Mitt första akvarium (220l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R_fused
    • August 2009
    • 24

    Mitt första akvarium (220l)

    Har nyligen skaffat mig ett 220l akvarium. Har aldrig ens kännt någon som haft det innan så är total nybörjare.
    Fick med en lysramp, doppvärmare och ett par pumpar.

    Håller på och bygger en bänk av lecablock att ha det på nu men vill snart starta upp det.
    Så skulle vilja ha lite tips på vad, och hur jag skall göra? Har läst en del artiklar här som verkar riktigt bra men som nybörjare är det lite svårt att ta till sig allt då det verkar ganska avancerat.
    Har tänkt ha en del växter och lite fiskar till att börja med, vad är lämpligt att starta med? Hade gärna haft fiskar som blir lite större, men det kanske är bättre att börja med små?
    Alla tips är välkomna!
    //Johan
    Senast redigerad av R_fused; 24 August 2009, 11:45.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det första du skall göra är defintivt att läsa på om akvarieuppstart. Det finns en bra guide till det härinne på forumet. Då undviker du en senare massdöd. Det tar ca 30-40 dagar att få ett akvarium i full sving.

    Men du har valt en bra storlek som första akvarium. Större akvarier är mycket lättare att få ordning på än små.

    Lägg gärna liggunderlag eller liknande under lecablocken, så får du inga märken i parketten, och så väg av akvariet så det står bra i lod.
    Det är också bra att ha liggunderlag i bottnen av akvariet som skydd mot t ex stenras.

    Men du får flera tips under uppstarten...bara krafsa vidare i tråden.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • R_fused
      • August 2009
      • 24

      #3
      Nu står akvariet uppställt på lecablocken och det är snart dags för uppstart.
      Köpte karet begagnat och fick med två pumpar, en lite större och en lite mindre.
      Han som haft det innan hade bara kört med den stora, men det kan väl inte göra nån skada om jag kör med båda samtidigt? Tycker ju att två borde rena bättre än en?

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Kör med båda samtidigt och sen kolla vad det är för kapacitet på filtrarna. Står det något på baksidan av filtret?

        Har du planer på vilka fiskar som ska "sjösaättas" i karet som start fiskar?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • R_fused
          • August 2009
          • 24

          #5
          Vet inte riktigt vad som kan vara vad på dem, den ena är en fluval 3 och den andra nån mindre eheimpump. Får prova helt enkelt.
          Vet inte exakt vad jag skall ha för fiskar än, men blir nog att starta med något enkelt. Nån som har några tips?

          Kommentar

          • vargunge
            • August 2009
            • 214

            #6
            Ursprungligen postat av R_fused
            Har nyligen skaffat mig ett 220l akvarium. Har aldrig ens kännt någon som haft det innan så är total nybörjare.
            Fick med en lysramp, doppvärmare och ett par pumpar.

            Håller på och bygger en bänk av lecablock att ha det på nu men vill snart starta upp det.
            Så skulle vilja ha lite tips på vad, och hur jag skall göra? Har läst en del artiklar här som verkar riktigt bra men som nybörjare är det lite svårt att ta till sig allt då det verkar ganska avancerat.
            Har tänkt ha en del växter och lite fiskar till att börja med, vad är lämpligt att starta med? Hade gärna haft fiskar som blir lite större, men det kanske är bättre att börja med små?
            Alla tips är välkomna!
            //Johan
            orkade inte läsa igenom hela tråden men om ingen annan har skt det så läd nybörjar guiden!
            Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

            Kommentar

            • Jonteeh
              • September 2008
              • 50

              #7
              du kan testa med t ex olika ciklider, ciklider är dom fiskarna som jag tycker har roligast beteende och det finns så många olika sorter du kan kolla i artbeskrivningarna på ciklider, dom flesta sorterna går att ha i 220 liters kar.

