Sucess vid andra kullen, vad ska jag nu göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Sucess vid andra kullen, vad ska jag nu göra?

    Tjenare, skrev i en annan tråd för drygt 1½ vecka sedan att jag hade 2 zebra ciklider som efter 2 dagar i akvariumet lagt rom, det jag ville få svar på då var hur jag skulle undvika att få massa zebror som simma omkring, men det var ju enkelt! LÅT ÄGGEN OCH YNGEL LIGGA KVAR I AKVARIUMET! så va den visan slut.

    Det gick som lite för snabbt, jag vaknade en morgon hälften av de ca: 50 ägg jag hittat var kläckta men inte ett yngel sågs till.
    1 timme senare var nästan alla kläckta och inget yngel setts till..

    2 dagar senare möblerade jag om i akvariumet, och zebra lekparet började som förväntat bygga revir.

    Ett revir som blev så välbyggt att dom förvandlade 3 stenar till 2 grottor och 3 "under jordiska" tunnlar..

    Nåväl nu till poängen!
    De senaste 2 dagarna har Zebraciklid hanen varit off. Han och honan har legat i sitt revir i princip hela tiden, och inte äns tålt att vara 15cm nära en annan fisk utan att hugga.. Men det senaste 2 dagarna har han inte varit i riviret sett smakk, bara bland de andra fiskarna och tagit det lugnt? :S

    Nu denna morgon så märkte jag att de rördes om i akvariumet och det var "FIGHT" mellan inga mindre än Lekparet! Hanen försökte sig in i riviret men honan (som är 3 gånger så liten) hugger som en galning mot huvudet och ansiktet på den stora hanen..

    NÄMEN TITTA!
    1 yngel? 2 yngel? 20 yngel? 30 yngel?
    Efter 10 minuters inspekternade drog jag slutsatsen att hanen käkar yngel och honan säger ifrån..

    Tillskillnad ifrån förra kullen jag fick så vill jag denna gång behålla yngeln.
    Låta dom växa, behålla 2 små zebror och lämmna överflödiga till en zoo butik som med glädje tar imot dom (redan upp kollat), och i värsta fall har en kompis 2 påfågel ciklider som nog glädjs åt lite mat..

    Nu till frågan!!!
    Hur skall jag förhindra hanen ifrån att äta ynglen?
    Hur ska jag göra för att rädda dessa små djur..

    Har ingen som helst möjlighet att håva upp dom, då dom för det första är för små för att jag ska kunna se dom + håva samtidigt, och för de andra så är dom just nu bland för mycket sten (håven går inte ner)..

    Finns det någon risk att dom klarar sig?
    Det är bara zebra hanen som vågar sig dit..

    Hur snabbt växer dom?
    Skulle dom bli 2cm på ett par dagar och överleva så skulle jag startat ett litet akvarium och lagt dom där..

    Behöver honan ruva?
    Tänkte att till nästa kull, så kanske man smidigt kan dra upp stenen med allt rom och redan då lägga i ett eget akvarium, skulle dom överleva det?
    Eller behöver dom sin mamma?

    URSÄKTA min dåliga svenska i "boken :P" men klockan är för lite på dagen för att båda hjärn halvor ska hänga med samtidigt.
    Och URSÄKTA för att jag skrivit Zebra igenom hela tråden.
    Det jag pratar om är 2 stycken Zebraciklider, en hona på 6cm
    och en hane på 15cm!

    Tacksam för alla svar och synpunkter!
    Senast redigerad av exight; 22 August 2009, 08:59.
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
Arbetssätt...