätt "fisksoppa". Det var därför jag skrev att jag skulle ha valt bort guppy eller platy, dvs, få en art mindre innan du skaffar en ny art.

    Kanske inte så bra tips, skrev bara mina åsikter, hehe, lycka till!
    / Ebba

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      som sagts är 28grader onödigt högt och vore jag du skulle jag prova att ta ur doppvärmaren helt och se vad temperaturen blir, dom flesta har inget behov av dom utan dom utgör bara en onödig risk då doppisar ibland går sönder och då hänger sig normalt temostaten så värmaren går på max och kokar fiskarna.

      Kommentar

      • vargunge
        • August 2009
        • 214

        #4
        kanske lite fantomtetror eller rödmuns tetror
        Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

        Kommentar

        Arbetssätt...