              Kommentar

              • Sophia_
                • January 2009
                • 454

                #8
                Åh vad spännande! Det man ska tänka på är att stora fiskar gärna äter små fiskar, elaka fiskar är taskiga mot snälla fiskar. Är det revirhävdande fiskar måste de ha möjlighet att göra det. Olika fiskar kan kräva olika underlag/bottensubstrat, vissa vill kunna gömma sig. Några kräver rätt specifik temperatur och pH och sånt, andra är mer tåliga. Olika arter håller till i olika skikt i vattnet, andra simmar fritt både upptill och nertill eller mitt på. Rengöringsfiskar? Algätare? Malar? Snäckor? Alla malar äter inte alger har jag lärt mig! Har snäckor som fruktansvärt effektivt sköter den biten.

                Jag gjorde som så att jag bestämde mig för små fiskar. Sen kollade jag på bilder och läste artbeskrivningar tills ögonen blödde! Sen fick jag till slut ihop en liten lista på vad jag önskade med. Vilket jag inte följde alls eftersom det föll sig annorlunda!

                Nybörjarguiden, som sagt! Skynda långsamt trots att det kliar i fingrarna. Fyll inte akvariet till brädden med fisk - vad ska du då göra då du ramlar över en drömfisk och blir upp över öronen förälskad?
                www.devons.se

                Kommentar

                • R_fused
                  • August 2009
                  • 24

                  #9
                  Sådär nu har jag handlat växter och inredning, blev tre st amazonsvärdplantor och tre Limnophilia heterophylia. Enligt han i affären skulle detta vara bra växter att starta med?
                  Nu är de så att jag kommer inte ha några fiskar på iallafall en vecka pga att jag inte komme rva hemma så mycket, blir detta ett problem?
                  Köpte även vattenberedningsmedel och nitrivec. Ska jag ha i dessa även utan fisk? eller ska jag ta de när fisken kommer?
                  Har också köpt växtnäring, ska jag ta i denna direkt?

                  Kommentar

                  • snagge
                    • September 2009
                    • 101

                    #10
                    Jag har funderat lite på det här med berednigsmedel. Hur viktiga är dom egentligen?

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Använder alltid det här vid nystart och vattenbyten och även nyköpta fiskar.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Vigoez
                        • October 2008
                        • 126

                        #12
                        Kul projekt!
                        Ciklider var det någon som tipsade om tidigare och de är ju riktigt trevliga, men det kanske inte är så smart att välja de afrikanska cikliderna för då måste man höja ph-värdet och då blir det mer att tänka på.

                        Gurami kanske skulle vara bra, neontetra och platy också.
                        mvh Viktor

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vigoez
                          Kul projekt!
                          Ciklider var det någon som tipsade om tidigare och de är ju riktigt trevliga, men det kanske inte är så smart att välja de afrikanska cikliderna för då måste man höja ph-värdet och då blir det mer att tänka på.

                          Gurami kanske skulle vara bra, neontetra och platy också.
                          Det bror ju på vad man har för pH i kranvattnet!
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • R_fused
                            • August 2009
                            • 24

                            #14
                            I onsdags åkte de första fiskarna i, blev 3 svärdbärare och 2 ancistrus. Tyvär lyckades min enda hane av svärdbärarna hoppa ut genom matningshålet redan första natten Stackarn låg helt torkad när jag fick se det.
                            Beredde kvällen innan vattnet med Sera aquatan och lite senare nitrivec, nitrivecen har jag fortsatt med varje dag.
                            Har även sedan förra fredagen gött lite försiktigt med easy-life profito och easycarbo.
                            Mina Limnophilia heterophylia har växt en del redan, däremot har vissa av bladen på amazonplantorna blivit lite bruna och fula, vad kan det bero på?
                            Mätte upp ph 7,5 innan jag släppte i fiskarna.

                            Kommentar

                            • Camilo
                              • September 2009
                              • 11

                              #15
                              Skulle man kunna få se hur du har byggt bänken?? jag har också nyss köpt ett 220 liters och saknar bänk.

                              Föresten, jag hade samma problem förut med att bladen blev bruna.. men köpte 2 black molly som gick o sög på bladen och nu är dom som nya..
                              Senast redigerad av Camilo; 04 October 2009, 11:01.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...