48 liters med fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #31
    Ja, en sak är att du så snart som möjligt ska ha några FÅ invånare i det nya akvariet (och filtret ska vara igång redan från början!). Det är först när det är några fiskar i det, som filterbakterierna börjar biladas, för de behöver mat och avföring och liknande för att föröka sig.

    Så ett tomt akvarium kommer inte att stå och bli "moget". Därför kan du släppa i några få endlers där, eller kanske räkor... Men räkor är ganska känsliga för förändringar i vattenkvalitet, så jag skulle köpa räkor först efter någon månad.

    Kilfläcksrasbora är jättefina! Jag köpte just ett litet stim. De är livliga, fredliga och simmar fint i stim.
    / Ebba

    Kommentar

    • Holm
      • August 2009
      • 21

      #32
      Nu har mina endlers börjat att yngla av sig.

      De små ynglena gömmer sig i mossan hela tiden, känner sig säkert säkra där.

      De bor tillsammans med sina föräldrar och en otocinclus mal i mitt 25l kar.

      Jag matar föräldrarna med Tetra Min "Mini Granules" och malen med Tetra PlecoMin "grönfoder" tabletter.

      Äter ynglen rester av maten och växter?
      Eller vad äter yngel?

      En annan sak...

      Om några av ynglen skulle dö, flyter de upp till ytan då eller ligger de kvar i mossan och ruttnar?
      Blir vatten-kvaliteten sämre av det?

      Tack!!

      PS: Ja, jag har yngelsäkrat filtret med en nylonstrumpa.

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #33
        Ursprungligen postat av åheim
        Personligen tycker jag körsbärsräkor är det tråkigaste man kan ha i ett akvarie, de är så små så man får ha förstoringsglas, känsliga och företar sig inget... Amanoräkan däremot är inte så färgglad med den är mycket större och mer social i grupper samt väldigt tåliga och klarar att gå med större fisk och helt enkelt en roligare räka på alla vis

        Föredrar en knallröd körsbärs framför en genomskinlig amano som man får sitta och spana efter. fast så gillar jag att hålla något mer än 2-3 år också då Amanon utan att ha blivit ordentligt trixad och fixad med inte har förökat sig medans körsbärs svärmar.

        Kommentar

        Arbetssätt...