För mycket ström?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda.
    • August 2009
    • 4

    För mycket ström?

    Hej på er!
    Jag är en typisk glad nybörjare!
    Köpte mina första fiskar igår och efter att studerat dom är jag orolig att akvariet är för "strömt".
    Jag har en pump under vattnet som pumpar ut en ström av luft.
    På andra sidan i mitt 120 liters akvarie har jag en stor grej som gör bubblor.
    Fiskarna verkar inte kunna stå stilla utan glider runt lite hela tiden.

    Kan man ha för mycket bubblor i ett akvarie?

    P.s Ni behöver inte vara oroliga att jag som är så okunnig sköter akvariet själv, har pratat lite med min sambo som har haft mkt akvarier men han menar på att det nog inte är någon fara.
    Men jag vill bara höra med er också!

    Tack på förhand!
    Linda
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det finns fiskar som inte gillar om man har det för strömt, som t ex guramis, kampfiskar och andra fiskar som bygger skumbon. Men i de flesta fall är det helt ok. På många pumpar kan man ställa in farten också.
    Bubblandet är inte nödvändigt att ha för syresättningen av vattnet, det är mera om man tycker det är fint. Bubblandet är dock inte bra för akvarieväxterna, eftersom det drar ut koldioxid i vattnet (vilket växterna behöver).
    Senast redigerad av Jens A.; 21 August 2009, 10:54.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Linda.
      • August 2009
      • 4

      #3
      Okej då vet jag.
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        jag hade också det problemet i ett av mina kar. jag löste det genom att sätta fast ett strilrör på utblåset. nu strilar vattnet uppåt ist och skapar bra ytrörelse. och fiskarna kan vara överallt i karet nu!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        Arbetssätt...