Första akvariumet vill ha annat än fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Första akvariumet vill ha annat än fisk?

    Tjenare, nu är jag här och skriver igen.
    Hade uppe en tråd för någon månad sen där jag säkert fick ihop 40 svar på olika saker och ting. Men nu vill jag röra om i grytan igen och behöver eran hjälp!

    Startade upp ett 144 kar med "bäbis" Malawi's, 2 Svart hajar, 5 Pansar malar, en choklad mal, och en mycket liten gibbicebs..
    Nu vet jag vad ni tänker.. "Idioten kör alla dom fiskarna i ett 144L".
    Men ska förklara mig.

    Detta var en start för å se om intresset var på lika hög nivå efter 1 vecka, då många bad mig köra upp det gammla i källaren innan man slänger i väg pengarna på ett större och tappar intresse fort.

    Intresset är vid liv och jag ska nu köpa ett störe kar.

    Det jag siktar in mig på är 250 L, begagnat.. Vill ha större men får inte in så mycket mer på min 120 cm breda yta i lägenheten.

    Har dock funderat på ett juwel 340 L eller vad det är, som är 125 brett eller något sådant? (den 6 kantiga modellen).

    Vill även tillägga att er som nu ska börja klaga över att svarthajarna ska ha större, jo tack! Jag vet.
    Dom blir 60 cm (vid full växt).. Min just nu ligger på 7cm, och dom ska få lov att flytta till större när de har storleken inne..


    Men nu ska jag komma till saken istället..
    Är som sagt inne på ett 250 L kar, och söker lite trevliga "djur" till akvariumet.
    Alltså inte fiskar, utan exempelvis. Eremit kräftor, räkor, kräftor, krabbor.. you name it!

    Infon om karet har ni är uppe, men ska ge er en snabb lista över punkter ni bör veta innan ni skriver på om roliga sötvattens djur.

    *250L kar (minst).
    *Malawi Ciklider( 8 stycken cirka)
    *Pansar malar
    *Svart hajar
    *Fin kornig sand
    *Hård bladade växter
    *Mycket stenar och grottor (90% är lava stenar).
    *Vatten temp skiljer, då den sjunker till 24. och sedan värms upp till 26-27.


    Kommer ni på något roligt vatten djur att stoppa i akvariumet?

    Har sett krabbor ihop med guppys (fiskarna var inte mat utan fungerade utmärkt ihop).

    Tack på förhand, om ni kommer på något djur så ge gärna ett komplett namn så man kan läsa lite på arbets beskrivningen.

    Är dessutom beredd att göra lite förändringar för att få ett eventuellt djur att trivas..
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
Arbetssätt...