Små snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bouillabaise
    • August 2009
    • 15

    Små snäckor

    Hej! Är ny här på Zoopet, och här kommer min första fråga: har ett akvarium på 130L som varit igång helt nu i en vecka. Idag såg jag att det fanns små snäckor, ca6-7 st. Har försökt plocka upp de jag ser men efter ett par timmar hittar jag ytterligare några... är dom bra att ha? Vad ska jag göra för att få bort dom? Tacksam för svar
  • Bouillabaise
    • August 2009
    • 15

    #2
    ...oj, såg nu att det fanns massor med trådar om detta...nybörjarmiss

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ursprungligen postat av Bouillabaise
      ...oj, såg nu att det fanns massor med trådar om detta...nybörjarmiss
      Bara för att en sak har diskuterats förut så innebär inte det att det blir helt olagligt att skapa nya trådar inom gamla ämnen. De flesta forum hade nog varit utdöda om en sådan regel fanns. Dock är det ju aldrig fel att använda sökfunktionen och kolla igenom gamla trådar, de svar man söker kanske finns där.

      Snäckor kan faktiskt göra nytta i akvariet, då de är duktiga på att hålla rent ifrån alger osv, dock förökar dom sig väldigt snabbt. Vill du inte ha några snäckor så kan du plocka upp dom och ta död på dom eller skaffa några snäckätande fiskar. Många rekommenderar någon botia, men jag gör inte det. Botior är sällskapsfiskar, behöver ha minst 5 st. (enligt mig) för att de ska trivas och de behöver dessutom större kar än 130l. Men botior är ju inte de enda snäckätarna som finns. Själv har jag ett par väderålar som tar varenda snäcka de hittar, vilket än så länge bara varit en. Vad jag har sett, iaf.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Bouillabaise
        • August 2009
        • 15

        #4
        Vad är "väderålar" för fisk?? Sökte på detta men får inte upp nånting..

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Ursprungligen postat av Bouillabaise
          Vad är "väderålar" för fisk?? Sökte på detta men får inte upp nånting..

          Kommentar

          • Bouillabaise
            • August 2009
            • 15

            #6
            Oj,tack! Njae, det står ju att den kan bli 40cm... det är väl lite stort för mitt akvarium (129L) Tror det räcker med min gibbiceps, som jag fick veta genom detta forum kan bli 60cm Aktar mig nog för dessa model större fiskar..
            Finns det ingen mindre sort?

            Kommentar

            • vaim
              • April 2009
              • 116

              #7
              Ursprungligen postat av Bouillabaise
              Oj,tack! Njae, det står ju att den kan bli 40cm... det är väl lite stort för mitt akvarium (129L) Tror det räcker med min gibbiceps, som jag fick veta genom detta forum kan bli 60cm Aktar mig nog för dessa model större fiskar..
              Finns det ingen mindre sort?
              Jag fick med en väderål när jag köpte ett paket med flera fiskar.
              Väldigt tråkig, gömmer sig i sanden.
              Jag såg den aldrig, nu är den såld (passade på när jag tömde hela karet)
              http://vaim.se
              http://twitter.com/vaim

              Kommentar

              Arbetssätt...