Doppvärmare eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bouillabaise
    • August 2009
    • 15

    Doppvärmare eller ej?

    Hej! Håller på att starta upp ett 40L som jag ska ha en kamphane och några Endlers i. På morgonen när det varit släckt är tempen 24, och på kvällen när det varit tänt hela dan står den på 26. Enligt beskrivningen här på forumet vill ju Endlers ha 20-25 grader men kampisen vill ju ha 25-30...
    Klarar kampfisken det? När jag sätter ner handen är det ganska kallt..
    Tycker ni att jag behöver en doppvärmare? Tänker nog köpa en men vill ändå ha lite synpunkter
  • Silvertejp
    • March 2009
    • 73

    #2
    Skippa den du..
    Gör om gör rätt!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      kampfisk tycker jag verkar må bättre när tempen ligger runt +27c +28c, men den kan även va i en temp på ner till +23c. sedan vet jag inte om endlers och kampfisk är bästa sällskap. men med den tempen du beskriver så ska det nog gå utan värmare.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Du behöver kanske en doppvärmare till hösten/vintern.

        Flaxss: Jag har haft Endlers ihop med Kampfisk utan problem, Endlers har ju inte lika långa och färgglada fenor som vanliga Guppys
        / dtoppen /

        Kommentar

        • proOve
          • August 2007
          • 139

          #5
          Jag kör elva kar här hemma och har inte doppvärmare i någon. Inga problem alls. Tre av mina 4 kampfiskarter har ynglat av sig och verkar må prima (den sista stackaren har ingen hona :-) inte så lätt att yngla då). Skippa doppvärmare du.

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            #6
            endlers klarar höga temperaturer så skaffa en doppis till kamphanen.
            hade endlers i 30 grader i tre veckor, och dom ynglade av sig endå^^
            Emil

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av proOve
              Jag kör elva kar här hemma och har inte doppvärmare i någon. Inga problem alls. Tre av mina 4 kampfiskarter har ynglat av sig och verkar må prima (den sista stackaren har ingen hona :-) inte så lätt att yngla då). Skippa doppvärmare du.
              Fast det säger inte så mycket eftersom det beror på hur varmt man har hemma! jag har tex 20gr på vintern och det blir bara 21-22gr i karen och det är för låg temp för mina tanganyika, mollys, tetror, pansarmalar mm... Jag vill ha vill aldrig ligga under 25gr!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • proOve
                • August 2007
                • 139

                #8
                Jag har ingen aning om vad vi ligger på här hemma. Mindre viktigt. Min förra lägenhet var extrem med uppåt 35grader på sommaren och det var inte heller några problem. Bara att göra fler vattenbyten och mata mindre.

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av proOve
                  Mindre viktigt. Min förra lägenhet var extrem med uppåt 35grader på sommaren och det var inte heller några problem. .
                  Men nu snackar vi om Vintern och inte om Sommaren
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Du behöver kanske en doppvärmare till hösten/vintern.

                    Flaxss: Jag har haft Endlers ihop med Kampfisk utan problem, Endlers har ju inte lika långa och färgglada fenor som vanliga Guppys
                    nu var det ju inte fenorna på hanarna som är problemet. kampfisken kommer knappast att börja slås med en endlers hane, det som jag menar är att kampfisken gärna äter ynglen och ungdjuren.

                    men har man mycket växter och gömställen så blir där väl alltid nåt yngel som klarar sig och dom får ju väldigt mycket yngel, kampfisken kommer nog bli välgödd.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Fast det säger inte så mycket eftersom det beror på hur varmt man har hemma! jag har tex 20gr på vintern och det blir bara 21-22gr i karen och det är för låg temp för mina tanganyika, mollys, tetror, pansarmalar mm... Jag vill ha vill aldrig ligga under 25gr!
                      jo det är väl det man får räkna in hur man har på vintern inne, hemma hos mina föräldrar på mitt rum när jag bodde hemma gick det aldrig under +25c under vintern. då behövde jag aldrig doppvärmare.

                      därefter bodde jag hos mormor och då väldigt dåligt isolerat gammalt hembygge. tempen under vintern gick ner till +15c (strömavbrott ännu lägre).

                      i lägenheten nu är det också väldigt kallt på vintern, doppvärmaren la av och i räkkaret var det under +10c i vintras (dock stod det nära fönsterkarmen där jag som värst har frost på insidan av krukväxt krukorna mot fönstret, där kan jag inte heller stänga fönstret helt).

                      just nu har jag bara ett kar där jag har doppvärmare (eldål, praktbotioa) resten är fiskar som tål kall vintertemp.

                      men man får ju kolla vad man har för temp hos sig själv och vilka fiskar och sedan bestämma efter det.

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        nu var det ju inte fenorna på hanarna som är problemet. kampfisken kommer knappast att börja slås med en endlers hane, det som jag menar är att kampfisken gärna äter ynglen och ungdjuren.

                        men har man mycket växter och gömställen så blir där väl alltid nåt yngel som klarar sig och dom får ju väldigt mycket yngel, kampfisken kommer nog bli välgödd.
                        Hehe..ok
                        Men då gör han ju sitt jobb, finns inget värre än att ha överskott på fiskar och inte kunna sälja dem (fick själv avliva jättemånga Blackmolly pga att ingen ville köpa dem-trots de låga priset på 2kr/st)
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av rödtoppen
                          Hehe..ok
                          Men då gör han ju sitt jobb, finns inget värre än att ha överskott på fiskar och inte kunna sälja dem (fick själv avliva jättemånga Blackmolly pga att ingen ville köpa dem-trots de låga priset på 2kr/st)
                          ja såsätt så är det ju passande, överskottet här släpps ner i det ''stora'' karet och där tas det hand om rätt snabbt (lite elakt kan det låta).

                          Kommentar

                          • Bouillabaise
                            • August 2009
                            • 15

                            #14
                            Tja...som det ser ut nu blir det kanske inga Endlers... Blev tvungen att kasta i ett stackars svärdbärarpar i 40L, hanen blev konstant mobbad av en annan svärdis. Senare i veckan kommer kamphanen, då blir det kanske för mycket fisk i den baljan, eller vad tror ni? Vill inte ha Endlers i stora karet, har guppys där. Har köpt doppvärmare....

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Om man har för få svärdbärare så kan vissa bli riktiga mobbare.
                              Jag antar att du inte har många hanar (antar att det är en annan hane som mobbar), om du skaffar fler hanar så har "alfa"hanen lite mer att göra och kan inte mobba ut en speciell hane- annars kan det gå så lånt att din mobbade hane tom dör.

                              40-liter är på tok för litet för svärdbärare.

                              Som jag skrev innan, om man har för få svärdbärare så kan de bli odrägliga så köp inte en kampfisk till 40-litarn så länge som svärdbärarparet finns där- risken finns att kampen inte har några fenor kvar då.
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...