Diverse hjälp, och tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Diverse hjälp, och tips

    Jag har ett akvarium på 75l med en ancistrus, fyra guppy, nio kardinaltetror samt en black molly.

    Då jag varit på resor i sommar har familjen tagit hand om akvariet, med många dödsfall som följd.

    Jag har svårt att få ner temperaturen i akvariet till under 28 grader, och vill ha tips på ytterligare fiskar jag kan ha. Tänkte införskaffa minst en till ancistrus.

    Sen ska jag starta upp ett akvarie jag köpte på loppis. Det hade en ruta som var sönder, så jag limmade om den. Hur lång tid efter behöver man vänta? Det står vattenfyllt nu sen fem dagar.

    När jag väl fyller det med sand, bör jag då ha något annat först på bottnen?

    Tacksam för svar
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    #2
    glömde, det nya är på ca 60l!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ursprungligen postat av Silkisif
      Jag har ett akvarium på 75l med en ancistrus, fyra guppy, nio kardinaltetror samt en black molly.

      Då jag varit på resor i sommar har familjen tagit hand om akvariet, med många dödsfall som följd.

      Jag har svårt att få ner temperaturen i akvariet till under 28 grader, och vill ha tips på ytterligare fiskar jag kan ha. Tänkte införskaffa minst en till ancistrus.

      Sen ska jag starta upp ett akvarie jag köpte på loppis. Det hade en ruta som var sönder, så jag limmade om den. Hur lång tid efter behöver man vänta? Det står vattenfyllt nu sen fem dagar.

      När jag väl fyller det med sand, bör jag då ha något annat först på bottnen?

      Tacksam för svar
      28 grader är bra för de flesta fiskar. Det är när den går över 30 man får börja se upp. Med de fiskar du har och ditt varma vatten kanske en kampfisk vore snyggt att ha?

      Har akvariet du köpte nu stått i fem dagar utan att läcka så bör det vara helt.

      Det är bra att ha ett liggunderlag som skydd mellan glaset och sanden/gruset.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Silkisif
        • August 2009
        • 96

        #4
        Vilken sorts liggunderlag som helst då?

        Min ena guppyhane har rejäl stjärtfena, tror det blir problem med en kampfisk då?

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Vilket underlag som helst funkar fint, Köp på ÖB, om du har en sådan i närheten, de kostar 50kr st

          Kampfiskar får man passa sig med, de kan vara väldigt aggressiva mot andra fiskar. Jag var inne på kampfisk förut, men man blir väldigt begränsad av de.
          Kikat på ciklidpar, eller apistogramma par =)
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Silkisif
            • August 2009
            • 96

            #6
            Jag gör så
            Jag tycker att kampfiskar är oerhört fina, men känner mig lite tveksam till dem.

            Har någon fler förslag på fin och inte alltför svår fisk till 60 liters?
            Jag har blivit en riktig nörd för övrigt, sitter och kollar fiskar hela tiden.. haha.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Corydoras panda, kanske?
              Inte så färgglada, men löjligt söta och dessutom bra bottenrensare. Sedan kanske en Ancistrusmal som algstädare?
              Apistogramma vijeta är nog min favoritdvärgciklid, förresten. Det är den jag har i bilden här bredvid.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Ancistrus är för stor för 75liter. Och att ha två där i skulle inte alls vara bra.

                Kommentar

                • wallström
                  • March 2009
                  • 1092

                  #9
                  Några otocinclus som malar skulle vara snyggt, bra algätare också
                  Emil

                  Kommentar

                  Arbetssätt...